Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte till Viggeninredning OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29

    Byte till Viggeninredning OG9-3

    Hellu!

    Ska byta till viggen inredning snart, ! Och undrar då om det passar rakt av?
    (ja det är från 5dr till d5r) Viggen stolarna är väll elstolar? Hur gör man med elen ? Något annat man Bör tänka på ?

    Bilen i fråga är en Saab 9-3 -98

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Själva monteringen är ganska enkel, det du behöver göra är att dra fram el till stolarna, jag tog min från cigguttaget då det är på när tändningen är på så du inte drar ur batteriet!

    Köpte stift på saab och monterade för att få elstyrningen att fungera, det fattas två eller om det var ett stift i kontakten som du har i bilen idag så det är "bara" att pilla dit dem, du ser på stolarna vart det är stift och monterar dit dem i hålen i bilens kontakt, lite rörig beskrivning men jag hoppas du är med!?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Okej, nästan med på vad du menar! Löda på sladdar på ciggutagets sladdar? dra fram till stolen? eller?
    Beskriv gärna så enkelt som möjligt !
    tackar

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Jag monterade viggeninredning i min -99 för ett tag sen. Jag kopplade från säkringsboxen i kupén och ner till stolarna under mattan för att få det så riktigt som möjligt. Minns inte vilka säkringar det var men det jag behlvde fixa var, två säkringar, sladd, honstift och hanstift (minns inte hur många med tror det va två av varje) dom ska passa i kontakten under stolarna på golvet, samma som airbagen är kopplad till. Tog inte många timmar att koppla och ingen kan se att det inte är orginalmonterat. jag själv använde mig av saabs verstadsbok för elsystemen i bilen. Finns säkert andra enklare sätt men jag vart nöjd och ville ha det "som det ska vara"

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Jag monterade viggeninredning i en NG900 en gång i tiden och jag monterade två nya säkringar i boxen och tog givetvis då strömmen från säkringsboxens huvudmatning.

    Det enklaste är dock att bara koppla på sig på cigarettuttaget, då slipper man riva så mkt.
    Enda nackdelen är att man då ej bör justera stolarna samtidigt som cigguttaget används. Säkringen pallar nog inte det.

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Om man vill göra det lätt för sig så kopplar man in strömmen till stolarna från elhissknapparna i mittkonsollen. Sitter väldigt bra till samt tål att köras med stolar och elhissar samtidigt.

    PS. glöm ej att vara försiktig med airbagkontakterna i stolarna. samt vrid ej på nyckel om dessa ej är inkopplade, då får man en lysande airbaglampa ds.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    som man dock släcker utan problem med en tech-3a jag körde utan airbagskontakten i i flera månader..sen släckte jag den lampan när jag kopplat klart allt
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-24 klockan 20:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Japp, det går fint att släcka med en tech2 men de flesta har ej tillgång till sådan utan måste betala för att få det gjort.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Okej! ska man bara löda på sladden på dom sladdarna då eller? Hur gör man ?

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Man kan skarva med kontakter eller klämma på dem med skarvkabelskor.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-24 klockan 20:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Byte till Viggen Inredning!

    Tänk sen också på att Saab påstår att bältesspännarna kan upphöra att fungera med lysande srs-lampa oavsett anledning till att den lyser...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-24 klockan 20:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. Koppling som håller till 9000 eller byte till opels F28?
    Av Saab Emil CSE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •