Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: "sediment" i vxllåds olja och expkärl

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    64

    "sediment" i vxllåds olja och expkärl

    Dags igen,har kört in bilen efter motorrenovering å sen har den fått vila 3veckor.Tog en sväng igår (c:a 1,8 mil) och körde ganska fort,när jag kom fram och skulle öppna garagedörren kändes en unken stank(typ avloppsvatten) från bilen.Så jag körde in den och kollade efter läckor men inget synligt,däremot såg jag att nivån i expkärlet sjunkit.Kollat idag igen och sett att det sitter som en beläggning i expkärl och likadant på oljesticka till Automatlådan även lite "simmig" yta på kylarvattnet.Alla vätskor byttes vid renovering,har dock noterat att den dragit lite kylvätska även vid inkörningen.Kylaren som är kass??,det är väl enda stället vätskorna möts.

    Objektet ifråga:Saab 9-5 AERO 4stegs automat My00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    216
    Medlem#
    5038

    Re: "sediment" i vxllåds olja och expkärl

    Skulle inte tro att det är någon fara, det brukar ta ett tag innan nivån på kylarvätskan "sätter sig" avlagringarna är nog bara skit som har funnits med i systemet. De nya vätskorna har nog löst upp lite gammalt skit som fastnar på stickan.

    Själv gjorde jag rent expansionskärlet innan jag monterade min nya motor genom att ta loss det och skölja ordentligt, därefter hällde jag i ca 1 dl risgryn och skakade runt för att få bort beläggningen och sköljde därefter noggrannt igen. Lik förbannat blev det ändå en "sorgkant" i kärlet efter några veckor.

    Håll koll på nivåerna bara så bör det inte vara någon fara sålänge du inte ser några tydliga tecken på olja i kylvatten eller vise versa.
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    64

    Re: "sediment" i vxllåds olja och expkärl

    Tycker att tidigare smuts som funnits i vxllåda eller kylarsystem borde varit borta sen innan.Vxllådsoljan bytt 4ggr på 2år och 3ggr bytt kylvätska inom samma tidsram,har inte sett något skräp innan varken på stickan eller i kärlet som såg ut som nytt tills igår.Har själv varit med vid vätskebytena så jag vet att dom är utförda.Man är ju lite nervös för tomatlådan

Liknande ämnen

  1. Mycket olja i "oljeröret" innan turbon. Saab 9-3og -01
    Av SAAB_AERO1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 21:09
  2. Olja blir "vit" samt förbränner oljan fort.
    Av frittaan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 19:20
  3. vilken vxllåds olja?
    Av _Ant0n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •