Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skrammel uppsläppt koppling Saab 9-3 -08

  1. #1
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Skrammel uppsläppt koppling Saab 9-3 -08

    Tjena!

    Har Precis inhandlat en 9-3 Vector SportCombi 2,0t BioPower 6vxl manuell.

    Mycket trevlig bil måste jag säga.

    Problemet är när jag står med neutralen i och kopplingen uppsläppt så skrammlar det från lådan nånstans men slutar när jag trycker ner kopplingen.

    Mina tankar går ju till dubbelmassesvängehjulet eller nått.

    Ska självklart få detta åtgärdat på nybilsgarantin.
    (Om det nu är ett fel och inte en egenskap)

    Så ni andra som kör den 6 vxlade lådan har ni samma fenomen?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Skrammel uppsläppt koppling Saab 9-3 -08

    Om du skulle bli av med det ljudet, så får du nog kontakta Saab om vad som var lösningen
    Ljudet är normalt på bilar med denna lådan, och det uppstår när man har lådan i neutral och koppling uppsläppt. Brukar inte höras dom första 5-800milen på en ny bil, men kommer gradvis mer senare.

    Detta är ett ökänt ljud med den 6vxlade F40 lådan. Standardbilar med denna lådan har dubbelmasssvänghjul för att dämpa just detta fenomen.
    Själv och några till har monterat F40 på 9-5 och 9000 fast med stumt svänghjul och hör detta ljud 10ggr mer.
    Jag anser att ljudet kommer ifrån för löst monterade synkringar samt drev, men Saab och GM vill mena att det är flankspelet i lådan som är orsaken till ljudet, ett tag sa dom att det var för dålig lagerförspänning på ingående axeln.
    Saken är nog den att tar dom bort ljudet, så fungerar inte lådan lika bra länre.
    Men å andra sidan så klarar denna lådan MYCKET smisk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Re: Skrammel uppsläppt koppling Saab 9-3 -08

    Hmmmm,

    ytterligare en Premiumfeatur.......?

    Den har jag i alla fall ej drabbats av, finns kanske ej på 06, eller så dränks den i ljudet av stereon.

    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Skrammel uppsläppt koppling Saab 9-3 -08

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Om du skulle bli av med det ljudet, så får du nog kontakta Saab om vad som var lösningen
    Ljudet är normalt på bilar med denna lådan, och det uppstår när man har lådan i neutral och koppling uppsläppt. Brukar inte höras dom första 5-800milen på en ny bil, men kommer gradvis mer senare.

    Detta är ett ökänt ljud med den 6vxlade F40 lådan. Standardbilar med denna lådan har dubbelmasssvänghjul för att dämpa just detta fenomen.
    Själv och några till har monterat F40 på 9-5 och 9000 fast med stumt svänghjul och hör detta ljud 10ggr mer.
    Jag anser att ljudet kommer ifrån för löst monterade synkringar samt drev, men Saab och GM vill mena att det är flankspelet i lådan som är orsaken till ljudet, ett tag sa dom att det var för dålig lagerförspänning på ingående axeln.
    Saken är nog den att tar dom bort ljudet, så fungerar inte lådan lika bra länre.
    Men å andra sidan så klarar denna lådan MYCKET smisk

    Hej!

    Tack för svaret!

    Det var precis detta jag ville veta , då vet jag att det är en egenskap och inte ett fel och då kan jag leva med det.

    Bilen ska in den 8:e endå så ska dom få kika på det endå och se vad dom säger
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 1.8t vector BioPower 6vxl manuell -10 och upplever samma skrammel som nämns här.
    Utöver skrammel (inte så mycket skrammel dock) så märker jag dessutom en liten sänkning i varvtalet när jag lägger i neutral och släpper kopplingen helt. Om jag lägger foten på kopplingspedalen lite lätt så går motorn upp i varv igen (tomgång ca 1000 med foten på kopplingen till strax under 1000 när jag släpper helt).

    Är detta också normalt eller är det ett allvarligt fel som jag bör jag vara orolig för?

    Tacksam för snabba svar!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skrammel NG9-3 -07 B284
    Av Jakalen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 16:23
  2. skrammel från framvagn saab 900ng
    Av codden83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 19:16
  3. Saab 9000 cse 2.0t -1997 -Skrammel-
    Av turbo-tobbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 12:55
  4. [LÖST] Skrammel NG900 -97
    Av saab_nordic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 08:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •