Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ac läcker

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    226

    ac läcker

    Vad är det vanligaste felet på att ac läcker ut på en 9-3 -99
    ägaren testade fylla på, men den läckte ut.
    Eller bättre fråga, vad kan jag förvänta mig var felet sitter?
    Om jag vågar köpa den.
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973

    Re: ac läcker

    Kondensorn kanske?

    Åk till en firma som jobbar med AC i bilar och gör en läcksökning.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: ac läcker

    Vanligaste skulle jag nog också säga är kondensorn eller AC tryckrören/slangarna under turbon eller läckage vid torkfiltret. Men som sagt, inget man lätt konstaterar själv. En kylfirma kan felsöka i och med att de har rätt verktyg och bland annat kan fylla på med spårvätska för att hitta igen felet.

    Våga köpa = Det tror jag nog. Men tänk för guds skull på att det brukar kunna bli våldsamt dyrt att laga AC ha det i åtanke när du diskuterar priset.

    Får jag gissa på priser så tror jag någonting hitåt:

    Rören = ca 500-1200:-/st (sitter två tror jag) exklusive arbete.
    Kondensor = 900-2500:- (900:- på Biltema) exklusive arbete.
    Torkfilter = några hundra exklusive arbete.
    Påfyllning/trycktest = 700-1200:-
    Felsökning/trycktest = allt från gratis till kanske 1500:- Vissa firmor kör driver där det är gratis med felsökningen osv så det är svårt att säga direkt pris på det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: ac läcker

    Om en ac läcker är den trasig då eller är det normalt att det läcker ut och slutar funka?

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: ac läcker

    Det är ett slutet system vilket innebär att om det läcker så är det trasigt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: ac läcker

    Visst. Det är ett slutet system, och läcker det så är det förvisso inte som det ska, men lite grann läckande tätningar osv kan innebära att du får fylla på systemet varannat år eller liknande och är det så lite läckage är det ju inte något som är i akut behov av att lagas om vi säger så. Det är en flyktig gas och är det bara ett litet läckage är ofta svårt att hitta och åtgärda.

    Läcker det däremot så pass att man får slut på gas igen inom någon vecka eller månad till exempel så är det ju däremot helt klart dags att se över vad som är fel.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: ac läcker

    Hmm , farsan har en 9000 -97 som funkar utmärkt , inte gjort någonting åt AC.

    Nej jag hävdar fortfarande att läcker det så är det något som inte är riktigt tätt.

    Sen dunstar ju såklart LITE men man ska inte behöva fylla på vartannat år.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8

    Re: ac läcker

    Gränsen är ca 5 gram per skarv/läcka och år - över detta så måste det åtgärdas.

    att gränsen är där beror på att detektorskänsligheten är svår att göra bättre än så för säker markering av läcka av 5 gram/år. (en del klarar iofs detektera för både 2-3 gram/år - men lagkravet kräver det inte - ännu, och man får fortfarande använda såpvatten som alternativ läcksökning trots att läckan måste vara väldigt mycket större än 5 gram/år för att övh. synas som bubblor inom rimlig tid.)


    Det finns mellan 15 - 20 skarvar/övergångar/ventiler i en bil-AC och dessa skarvar/övergångar kan tappa 4.9 gram/år var utan att det är olagligt så länge ingen enskild skarv läcker mer än 5 gram/år - det gör att en bil-AC kan tappa 80- 100 gram per år utan att det anses läcka i systemet i lagens ögon - och då är det inte orimligt att somliga AC är nära tomma efter 5 år utan att man hittar en läcka hur man än letar om det är sådan distribuerad läcka över många skarvar... Dock oftast beror det på en riktig skada ala korrision/stenskott i kondensor eller rör med tydlig läcka där gasen försvinner ganska fort när det väl börja läcka.

  9. #9
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: ac läcker

    Kylmediat cirkulerar tillsammans med kylkompressorolja. Får man en läcka följer även oljan med ut. Leta efter en fet fläck bland slangar och rör och chansen är stor att läckan finns där.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #10

    Re: ac läcker

    En ganska vanlig läckväg när fordonet stått långa tider utan att att kompressorns motioneras är läcka genom kompressoraxeln - där är det så mycket skrot och annat som gör att ev. extra oljeläckage inte syns bland allt det andra - samt att när gaskanalen väl har pressat sig igenom mellan tätytorna så kan det blåsa igenom ganska mycket gas utan att speciellt mycket olja följer med. Detta gäller i stort sett alla 'stilleståndsläckor' med mer eller mindre oljespårsfria läckor - det krävs att AC körs regelbundet och läckstället fylls på med olja inneifrån om det skall bli större dammig oljefläck på utsidan.

    Det är alltså viktigt att motionera kompressorn då och då även vintertid/uppställning för att förstöra dessa påbörjade gaskanalgenomträngningar genom tätytorna genom axelrotation, speciellt om kompressorn börja ha någon tiotusental mil bakom sig.

    jag gissar att det är många bil-AC som tappar större delen av laddningen just under vintersäsongerna och inaktiv AC i alla dom fallen när man vid läckkontroll och påfyllning senare inte hittar någon läcka i kondensor och slangar.

    ...

    Den här delen av 'ac-underhåll' kan vara besvärlig att utföra vintertid och utomhusparkering där temperaturen är under några få plusgrader i ett halvår i sträck då många äldre AC med termostat och tryckgivare ser till kompressorn aldrig startar vintertid även om AC-knappen är påslagen - enda sättet, om man inte som mekaniker tvångsstyr magnetkopplet på kompressorn då och då vintertid, parkerat bilen några timmar i varmgarage och starta den med AC på, en eller 2 ggr i månaden.

    moderna bilar med klimatanläggning så brukar kontrollboxen (när AC-knappen är på) se till och snurra AC-kompressorn några varv efter start oavsett temperatur ute.

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: ac läcker

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hmm , farsan har en 9000 -97 som funkar utmärkt , inte gjort någonting åt AC.

    Nej jag hävdar fortfarande att läcker det så är det något som inte är riktigt tätt.

    Sen dunstar ju såklart LITE men man ska inte behöva fylla på vartannat år.
    Om du läser vad jag skrev så sa jag aldrig att det inte är ett fel. Visst det är det.

    Men om det är ett sånt litet läckage att det gör att tryckvakten slår ifrån på två år så är det ofta otroligt jobbigt och dyrt att hitta och inget som varken bilägare eller AC-firma normalt bryr sig om.

    Dom gör ett trycktest. Visar det att systemet håller trycket så pumpar de i gas. Om den sen läcker ut på 2 år så tycker nog de flesta att det är rätt "so what?".

    Om du däremot personligen byter en fungerande AC-kompressor på en 15 år gammal bil för 7000:- för att den skulle läcka lite i tätningarna för att få den "hel" så är det helt ok för mig.
    Och att du personligen tycker att det är en rekommendation för alla att göra så är också helt okej.

    Men jag delar inte din åsikt. Visst. Det är fel. Likadant som att det kan finnas en rostfläck på en skärm, eller stenskott på en ruta. Japp. Det är fel. Är det ett MÅSTE att byta ruta eller laga rosten för att kunna kalla delen för fungerande? Inte nödvändigtvis, även om det finns ett fel på delen så kan den fortfarande fungera..

    Hur man i slutänden väljer att göra får man ju väga av lite själv tycker jag.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12

    Re: ac läcker

    950 gram (ca 425 liter gasvolym vid atmosfärstryck) och på två år ger en läcka av 0.65 liter per dygn eller 0.45 ml per minut (bubbla på halv kryddmått storlek efter en minut) - något som troligen skulle vara hittbar med såpvatten om man träffar precis på läckan - med 5 ppm känslighet som en typisk 5gr/år sensor har och läckgasen väl utblandat i luft så genereras det 90 liter detekterbar luft per minut - med andra ord borde man ganska lätt hitta läckan om det läcker just under felsökningstillfälle...

    Om kompressorns däremot har roterats några varv innan läksökning med köldmedel i systemet så är läckan i kompressorn borta om det nu är den som läcker och kommer inte tillbaka förrän efter kanske 14 dagar....

Liknande ämnen

  1. IC läcker?
    Av metalhead_79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 18:11
  2. IC läcker?
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 18:38
  3. [LÖST] Läckage 9000 -96
    Av Martini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •