Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Blyfri 95 eller 98? 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    338

    Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Har en 9-5 -99 2,3t steg 2 ska den tankas med 95 eller 98?
    Kan man tanka 95 och köra med oktanhöjare?
    tjänar man på det eller förlorar man?

    mVh Jonas
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jonas_latt
    Har en 9-5 -99 2,3t steg 2 ska den tankas med 95 eller 98?
    Kan man tanka 95 och köra med oktanhöjare?
    tjänar man på det eller förlorar man?

    mVh Jonas
    Hej Jonas!

    Vad din bil "ska" tankas med är väl upp till dig, men om du vill bilen väl så bör du nog minst tanka 98oktan, med tanke på att den är trimmad också.
    När de gäller oktanhöjare så har jag ingen erfarenhet så jag ska inte säga något.

    Med högre oktantal så minskar du risken att motorn ska börja spika, du kan i princip köra bilen hårdare på högre oktantal, vilket iallafall jag märkte stor skillnad av, speciellt när det är varmt ute.

    Eftersom du med ett steg2 har lite mer ladd än orginal så skulle jag inte hälla i 95 i den, fast om man sitter och fiskör så borde det inte ha någon större betydelse.
    Vet inte vad folk säger men V-Power måste vara det bästa att tanka

    Hoppas det kanske hjälpte dig lite på traven, någon får gärna rätta mig om jag pratar i nattmössan.

    Lycka till!
    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    v-power gör susen i dessa turbomotorer, min motor gick helt klart bäst på den bensinen, skiljde sig ungefär 0,2bars ladd jämnfört med bf95, samt att drivmedelsförbrukningen misnakde någon deciliter /mil
    Saab 9000 2,3 FTT

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    v-power gör susen i dessa turbomotorer, min motor gick helt klart bäst på den bensinen, skiljde sig ungefär 0,2bars ladd jämnfört med bf95, samt att drivmedelsförbrukningen misnakde någon deciliter /mil
    precis!
    Jag hade mayor probs när jag körde 95oktan på min 9-3 aero. Den tappade ladd efter några accelerationer och den orkade inte alls... Sen blev det en helt ny bil med V-Power Det är värt typ 60-70kr extra eller vad de kan bli per tankning. Man sover faktiskt bättre hehe
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    132

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    v-power gör susen i dessa turbomotorer, min motor gick helt klart bäst på den bensinen, skiljde sig ungefär 0,2bars ladd jämnfört med bf95, samt att drivmedelsförbrukningen misnakde någon deciliter /mil
    Det håller jag fullständigt med om, trodde först att det var inbillning efter ha tankat i V-power i bilen men precis som du beskriver så ökade laddet ngt samt bensinförbrukningen minskade...
    /Peter
    9-5 Aero SC -04 ,9-3 SS Aero -04 Såld , 9-5 Aero -04 Såld, 9-5 Aero -02 Såld, 900 Ng T Talladega (Viggen) Såld
    http://www.garaget.org/Nordie

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Oavsett vilken saabturbo man har går de alltid bäst med 98 eller Vpower.
    APC-systemet tillåter dock betydligt sämre soppor så era upplevelser med 95 verkar vara lite skumma.
    Är det otrimmat ska det endast märkas på förbrukningen.
    Min 9-5Aero drog 1,5-2 dl mer med 95. Mer placeboeffekt gällande draget då man ju visste att man tankat sämre soppa.

    På en längre resa så fanns det bara en OK-station att tillgå. De hade bara 95, E85 o diesel. Va tvungen å hälla i så ja klara mig till nästa ort.
    Det absolut värsta jag varit med om. Tappat ladd, sotiga avgasmoln så jag trodde jag skjutit motorn. Jag tog mig försiktigt till nämaste SAAB-verkstad där jag efter felsökning fick konstaterat taskig kvalisort på soppan. Indikerade felaktig bränsleblandning m.m. De hade nånting som visade om de va vatten i soppan, men de va de inte. Typiskt OK, sa mecken. Hade kvittot kvar från tankningen, som jag visade. Han bara garvade, så de sög ur soppan, hällde i nåt typ Redline SI och drog i 10 liter Vpower.
    Efter några minuter bara så gick bilen som den skulle igen. De behöll tankkvittot o jag slapp betala.

    Summa summarum så har jag sen dess undvikit allt som har med OK att göra.
    Ni som haft problem med ryckig gång och laddtryck kanske borde göra samma.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Hej,

    95 vs 98 är vid given utetemperatur så spikar motorn, dvs laddtrycket minskar.
    På min förra 9-5 Aero märkte jag det vid temperaturer över 24 grader ute.
    Min nuvarande 9-5 Aero BioPower, är det ingen större skillnad på 95/98 går bättre på E85, beror antagligen lite på hur s/w är gjord också.

    Detta heliga området med olika bensinstationers innehåll i tankarna, www.spi.se/fprw/files/Oil%20depots%20Sweden.pdf
    Undrar hur långt Statoil fraktar deras bränsle i Luleå?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Den har ja sett förut. Fast här i fjollträsket så spelar det mindre roll.

    Har som sagt undvikit OK i några år nu och har även konstaterat att tändstiften ser jättefina ut numera vid det årliga bytet sen man börjat tanka riktig soppa, oavsett 95 eller bättre.

    Bättre sås, mindre trassel alltså
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Den har ja sett förut. Fast här i fjollträsket så spelar det mindre roll.

    Har som sagt undvikit OK i några år nu och har även konstaterat att tändstiften ser jättefina ut numera vid det årliga bytet sen man börjat tanka riktig soppa, oavsett 95 eller bättre.

    Bättre sås, mindre trassel alltså
    Många skrönor i omlopp: I rent studiesyfte körde jag 10' mil med samma stift i stort sett uteslutande OK:s BF95 helt utan problem.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    338

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Hejsan
    Tack för alla bra och snabba svar.
    Jag tycker min går helt okej nu när jag kör den. Köpte den för några månades sedan och då satt det ny koppling och ny org turbo.Och va chippad vid köpet.laddar 1.1 - 1.2bar

    Dock har jag aldrig tankat högra än 95.
    Men ska provad detta senare idag då tanken e tom!

    Lite nervös när det sitter ny turbo fast "lätttrycks" 2,3t motor.
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Den har ja sett förut. Fast här i fjollträsket så spelar det mindre roll.

    Har som sagt undvikit OK i några år nu och har även konstaterat att tändstiften ser jättefina ut numera vid det årliga bytet sen man börjat tanka riktig soppa, oavsett 95 eller bättre.

    Bättre sås, mindre trassel alltså
    Många skrönor i omlopp: I rent studiesyfte körde jag 10' mil med samma stift i stort sett uteslutande OK:s BF95 helt utan problem.
    Hej,

    Hur mycket påverkar mackens hanteringen av bensinen bensinkvalitén?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Intressanta frågeställningar.

    Lite OT kanske, sorry i så fall:

    Jag har också lite skumma erfarenheter av att tanka på olika ställen. Jag tankar oftast hos en de mindre "soppaleverantörerna" som bara har obemannade stationer, och vid två olika tillfällen (E85 enbart i tanken, ingen rest av BF95) så kan jag GARANTERA att jag fick olika mkt att åka med. Vid ena tillfället gick bilen avsevärt bättre än det andra. Nej inte placebo, mkt lätt att känna skillnaden.

    Samma station, samma pump, en vecka mellan tankningarna
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Är det otrimmat ska det endast märkas på förbrukningen.
    Glömde nämna att min inte är otrimmad hehe dessutom hade jag orginal hårdvara på då så det påverkar ju temperaturer osv...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Oavsett vilken saabturbo man har går de alltid bäst med 98 eller Vpower.
    APC-systemet tillåter dock betydligt sämre soppor så era upplevelser med 95 verkar vara lite skumma.
    Är det otrimmat ska det endast märkas på förbrukningen.
    Min 9-5Aero drog 1,5-2 dl mer med 95. Mer placeboeffekt gällande draget då man ju visste att man tankat sämre soppa.

    På en längre resa så fanns det bara en OK-station att tillgå. De hade bara 95, E85 o diesel. Va tvungen å hälla i så ja klara mig till nästa ort.
    Det absolut värsta jag varit med om. Tappat ladd, sotiga avgasmoln så jag trodde jag skjutit motorn. Jag tog mig försiktigt till nämaste SAAB-verkstad där jag efter felsökning fick konstaterat taskig kvalisort på soppan. Indikerade felaktig bränsleblandning m.m. De hade nånting som visade om de va vatten i soppan, men de va de inte. Typiskt OK, sa mecken. Hade kvittot kvar från tankningen, som jag visade. Han bara garvade, så de sög ur soppan, hällde i nåt typ Redline SI och drog i 10 liter Vpower.
    Efter några minuter bara så gick bilen som den skulle igen. De behöll tankkvittot o jag slapp betala.

    Summa summarum så har jag sen dess undvikit allt som har med OK att göra.
    Ni som haft problem med ryckig gång och laddtryck kanske borde göra samma.
    Det spelar ingen roll på vilken mack du tankar, det är oftast samma bensin i alla fall. Bensinbolagen har delat upp marknaden och Sverige mellan sig och har gemensamma depåer.

    Obs gäller ej V-Power
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Blyfri 95 eller 98? 9-5

    Devisen sommardäck = 98 oktan, vinterdäck = 95 oktan kör jag med.

    Min övertygelse är att det är skit samma hos vilken kedja man tankar, bara det är omsättning på såsen och att hanteringen i övrigt är bra. Min farsa har tankat på OK sedan 60-talet och aldrig haft bekymmer.
    Jag kör mestadels Shell då det är den macken som finns på vägen till kneget. Har inga andra tappar på vischan där jag bor.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. blyfri 95 eller 98?
    Av Fawedde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •