Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byta stötdämpare+fjäder 9-5 2,3t -03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Byta stötdämpare+fjäder 9-5 2,3t -03

    Går i funderingar på att byta stötdämpare och fjädrar på bilen i rubriken. Har läst det jag hittat på forumet, kanske framförallt http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=176849 men som det så oft gör på sådana här forum handlar det mest om sänkning. Jag som har en bruksbil (25k mil) med 16" standardfälgar och dessutom åker en del på lite sämre vägar (framförallt till landet) har lite frågor om "icke sänknings satser":

    1) behöver jag byta? bilen har som sagt gått långt, 25k, och tidigare ägaren, min far, har inget minne av att han bytt någonsin (men så glömmer han ibland saker också). Det jag känner är att det känns ganska stumt och stötigt (till skillnad från många andra som tycker det blir svampigt och vill byta på grund av det), är det ett tecken på att det är dags?

    2) är jag helt galen som inte vill sänka? som sagt åker jag ibland på lite sämre vägar, sista biten till landet är det två hjulspår med gräs i mitten, som det är nu har jag inga problem att ta mig fram men kompisar med BMW & Porsche har haft det lite knepigare... Blir bilen mycket högre än nu om jag byter till nya grejer? (jag kan ta mått senare ikväll)

    3) om man sänker är det bra med en hjulinställning, gäller det även vid byte till icke sänkta varianter? Den borde ju vara inställd för det men kanske har det hänt något under åren/milen, och jag gissar i enlighet med 2) att jag egentligen får en lite högre bil med nya fjädrar...

    Det var väl en början, det kommer kanske mer eftersom...

    /U

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Byta stötdämpare+fjäder 9-5 2,3t -03

    Är du helt säker på att dämparna inte är bytta?
    Mina bakdämpare gav upp redan efter 8 000 mil och det är inte helt ovanligt på 9-5. När dämparna är slut så blir det svampigt värre. Tryck till fram eller bak på bilen och kolla om bilen gungar eller om den stannar direkt. Gungar den så är dämparna kass.

    Hjulinställning bör göras i samband med att man byter fjädrar/dämpare.

    Markfrigången lär väl påverkas marginellt om du byter till nya original beroende på hur kass dina befintliga dämpare är.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Byta stötdämpare+fjäder 9-5 2,3t -03

    Nej jag är inte säker så kanske är de bytta, men om de kan paja redan efter 8k mil (ja det varierar så klart men om vi säger att det är som du hade det) innebär ju mina 25k mil att det skulle kunna vara dags för byte 3 till uppsättning nr 4.

    Men som sagt min är inte gungig utan snarare stötig (jag jämför iof. med två andra 9-5 i familjen, de är mycket nyare, -08 & -09, så viss komfortskillnad borde det vara), kanske är det något helt annat som jag borde ge mig på snarare än fjädrar och dämpare, någon som har några förslag?

    /U

Liknande ämnen

  1. Är Fjäderben = Stötdämpare + fjäder?
    Av eric_ab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 12:05
  2. Stötdämpare och fjäder bak
    Av rjonsson22 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 18:33
  3. Lossa stötdämpare bak för att byta fjäder?
    Av wikander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •