Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad för bil ska jag köpa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Vad för bil ska jag köpa?

    Jag har nu letat ny (läs begagnad) bil ett bra tag och har blivit ännu mera aktuellt då en tjej nappa på min blocketannons och jag fick vad jag begärde.

    Mitt stora dilemma är att jag inte vill ha så stor bil. Hänt någon enstaka gång att det sitter fler än 2 personer i min bil, och lastmöjligheter behöver jag inte heller. Så en lite mindre bil skulle passa mig perfekt! MEEEN, jag pendlar på 2+1 väg, 4 mil enkel väg. Samtidigt som jag vill ha en smidig bil i stan så vill jag att den ska gå stadigt på motorvägen samt vettig utväxling på lådan för att få ner både ljudnivån och bränsleförbrukningen. Varva 3500 rpm på motorvägen är ingen höjdare!

    Maxpris är 40 000 kr. Är det en omöjlig kombination? Kanske är bättre att köpa sig en större mellanklass bil såsom 9-5 och bita i sura äpplet när man kör i stan?

  2. #2

    Re: Vad för bil ska jag köpa?

    Köp en 940 se, då har du elhissar, elspeglar, havskinn mm -95 å framåt. Biliga att äga, bra på motorväg, går att köra biligt om man inte har blyfot. Biliga att trimma, roligare än en saab på vintern.
    SAAB 9-5 Aero 2001

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    40

    Re: Vad för bil ska jag köpa?

    Jag hade tittat på en Fiat Punto årsmodell -00 till -02 , trevliga o ekonomiska bilar
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Vad för bil ska jag köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Stone
    Jag hade tittat på en Fiat Punto årsmodell -00 till -02 , trevliga o ekonomiska bilar
    Helt klart ett alternativ med Fiat Punto. Har även sneglat lite på Fiat Stilo som man kan hitta för 40k om man har tur, men har läst att vissa tycker dom är bullriga på motorvägen med låg utväxling. Hur är det med Punto? Hur känns den på motorvägen och hur mycket varvar den?

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Vad för bil ska jag köpa?

    Hjälpte en kompis att köpa en f.d. civilpolisbil, en 940 -96 som gått hos krim i Gbg. Bättre totalekonomi är svår att få! Bilen är i väldigt gott mekaniskt skick! Knappast någon värdeminskning att tala om, servicekostnader otroligt låga, enda negativa är bensinförbrukningen (2,3 ltt aut.), men eftersom värdeminskningen är i princip noll gör det inte så mkt totalt sett.
    Dessutom blev bilen snålare med trim (ny wastegate + chip för 700:-)!
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    40

    Re: Vad för bil ska jag köpa?

    Citat Ursprungligen postat av H20
    Citat Ursprungligen postat av Stone
    Jag hade tittat på en Fiat Punto årsmodell -00 till -02 , trevliga o ekonomiska bilar
    Helt klart ett alternativ med Fiat Punto. Har även sneglat lite på Fiat Stilo som man kan hitta för 40k om man har tur, men har läst att vissa tycker dom är bullriga på motorvägen med låg utväxling. Hur är det med Punto? Hur känns den på motorvägen och hur mycket varvar den?

    Har faktiskt bara åkt en - 01 i stadstrafik lite grann , men den verkade väldigt smidig det lilla jag åkte .

    länkar till forumet om du behöver fråga + info om punto : www.fiatklubben.nu
    och fråga på
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Vad för bil ska jag köpa?

    Fiat skulle jag hålla mig borta ifrån om du vill ha en bekväm bil å motorvägen , dom är inget annat än rena stadsbilar.


    Köp en OG9-3 med T5 motorn då?

    Bra motor , smidig i stan , bekväm å motorvägen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    460

    Re: Vad för bil ska jag köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Fiat skulle jag hålla mig borta ifrån om du vill ha en bekväm bil å motorvägen , dom är inget annat än rena stadsbilar.


    Köp en OG9-3 med T5 motorn då?

    Bra motor , smidig i stan , bekväm å motorvägen.
    Håller med! Fiat = stadsbil!
    Rent generellt tycker jag att man får väldigt mycket bil för pengarna när man kollar på just saab, de har ju så förbaskat dåligt rykte och andrahandsvärde

    Bra när man skall köpa, dåligt när man skall sälja...
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Vad för bil ska jag köpa?

    Många turer fram och tillbaka blev det. Vad jag har kommit fram till är att bilar i C-segmentet ofta saknar farthållare, vilket är ett måste för mig som pendlar.
    Har lånat en og9-3 ett tag nu och hade tänkt att köpa mig en sån själv, men hitta en billig ng900 2.0T och slog till. Långt under min budget på 40k men bilen går förvånadsvärt bra på vägen (för att vara en ng900). Frågan är bara hur länge sensonicen fungerar utan att strula...

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •