Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Skrammel 9-5 kombi.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Skrammel 9-5 kombi.

    Hej!
    Byggde i April(tror jag det var) lite ljud i bilen.
    Grejerna ser ni nedan:



    Det är en Alpine 12" 800w peak. 250wRMS.
    Sen har jag även satt in JL 3.5" i instrumentbrädan.

    Det låter bra som fan och jag är nöjd.
    Men, krämar man på lite så skrammlar det något fruktansvärt utanför bilen.

    Har inte undersökt det så mycket, men jag stör mig lite på att det låter så illa utanför bilen.
    Det är iaf inte det klassiska, reg.plåten. Även om jag med full kraft håller in reg.skylten så låter det lika illa.
    Öppnar jag bagageluckan lite mer än halvvägs eller helt så slutar allt skrammlande.

    Två saker då, antingen är det ett sånt jävla ljudtryck när luckan är stängd att precis vad som helst kan skrammla eller så är det något med själva luckan i sig.

    Måste vara flera som byggt lite (o)ljud i sina 9-5or, finns det någon allmänt känd plats i bilen(som jag har missat) där sådant här skrammel uppstår?

    Tänkte köra in bilen i garaget sen och mecka lite med det.
    Tacksam för lite tips...
    Jag har inte dämpat någonstans, ännu.

    Stavas skrammla och skrammel med två m?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Verkar som mycket av skrammlet kommer från torkararmen/motorn bak. Trycker jag den mot rutan så blir det mycket mindre.

    Tips på hur jag ska gå vidare med detta?
    Går det att plocka bort den helt?

    Hur får jag bort inredning i bagageluckan, sitter massa små saker där som man trycker in, dessa är borta, men inte fan går det att få bort skiten för det?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Verkar som mycket av skrammlet kommer från torkararmen/motorn bak. Trycker jag den mot rutan så blir det mycket mindre.

    Tips på hur jag ska gå vidare med detta?
    Går det att plocka bort den helt?

    Hur får jag bort inredning i bagageluckan, sitter massa små saker där som man trycker in, dessa är borta, men inte fan går det att få bort skiten för det?
    Det ka hjälpa att dämpa bkluckan samt klädseln med dämpmaterial typ Asfaltsmatta, M1 från BRL, Sstinger eller liknande. Jag har dämpat hela min bil utom taket och det är enbart taket just nu som skrammlar när man krämar på.
    Då ska vi kanske säga att jag kan spela en bit över 143dB i 36hz i bilen, så det mesta som inte är dämpat skramlar. Dock så är den väldigt tyst utanpå nu, förutom taket som sagt. Så nog går det få dem relativt tysta på utsidan..
    Se till att skaffa någon form av dämpmaterial och lägg på plåtytor så ska du se att du får en tystare bil

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Tyvärr ingen hjälp med oljudsproblemet men, skramla ett m, skrammel två m.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  5. #5

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Tyvärr ingen hjälp med oljudsproblemet men, skramla ett m, skrammel två m.

    Mvh Per-Ola
    Men suck va trött man blir..fatta du inte vad jag menade när jag skrev med två m?
    Att jag har haft det svårt att både stava och läsa sedan 1an i grundskolan kan jag tyvärr inte hjälpa.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    [quote=TT-95]
    Citat Ursprungligen postat av "Per-Ola":1ksiosh7
    Tyvärr ingen hjälp med oljudsproblemet men, skramla ett m, skrammel två m.

    Mvh Per-Ola
    Men suck va trött man blir..fatta du inte vad jag menade när jag skrev med två m?
    Att jag har haft det svårt att både stava och läsa sedan 1an i grundskolan kan jag tyvärr inte hjälpa.[/quote:1ksiosh7]
    Jag tror inte Per-Ola riktade det där till dig.
    Om du kollar på mitt första inlägg, så är det jag som frågar hur skrammel/skrammla ska stavas


    Hur får jag bort inredningen i bagageluckan?
    Grejen är väl den att får man väl dämpat där, så kommer skiten flytta sig.
    Jag ser redan nu hur taket verkligen rör på sig när man står utanför bilen.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Men suck va trött man blir..fatta du inte vad jag menade när jag skrev med två m?
    Att jag har haft det svårt att både stava och läsa sedan 1an i grundskolan kan jag tyvärr inte hjälpa.
    Jag tror inte Per-Ola riktade det där till dig.
    Om du kollar på mitt första inlägg, så är det jag som frågar hur skrammel/skrammla ska stavas


    Hur får jag bort inredningen i bagageluckan?
    Grejen är väl den att får man väl dämpat där, så kommer skiten flytta sig.
    Jag ser redan nu hur taket verkligen rör på sig när man står utanför bilen.
    Du måste plocka bort listerna som sitter runt bakrutan. Va försiktig när du tar bort dem, sitter bara me clipps, men kan sitta hårt. sedan tror jag att du kan se alla skruvar som sitter i inredningen.
    Jag vet ej om detta till 100% kommer hjälpa dej, men för mej har det funkat mycke bra.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    TT-95>
    Som sagt så frågade Falcy om stavningen i sitt inlägg.
    Ber om ursäkt. Jag kunde ha citerat först. Jag bryr mig nämligen aldrig
    om hur folk stavar, då jag vet hur det kan vara. Men är det någon som
    frågar, så svarar jag givetvis om jag kan.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  9. #9

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    TT-95>
    Som sagt så frågade Falcy om stavningen i sitt inlägg.
    Ber om ursäkt. Jag kunde ha citerat först. Jag bryr mig nämligen aldrig
    om hur folk stavar, då jag vet hur det kan vara. Men är det någon som
    frågar, så svarar jag givetvis om jag kan.

    Mvh Per-Ola
    Jo, me jag sa at jag har svårt att läsa oxå

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Du måste plocka bort listerna som sitter runt bakrutan. Va försiktig när du tar bort dem, sitter bara me clipps, men kan sitta hårt. sedan tror jag att du kan se alla skruvar som sitter i inredningen.
    Jag vet ej om detta till 100% kommer hjälpa dej, men för mej har det funkat mycke bra.
    Fan, orka jag kommer ner till dig i veckan, har du tid?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Du måste plocka bort listerna som sitter runt bakrutan. Va försiktig när du tar bort dem, sitter bara me clipps, men kan sitta hårt. sedan tror jag att du kan se alla skruvar som sitter i inredningen.
    Jag vet ej om detta till 100% kommer hjälpa dej, men för mej har det funkat mycke bra.
    Fan, orka jag kommer ner till dig i veckan, har du tid?
    Haha..njao.det går ju ganska snabbt så det skulle nog hinnas med

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Hur mycket sämre är detta jämfört med BRL's M1?
    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=148054

    Jag hade gärna köpt M1 men det finns ju fan inte att få tag i.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Hur mycket sämre är detta jämfört med BRL's M1?
    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=148054

    Jag hade gärna köpt M1 men det finns ju fan inte att få tag i.
    Man kanväl jämföra det som att BRLs M1 matta är som at lägga dubbla laer med den du länka till..ungefär.
    Det är svårt att göra en korrekt jämförelse då det är 2 helt skilda mattor som jobbar på olika sätt igentligen. Men båda dämpar oönskat ljud

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Nu är inredningen borta. Det satt rätt bra alltså...på gränsen att jag vågade dra så hårt. Men OK...
    Så nu ska jag ge mig på de där satans mattorna då, många bitar blir det att klippa för att få in något här. Inte direkt att ta en matta och smäcka dit, som jag, min dumme jävel trodde, att inget kan vara enkelt.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  15. #15

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Nu är inredningen borta. Det satt rätt bra alltså...på gränsen att jag vågade dra så hårt. Men OK...
    Så nu ska jag ge mig på de där satans mattorna då, många bitar blir det att klippa för att få in något här. Inte direkt att ta en matta och smäcka dit, som jag, min dumme jävel trodde, att inget kan vara enkelt.
    Gött..nu kommer lite flera tips för att göra det lättare för dej.

    Tvätta av alla ytor du skall ha dämpmatta på, med tex. T-röd.

    Skär mattan med rakbladskniv när den är kall, skär då från ovansidan.Detta gör att du i stort bara kan bryta av mattan när nu gjort ett litet snitt. Då kan du enkelt skära den pappen på baksidan när konturerna på mattan är utskuren.

    Värm med värmepistol (eller hårtork, fast tar mycke längre tid). värm så mycke att mattan blir riktigt mjuk, använd då handskar om du är kännslig mot värme när du ska pressa dit den mot plåten.
    (Är man riktigt noga kan man rulla mattan mot plåten med en sådan rulle man har för att pressa ut luftbubblor i glasfiber.
    Ofta i aluminium, finns bla på biltema.Sjävl är jag inte kännslig för värme så jag trycker förhand, man är ju svetsare )

    Ja brukar även gärna värma plåten lite innan jag sätter fast den. Detta för att den sitter fast bättre efter du gjort detta. Man kan sätta den på kall plåt, men då är risken större att den losnar när det blir varmt ute.

    Lycka till och visa resultaten sedan..

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Har dragit dit ett par bitar nu och även nere i reservhjulsbaljan.

    Dock värmde jag inte på plåten och jag kan inte påstå att jag värmde speciellt mycket på mattan heller, men jag körde med varmluftspistol så det vart ju rejält varmt men någon smältprocess startade jag aldrig

    Är jag fel ute när jag säger att man ska värma den för att få den följsammare och lättare att arbeta med. Eller är det nån kemisk process som händer? Det heter ju förvisso smältfolie, men.

    Det blev iaf något bättre, men som jag misstänkte så vandrar oljudet vidare, det lillla äcklet. Men bättre är det. Då får vi väl se hur länge de sitter kvar och när/om jag orkar ta dörrarna...

    Tack för all hjälp.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  17. #17

    Re: Skrammel 9-5 kombi.

    Delvis rätt ang värmningen. Den blir ju följsammare som sagt, men främst är det för att det lim eller klister som sitter på skall bli riktigt kletigt.Det är ju detta som får hela mattan att sitta kvar, så det måste ju förståss fästa ordentliget mot underlaget.
    Men det va ju kul att det vart lite bättre iaf. Tog du även på baksidan av klädseln? Gör man det så blir det oxå stor skillnad och dämpar ganska bra.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Har dragit dit ett par bitar nu och även nere i reservhjulsbaljan.

    Dock värmde jag inte på plåten och jag kan inte påstå att jag värmde speciellt mycket på mattan heller, men jag körde med varmluftspistol så det vart ju rejält varmt men någon smältprocess startade jag aldrig

    Är jag fel ute när jag säger att man ska värma den för att få den följsammare och lättare att arbeta med. Eller är det nån kemisk process som händer? Det heter ju förvisso smältfolie, men.

    Det blev iaf något bättre, men som jag misstänkte så vandrar oljudet vidare, det lillla äcklet. Men bättre är det. Då får vi väl se hur länge de sitter kvar och när/om jag orkar ta dörrarna...

    Tack för all hjälp.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skrammel NG9-3 -07 B284
    Av Jakalen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •