Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Söder om Söder
    Inlägg
    51

    Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    ... På alla dessa svenska journalister som skriver ner SAAB och far med osanningar och faktafel... Även många av kommentarerna som lämnas på artiklar skrivna av dessa, enligt mig, oseriösa journalister är väldigt anti-saab. Varför är det på det här viset? SAAB får ju skit från alla håll... I Sverige iaf. (Jag bor i Berlin och där älskar man SAAB) Till råga på allt verkar regeringen vara helt anti saab också... Jag säger inte att regeringen ska ge pengar till SAAB men jag tycker att dom åtminstone kunde stå på SAAB:s sida...

    Kanske detta ämne har diskuterats här väldigt mycket redan men jag blir så trött och förbannad på detta tramsande så jag var tvungen att skriva av mig lite...

    Hur som helst skulle jag skulle vilja passa på att be alla saabentusiaster här att så fort ni ser en artikel på nätet som sätter SAAB i dåliga dager, pga. faktafel, sensationsjournalistik, eller kassa kommentarer, snälla gå in och kommentera artikeln eller mejla journalisten och påpeka faktafelen mm. För om journalisterna som skriver ner SAAB på jakt efter sensation inte tillrättavisas, kommer de mindre insatta läsarna att tro på dyngan och få SAAB att hamna ännu mer i skiten.

    mvh

  2. #2
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Man blir så j-vla förbannad...

    Håller med. Tråkigt är bara förnamnet.

    Upprepar man matrat tillräckligt många gånger blir tillslut lögnen en sanning.
    Ta bara det exempel att man väljer att framhäva nya 9-5 är (för) lång.
    Sedan när tittade man på tekniska data i mått och vikt tabellen innan man beställer bil?

    Det är en rågad skopa skitsnack och mobbningsmentalitet som kablas ut av både media och våra folkvalda lismare.

    Att journalister tillhör sammhällets bekräftelsekrävande b-lag är ju ett känt faktum, men när makthavare uttrycker sig publikt som en tyckande privatperson måste det vara vara helt unikt för denna Saabmobbning.

    Jag har inte heller sett någon av de folkvalda dementera eller tydliggjort, med allvar i rösten, hur och på vilket vis skattebetalarna bidrar.
    Men verkar hellre villja låta drevet gå med halvsanningar, och tar istället ett steg tillbaks och blåser lite på elden.

    Ryggradslöst och samtidigt äckligt tydligt att man ignorerar verkligheten och Sveriges bästa, med fokus på att bibehålla makten i Sverige.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Man blir så j-vla förbannad...

    Men journalister har ju sin fulla rätt att uttrycka sina egna åsikter liksom alla andra?

    Är det vanligt förekommande att man anmärker mot längden på nya 9-5 men samtidigt uppgett fel längd? Tycker man det är viktigt så skriver man det på samma sätt som ni som tycker det är oviktigt skriver det här.

    Att göra journalisterna och deras uppdragsgivare uppmärksamma på faktafel är ju jättebra men deras åsikter kan man ju knappast ta ifrån dem?

    Att som lekman sitta och bedöma vad regeringen och dess företrädare, GM, KE-group och andra gör i samband med affären är nog svårt då de som har fakta på bordet förhoppningsvis har förstånd att hålla käften när så krävs.

    (Trådrubriken tillhörde de sämre jag sett så den åker på en korrigering.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Söder om Söder
    Inlägg
    51

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Visst har journalister och alla andra som lever i en demokrati där yttrandefrihet råder sin fulla rätt att uttrycka sina åsikter. Det tycker jag är fantastiskt. Dock tycker jag att det finns ett moralsikt ansvar från journalisternas sida att vara sakliga och ha grund för vad dom skriver. Där tycker jag att många har fallerat fatalt. Därför tycker jag att det är viktigt att påvisa för journalisterna när dom har fel i fakta eller drar för långtgående slutsatser. Genom att påpeka och informera om hur det egentligen är (genom att säga detta är fakta, detta är spekulationer eller detta är det ingen som vet förutom de inblandade, dvs. KRITISKT GRANSKA) kan man få folk (även journalister) att ändra åsikt. Det är det jag vill åstadkomma... att försöka vända den negativa spiralen till en positiv istället. Det kallas opinionsbildning och det är det journalister försöker göra varje dag. Så även med deras negativa skriverier om SAAB. De vill påtala för världen att de minsann vet vad som kommer att hända... Eller som Robert Collin på AF säger: ”Får Koenigsegg pengarna är de borta med vinden. Borta”. Eller Lasse Swärd på AOM: "Sorry Saab - det räcker inte" och börjar skriva en hel del svammel om hur både jämförande volvo, audi mm. har lägre CO2 utsläpp...

    Det är iaf. min åsikt och de som vill får gärna försöka ändra den om den stör...

    mvh

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Tycker fortfarande man får inse att när journalisterna recenserar nya bilmodeller eller spekulerar i företagsaffärer handlar det till stor del om deras personliga åsikter. Om de i artiklarna kommer med faktafel är det en annan sak.

    Citat Ursprungligen postat av Osthyvel
    Eller som Robert Collin på AF säger: ”Får Koenigsegg pengarna är de borta med vinden. Borta”.
    Collins åsikt.

    Citat Ursprungligen postat av Osthyvel
    Eller Lasse Swärd på AOM: "Sorry Saab - det räcker inte"
    Swärds åsikt.

    Citat Ursprungligen postat av Osthyvel
    ..och börjar skriva en hel del svammel om hur både jämförande volvo, audi mm. har lägre CO2 utsläpp...
    Om du länkat till artikeln det är taget ur vore det lättare att hjälpa dig kolla upp huruvida detta "svammel" är faktafel eller ej.

    Redan av dina två inlägg i tråden drar jag dock slutsatsen att du själv är betydligt mer styrd i dina åsikter av känslor än de två journalisterna, dock inget fel med detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Jag kan inte hjälpa det men jag har ett förakt för journalister då det är en yrkesgrupp som ofta har som mål att styra åsikter. Man undviker ofta att redovisa varför man väljer att vinkla sin artikel som man gör. En objektiv journalist blir ingen framgångsrik journalist.
    Fredrik J

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Söder om Söder
    Inlägg
    51

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    http://www.alltommotor.se/artiklar/kron ... te-1.15108

    Det jag menar är att genom att informera om vad man tycker är fel med en artikel och säga varför kan man få den som skrivit det att kanske reflektera över sin egen åsikt och kanske i förlängningen ändra åsikten.

    Varför säger ex. Collin som han gör ( http://www.aftonbladet.se/bil/article5698109.ab )? Vet han något som inte varken Deutsche Bank, Amerikanska regeringen eller GM, som alla gett grönt ljus och verkar tro på K-Seggs affärsplan? Jag tycker det är ytterst arrogant av honom att säga så. Han har troligtvis inga som helst belägg för vad han säger. För hade han haft fakta så hade han presenterat det. Som du säger det är hans åsikt och han har rätt till den. Jag är dock av annan åsikt och vill försöka få Collin att ändra sin genom att påtala för honom att han inte kan dra sådana slutsatser på den data han besitter.

    Visst, jag är styrd av känslor mer eller mindre som alla individer. Jag känner starkt för SAAB och jag tycker dom blir orättvist behandlade i svensk media. Därför protesterar jag.

    mvh

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag kan inte hjälpa det men jag har ett förakt för journalister då det är en yrkesgrupp som ofta har som mål att styra åsikter. Man undviker ofta att redovisa varför man väljer att vinkla sin artikel som man gör. En objektiv journalist blir ingen framgångsrik journalist.
    Tror att ni underskattar "vanligt folks" förmåga att inse hur journalismen och framförallt tidningsredaktörerna fungerar.

    Vilket motiv tror DU Robert Collin har för att svara som han gör? Det som osthyvel länkar till är ju en "chat" med läsare där Collin får frågan "Vad händer med Saab om Koenigsegg inte får pengar från staten?" och då säger:
    "Då har skattebetalarna räddat 4,5 miljarder! Jag tror nämligen att om Koenigsegg får pengarna så är de borta med vinden inom ett eller max två år. Borta." Där åtminstone jag inte har någon svårighet att läsa "tror".
    Av detta svar bland 30-40 andra gjorde redaktören en "krigsrubrik".

    Själv både hoppas och tror jag att Collin har fel.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Citat Ursprungligen postat av Osthyvel
    http://www.alltommotor.se/artiklar/kronikor/sorry-saab-det-racker-inte-1.15108
    Den version som väntas sälja mest - eller minst dåligt - är 9-5 2,0T. Den släpper ut 223 gram koldioxid per kilometer med automatlåda, som de flesta kommer att välja. Gränsen för miljöbil i Sverige går vid 120 gram!


    Miljöalternativet blir versionen Biopower med E85 som bränsle. Men så länge bensinen är billigare än etanol mätt i milkostnad tankar de flesta bensin. Och då är det 223 gram koldioxid som gäller.

    Dieselversionen heter 2,0 TID. Den ligger på 139 gram/km. Det är visserligen bättre än dagens Saabar, men sämre än till exempel Volvos, Audis och VW:s snålaste versioner. De är visserligen svagare, men det är viktigt att kunna erbjuda flera alternativ. Att bara ha en enda version, som dessutom inte kvalar in som miljöbil, stärker inte miljöimagen.


    Nu invänder ni kanske att Saabs läge är mer än prekärt, att man måste bedöma nya 9-5 utifrån vilka grymt hårda förutsättningar som gäller.
    Jag kan inte bedöma vad av detta som är faktafel?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    LM, tycker du det känns bra att Saab får dåligt rykte av gemene man, pga allt som framförs i media?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    LM, tycker du det känns bra att Saab får dåligt rykte av gemene man, pga allt som framförs i media?
    Nej, man det verkar förekomma konspirationsteorier i paritet med mordet på JFK som jag inte tror på.

    Jag tycker det är onödigt om det skrivs direkta felaktigheter men tror samtidigt att vettiga människor tror inte på allt som rapporteras i media, dels bildar man sig en egen uppfattning om det gäller att investera 300' i en ny bil.

    Vad vi andra snåljåpar som bara köper begagnat tycker spelar tyvärr ingen som helst roll för Saab Automobile:s framtid utan här gäller det att det finns köpare av NYA bilar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag kan inte bedöma vad av detta som är faktafel?
    Faktafelet ligger i påståendet kring automatlådans försäljningsvolym i europa.
    Fö. ett klockrent exempel på artikel enl den stereotypa gnällmodellen.
    Vill man framstå som påläst och kunnig klagar man.
    Man vill hitta fel att peka på. Att säga annat är bara fånigt.
    Kom igen nu LM, du behöver inte vara tvärs emot.

    Jag tror inte heller detta ärende handlar om ett prejudicerande fall av yttrandefrihet, så gör det inte till en större fråga än vad det är.

    Den generella frågan rör en herrans massa negativt skitsnack som levereras av folk och yrkesgrupper som framhäver sig själva som objektiva och seriösa.
    Dito grupper Svensson lyssnar på. Jag tror snarare den stora massan är otroligt lättledd!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Söder om Söder
    Inlägg
    51

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Det jag tycker är märkligt är att de 4,5 miljarder de talar om framstår som pengar som svenska staten skulle ge till SAAB. Varken frågeställaren eller Collin verkar vara medvetna om att de 4,5 miljarderna är det EIB lån K-segg ansökt om. Ett lån som för övrigt ska gå till utveckling av miljövänligare teknik. Svenska staten ska endast vara garrant för lånet. Pengar de kan få tillbaka om SAAB skulle bli utmätt vid en eventuell konkurs.

    Varför JAG tror Collin och många andra skriver ner K-seggs förmåga är på grund av okunskap, och jantelagsmentalitet. De uppfattar K-segg som stekare som försöker roffa åt sig en massa miljoners miljoner för att sedan leva loppan... eller någon liknande.

    Det jag stör mig på i Collins attityd är att han per automatik intar åsikten att det ligger någon sorts bedrägligt bakom K-seggs avsikter eller att dom inte skulle veta vad dom gör... Jag tror tvärtom att K-segg kommer göra allt för att få detta att fungera och jag tror dom är där för att bygga ett starkt SAAB. Jag kan inte tänka mig att de är oseriösa. Det skulle skada deras anseende som entreprenörer för resten av livet.

    Jag tycker det är bättre att åtminstone de K-segg en chans och vara entusiastisk. Vem skadar det? Dom har ju trots allt blivit utvalda till SAAB:s nästa ägare av människorna på Deutsche Bank mm. och jag måste säga att jag har lite bättre tilltro till deras förmåga att fatta sådana komplicerade beslut än till Collins och andra negativa "Det går aldrig människor"

    mvh

    mvh

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vad vi andra snåljåpar som bara köper begagnat tycker spelar tyvärr ingen som helst roll för Saab Automobile:s framtid utan här gäller det att det finns köpare av NYA bilar.
    I mångt och mycket håller jag med dig LM, men det finns ändå en skara människor som styrs indirekt av media, om vi nu inte alla gör det. Av den anledningen är det viktigt att svensk media över lag använder positivare vokabulär i texter när det handlar om inhemska produkter, även om budskapet är detsamma.
    Som exempel "Den version som väntas sälja mest - eller minst dåligt". Bara genom tillägget "minst dåligt" så ger man ett betydligt negativare budskap. Vem vill boka upp sig på en bil som förväntas sälja dåligt?

    Men nog om det..... anledningen att jag quotar:
    Vi som köper begagnat är även vi en väldigt viktig kundgrupp. Tillgång och efterfrågan gäller i flera led, och om ingen vill köpa begagnat sjunker andrahandsvärdet så att detta i sin tur rapporteras på ett negativt sätt i media, med följd att färre vågar investera i en ny bil.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Vi som köper begagnat är även vi en väldigt viktig kundgrupp. Tillgång och efterfrågan gäller i flera led, och om ingen vill köpa begagnat sjunker andrahandsvärdet så att detta i sin tur rapporteras på ett negativt sätt i media, med följd att färre vågar investera i en ny bil.
    Självklart men i det läge som råder just nu tror jag inte att någon nybilsköpare som tvekar gör det pga att jag eller andra påstår oss vara beredda att köpa en 9-5 om tre år eller mer.
    Sitta och hoppas på att det går bra för Saab är en sak men nog köper vi helst en så billig beg 9-5 som möjligt?

    Jag vidhåller att jag tycker det vore kul för Saab och dess anställda om det skrevs mer positivt men inte att de som väljer att inte göra detta bör skämmas för det.

    Då är jag mer besviken på att tex våra politiska företrädare genom sina exempel att inte själva köra/åka Saab eller Volvo missar att visa att bilindustrin är en viktig del för svenskt näringsliv och därmed hela Sverige.
    För att inte tala om vilka uttalanden som de kläckt ur sig den senaste tiden

    Själv tänker jag ta mig en rejäl titt på nya 9-5 och bilda mig en egen uppfattning och vem vet, jag kanske drar mitt strå till stacken både för att ta oss ur lågkonjunkturen och hjälpa Saab genom att beställa en helt ny 9-5?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Dessutom tar motorjournalister sig själva på för stort allvar...
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Man blir så j-vla förbannad...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det vanligt förekommande att man anmärker mot längden på nya 9-5 men samtidigt uppgett fel längd?
    Var det inte aftonwebben som påstod att den skulle bli över fem meter längre än nuvarande 9-5? Har för mig jag läste det på den eminenta sidan avigsidan.com .

    Vad gäller rapporteringen i tidningarna av Saab så kan man nog ge GM en del av skulden. Tänker då främst på att Saab alltid har fått visa minussiffror, oavsett hur bra det egentligen gått för märket.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    I grund och botten handlar det om frågan om propaganda fungerar. Och det är väl inget att diskutera, det har bevisats många gånger att det gör det.
    Bara genom tillägget "mindre dåligt" i artikeln påverkas köparna till att få en negativ bild av produkten, kanske inte så många påverkas och kanske inte så mycket, men ändå.

    Är också väldigt trött på det negativa som skrivs och regeringens tråkiga attityd. "Vi ska inte ge bort skattebetalarnas pengar till ett privat företag" heter det. Men vilkas pengar är det som ska betala arbetsmarknadsåtgärderna, a-kassor och sånt om Saab går omkull då?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  19. #19
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Osthyvel
    http://www.alltommotor.se/artiklar/kronikor/sorry-saab-det-racker-inte-1.15108
    Den version som väntas sälja mest - eller minst dåligt - är 9-5 2,0T. Den släpper ut 223 gram koldioxid per kilometer med automatlåda, som de flesta kommer att välja. Gränsen för miljöbil i Sverige går vid 120 gram!


    Miljöalternativet blir versionen Biopower med E85 som bränsle. Men så länge bensinen är billigare än etanol mätt i milkostnad tankar de flesta bensin. Och då är det 223 gram koldioxid som gäller.

    Dieselversionen heter 2,0 TID. Den ligger på 139 gram/km. Det är visserligen bättre än dagens Saabar, men sämre än till exempel Volvos, Audis och VW:s snålaste versioner. De är visserligen svagare, men det är viktigt att kunna erbjuda flera alternativ. Att bara ha en enda version, som dessutom inte kvalar in som miljöbil, stärker inte miljöimagen.


    Nu invänder ni kanske att Saabs läge är mer än prekärt, att man måste bedöma nya 9-5 utifrån vilka grymt hårda förutsättningar som gäller.
    Jag kan inte bedöma vad av detta som är faktafel?
    Audis snålaste A6:a (det ÄR väl den vi ska jämföra med?) släpper enligt Audis egen hemsida ut 151 g/km. Det är en 136hk, 2,0L turbodiesel.
    http://www.audi.se/se/brand/sv/models/a ... _data.html
    Välj 2,0 TDI 100(136) Kw(hk) multitronic.
    Jag kanske iofs missat nån modell.

    VW Phaeton med minsta motorn släpper ut 239g/km.
    Passat TDI 140 Trendline släpper ut 146g/km.
    Volvo S80 2,0D släpper ut 151g/km.

    Så var det med den faktan...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Orättvis behandlig av Saab i media ( Man blir så j-vla ...)

    Nu är det så här att vi bor i ett land där man är experter på att snacka skit om sig själva och bara tänker på sin egen vinnings skull, köper blaskor som expressen mm för att tro på vad som står där, detta landet är ett rent skämt i många bemärkelser.

Liknande ämnen

  1. Svenskar och media mot Saab
    Av Blodpudding i forum Off Topic
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 02:39
  2. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 13:17
  3. SAAB-intresse i media
    Av Fral i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 23:18
  4. Saab media console
    Av EmilSS i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •