Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Hej!

    Ska byta grenrörspackning på min 9-5 från 98. Enligt Haynes reperationshandbok så ska man demontera lambdasonden, främre delen av avgasröret och katalysatorn, drivremmen och servopumpen!

    Ska detta verkligen vara nödvändigt?

    Kan det inte räcka med att dela mellan grenröret och turbon?

    Har provat och jag kommer åt alla muttrar, frågan är ju om själva grenröret går att trixa ut när allt är löst?

    Undrar också om packning 9113937 "Avgas in T25 TD04" på http://speedparts.se/ passar på min bil som väl har GT17?
    Den ser inte ut som packningen i packningssatsen ser ut, men om den inte passar så hittar jag inte denna packning separat.

    Som vanligt så är jag mycket tacksam för svar! Lite erfarenheter är ofta bra mycket mer värt än en handbok

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Förresten, här är en bild på hur det ser ut runt packningen. Detta bara någon månad efter motortvätt!



    Antar att det är grenrörspackningen som är slut? Den övre delen av packningen är lös och går att pilla ur.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    så bytte jag packningen för några år sedan:


    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Ser mer ut som den svettas lite olja.

    Eftersom de ser ut som olja där, så kanske de är efterdragning av toppen som gäller, alt den svettas från ventilkåpan.

    Mvh/Roberth

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    Ser mer ut som den svettas lite olja.

    Eftersom de ser ut som olja där, så kanske de är efterdragning av toppen som gäller, alt den svettas från ventilkåpan.

    Mvh/Roberth



    Håller med Robert!
    Ser mer ut som det kommer från toppen/ventilkåpan

    Mvh
    Anton

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    OK, så ni tror på toppen eller ventilkåpan alltså...

    Ventilkåpan hade jag loss i sommras och bytte samtidigt packning, passade på att efterdra den lite idag, men tyckte den satt som den skulle. Typiskt att jag inte passade på att efterdra toppen när jag ändå hade ventilkåpan lös då.

    Om det nu är topppackningen det läcker ifrån, kan det vara så att den behöver bytas eller brukar det räcka med att bara efterdra?

    Kan säga att det blir sotigt bakom värmeplåten också.

    Ingen som tror på grenrörspackningen alltså? Den ser ju hur som helst ut att vara dålig, plus det låter lite som att det läcker någonstans där framme.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Kan ju läcka där med, ta å känn snabbt runt grenröret när du startar bilen kall.

    Mvh/Roberth

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Låt oss hoppas att det inte läcker några avgaser från ventilkåpan........för då har du problem
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Du kan ganska lätt konstatera varifrån läcker olja.
    Börja att torka och göra rent topp och block och ut kör som vanligt varje dag samt kolla varje dag. Snart visar sig olja rinning.
    Troligast är att rinning kommer från ventilkåpa och inte blocket. PÅ den sidan av motor( vid fjärde cyl) finns retur kanal för olja från toppen till blocket och den är ca 3 x 1 cm i måttet dvs fri fall för olja att nå oljetråget och de finns ingen tryck mer än VHV-s tryck.
    Riktig tryck finns på andra sidan av toppen vid toppbulten nr.8 där pressas olja till toppen och läckage i så fall kunde förekommit hellre där än på motsatta sidan. Men även här kan läcka om toppen är inte åtdragen rätt eller igen.
    Vid fjärde cyl och hela avgassida läckage är Ahiles fot på Saabar men mest av att man dragit ventilkåpa förhård.

    PS! grenrörspackning har inget med olja läckage att göra.

    Lycka till.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Var iväg och köpte mig en momentnyckel idag. Får se om jag går ut och efterdrar ikväll eller en kväll i veckan.

    Men grenrörspackningen ska jag ändå byta känner jag, så frågan om packningen till turbon återstår, passar den min?

    Som det ser ut på "läppglans" bilder så går det att byta grenröret som jag menade att det skulle gå, någon mer som kan intyga det?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Var iväg och köpte mig en momentnyckel idag. Får se om jag går ut och efterdrar ikväll eller en kväll i veckan.

    Men grenrörspackningen ska jag ändå byta känner jag, så frågan om packningen till turbon återstår, passar den min?

    Som det ser ut på "läppglans" bilder så går det att byta grenröret som jag menade att det skulle gå, någon mer som kan intyga det?
    När jag bytte grenrörspackning så behövde jag bara hänga ner turbon (+lossa oljereturen, vet inte om de va nödvändigt men de va lättast för att få ner turbon ytterligare) och ta loss den innersta pinnbulten innanför servopumpen, sedan var det bara att plocka ut det

    Lycka till!
    Mvh A
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Nu har jag precis efterdragit toppen!

    På min bil satt inga bultar löst, kanske att de satt lite olika hårt, men det behövdes ändå en rätt så rejäl hävarm för att få loss dem.

    Men de kan ju ändå ha suttit för löst, så nu är det iaf gjort.

    Kom på att det kommer någon droppe ifrån urtaget för fördelaren (Eller där den skulle suttit om jag hade en sån motor) ibland, men det verkar inte vara så att det rinner ner på sidan. Ska hålla ett öga på det och se om jag fick det tätare den här gången.

    Grenrörspackning och nya bultar är för övrigt beställda, ska nog byta till helgen om jag får hem dem.

    Frågan om turbopackningen återstår fortfarande, kan den återanvändas eller måste jag åka till Saab och köpa en? ( För jag beställde ingen från speedparts)

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!

    Köp ny.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 21:56
  2. Någon med Haynes Saab 9000 handbok ?
    Av Bobzi i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •