Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Uppgradering av speldator - goda råd

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Uppgradering av speldator - goda råd

    Nu börjar man bli sugen på att uppgradera speldatorn igen, men som alltid hinner det hända mycket mellan gångerna och man är inte riktigt up to speed med det senaste.
    Idag har jag följande komponenter:

    Intel c2d Q6600 @ 3,4 GHz
    4 gb DDR2 minne
    Geforce 9800gx2 grafik @ 1920x1200
    Asus 775-matx mobo

    Tanken var att primärt öka frameraten i Crysis Warhead då det till största delen är där jag känner att datorn inte räcker till. Frågan är dock om om det kommer att bli så stor skillnad. Givetvis kommer inte uppgraderingen att vara direkt prisvärd, men vill man ligga på topp så kostar det ju.

    Intel lanserar en ny socket i dagarna och den påstås bli lite billigare än 1366 som är nuvarande prestandaplattform. Lite svårt att säga vad det blir för grejor man ska välja, men i stort går mina tankar som följer:

    Intel i7 860
    Asus ROG Maximus III Gene
    8 gb DDR3 minne

    Vad gäller grafikkort så funderar jag på att köpa ytterligare ett 9800gx2 begagnat och köra SLI, alternativt sälja mitt kort och köpa ett 295gtx

    Egentligen tycker jag det är för mycket pengar med nästan 3000 kr för en CPU och skulle troligtvis klara mig på en 2-kärnig, men samtidigt påstås Crysis vara ett av få spel som faktiskt använder alla 4 kärnorna och därmed drar nytta av det. I annat fall kan jag lika gärna välja en billigare modell.

    Så nu är frågan hur ni hade gjort i min sits. Kan inte påstå att jag tycker min dator är slö, men ändå ligger jag kring 40 FPS i Crysis @ 1680x1050 med inställningarna på Gamer. Vill ju helst upp på 60 @ 1920x1200 och Enthusiast, men det räcker väl inte ens den rigg jag räknat upp till. Frågan är hur stor ökning man kan förvänta sig?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    31

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Är i precis samma sits som du, har precis samma CPU och GPU.
    Men efter att ha funderat ett tag har jag kommit fram till att uppgradera är ganska bortkastaded pengar just nu. Min dator funkar bra till alla spel utom till kanske just crysis.
    Jag personligen kommer vänta lite tills dom nya DX11 korten kommer ut och skillnaden mellan en Quad och en i7 är så stor att det är värt att lägga pengar på en uppgradering. Har du clockat processorn något? det gör större skillnad än vad man kan tro.

    Sen ska man väl tänka på att just crysis kräver sjuk prestanda och frågan är om du kommer bli helt nöjd med flytet i spelt trots uppgraderingen.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Jo, jag har klockat min processor från 2,4 till 3,4 och det är max utan att ösa på med spänning. Nu ligger den kring 48 grader idle och 67 max load. Mer än så tror jag inte är lämpligt i längden.

    Frågan är ju hur stor skillnad just processoruppgraderingen skulle göra i Crysis. Normalt sett är det väl grafikkorten som är begränsningen när det spelas i höga upplösningar, men jag läste något test för en tid sedan där det frameraten inte sjönk när de ökade från 1920 till 2560 i upplösning och testteamet menade då att det berodde på att processorn vad flaskhalsen. Har för mig det var ett test av just 295gtx och en vanlig dubbelkärnig c2d processor användes.

    Det påstods väl att Core i7 skulle ge runt 20-25% prestandaökning vid samma frekvens jämfört med en Quadprocessor, men i spel i höga upplösningar brukar ju sällan tjäna så mycket på processorn.

    Det skulle ju funka att enbart uppgradera grafikkortet också, men jag har inte lyckats hitta någon bra jämförelse i just Crysis mellan 9800gx2 och 295gtx.
    Alternativet att köra dubbla 9800gx2 vore väldigt prisvärt om det inte vore för att mitt mobo inte har stöd för SLI utan då måste det bytas. Som du förstå känns det lite trist att byta mobo till en "gammal" standard.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=447807
    2st sådana i crossfire bör motsvara ett GTX295 eller bättre och blir cirka 1000:- billigare.

    Sen blir det väl nästan också billigare att ta en i7-920 med 1366-moderkort och använda 3 minnen, 2x3Gb blir iofs "bara" 6Gb, men 8Gb kanske inte är ett absolut måste?

    Jag köpte för någon månad sen i7-920 och 2st Asus 4890 som går i crossfire. Det är en enorm prestanda!
    Då böt jag iofs från ett lite sämre system än du har idag.

    Sen har väl i7 HT vilket inte i5 har. Hur mycket det gör hit eller dit vet jag inte riktigt men jag tycker helt klart i7 är eller var prisvärd iaf för en månad sen.
    Och den överklockar riktigt fint, särkilt D0, se till att du får den om du väljer i7.

    Sen att sitta och vänta på nya grejer är inte min grej, särskilt inte när det gäller datorkomponenter, det kommer nya grejer hela tiden...

    Om du vill kan jag bänka Crysis i 1920x1200 och se vad för FPS jag får...det hackar inte iaf...men jag är ingen FPS-jägare, jag kör med V-sync. Men jag kan stänga av det, om du vill veta. Skicka PM.

    Edit: Jag tror inte du vinner mycket på att sätta in ett likadant kort som du har eller ett GTX295. Din CPU kommer troligen "flaska".
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Tycker du ska skippa processorbyte och satsa på ett bättre kort, grafikkorten är nästan alltid flaskhalsen, och speciellt vid högre upplösningar och uppskruvad grafik.

    Testprocessor citat: We used an Intel Core i7-920 CPU for our testing purposes, boosting its clock speed to 3.8 GHz in order to circumvent any potential CPU bottlenecks.

    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Tycker du ska skippa processorbyte och satsa på ett bättre kort
    Du kan inte förvänta dig att få över 100fps med ett GTX295 om du sitter på en Q6600...så ett CPU byte är rekommendera.

    Skulle vart intressant att se en liknande lista med en Q6600...de kanske inte är så jäkla dåliga ändå, är inte direkt insatt i den serien. Jag hoppade från Core2Duo > i7.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Lite mer testfakta.... Som grafikkkort användes ett GTX280





    För som vill gräva vidare kan jag tipsa om http://www.anandtech.com som jag använt sen 2000, klart de mest pålästa killarna, rena supernördar....
    Sen tycker jag väl att http://www.tomshardware.com är okej, fast att de fjantat till sig med en irriterande attityd om att man måste bli medlem för att få tillgång till vissa bekvämligheter...
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Hittade en mycket intressant review här: http://www.guru3d.com/article/core-i7-m ... e-review/1

    Verkar som att ny processor ändå inte vore så dumt.

    Men visst har du en poäng Falcy gällande minnet. 6 gb räcker säkert långt och där kan man ju lätt spara 6-700 kr.
    Du får hemskt gärna bänka Crysis åt mig. Har bara inte funderat på ATI, men är de snabba och billiga så varför inte? Är de snabbare än 275gtx i SLI som dessutom är dyrare så är det ju bara positivt.

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    En Core i7 920 med stepping D0 och Noctuakylare verkar vara modellen om man ska få mycket bang för bucken.
    http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=847205

    Kan man köra 4 GHz 100% stabilt 24/7 utan för höga temperaturer så skulle jag vara nöjd. Det borde iaf inte vara CPUn som flaskar vid 1920-upplösning då...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    En Core i7 920 med stepping D0 och Noctuakylare verkar vara modellen om man ska få mycket bang för bucken.
    http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=847205

    Kan man köra 4 GHz 100% stabilt 24/7 utan för höga temperaturer så skulle jag vara nöjd. Det borde iaf inte vara CPUn som flaskar vid 1920-upplösning då...
    Jag har kombon i7-920 med Noctua's NH-U12P i push 'n pull.
    Här är en bild på mitt system(obs! mycket ful kabeldragning...orka)
    http://sweclockers.com/upload/gallery/30143-full.jpg

    Min går utan problem i 4GHz med vettiga temperaturer.
    i7an blir väldigt varm, så temps bortåt 85° under full belastning(stress test med t.ex Prime95) är inte ovanligt, särskilt inte om man kör med HT. Men 85° kommer man aldrig upp i om man sitter och spelar.

    Ska se om jag hinner göra ett par bänkningar i Crysis ikväll.
    2st ATi 4890 lär smiska ett par 275or, om inte annat är de väldigt nära. Kanske till nVidias fördel.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Visst blir en processor uppgradering märkbar, men helt idiotiskt korkat om man ser till pengarna kontra prestanda skillnaden. Det är GPU´n som gör det mesta av jobbet inte CPU´n. Snabbare grafikkort skulle göra susen med ditt system i övrigt till ett klart lägre pris.
    MEN... är du inte emot en kostnad på 10k för 20-30 mer fps, ja då skall jag inte stå ivägen....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Visst blir en processor uppgradering märkbar, men helt idiotiskt korkat om man ser till pengarna kontra prestanda skillnaden. Det är GPU´n som gör det mesta av jobbet inte CPU´n. Snabbare grafikkort skulle göra susen med ditt system i övrigt till ett klart lägre pris.
    MEN... är du inte emot en kostnad på 10k för 20-30 mer fps, ja då skall jag inte stå ivägen....
    En slö CPU klarar inte av all kraft som en GPU vill leverera, du kan inte dra full nytta av t.ex ett 4890 eller 295 med en gammel C2D på 3GHz liksom.

    Exakt hur bra Stoffes Q6600 är har jag dålig koll på, den kan mycket väl vara fullt duglig för ett par 4890 i crossfire, men inte optimalt. Det man skulle kunna göra att är att köpa 2st grafikkort, t.ex de jag länkade till ovan och testa. Blir det inte riktigt bra, köp moderkort, CPU och minnen då

    Sitter på lappan nu och kollar på Dr. Åsa(hon är sjukt snygg!) så det blir ingen bänkning av Crysis idag. Men imorgon kväll lovar jag att återkomma, jag är ledig på torsdag.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Visst blir en processor uppgradering märkbar, men helt idiotiskt korkat om man ser till pengarna kontra prestanda skillnaden. Det är GPU´n som gör det mesta av jobbet inte CPU´n. Snabbare grafikkort skulle göra susen med ditt system i övrigt till ett klart lägre pris.
    MEN... är du inte emot en kostnad på 10k för 20-30 mer fps, ja då skall jag inte stå ivägen....
    Nä, ser man till priset så har du helt rätt. Problemet är att moderkortet jag har inte har stöd för vare sig SLI eller Crossfire, vilket betyder att jag behöver köpa ett 295gtx för att öka prestandan märkbart med nuvarande system och jag är ändå tveksam till att skillnaden skulle bli så märkbar i Crysis. Kanske en vinst på 10-20% max.
    Byter man bara ut resten av systemet till en Core i7 så kanske man ökar 5-10% med nuvarande grafikkort.
    Kan man istället göra som Falcy och byta rubbet så borde man kunna räkna med en total ökning på mellan 30-60%. Förvisso betydligt mer pengar, men å andra sidan mer lönt också.

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    En slö CPU klarar inte av all kraft som en GPU vill leverera, du kan inte dra full nytta av t.ex ett 4890 eller 295 med en gammel C2D på 3GHz liksom.

    Exakt hur bra Stoffes Q6600 är har jag dålig koll på, den kan mycket väl vara fullt duglig för ett par 4890 i crossfire, men inte optimalt. Det man skulle kunna göra att är att köpa 2st grafikkort, t.ex de jag länkade till ovan och testa. Blir det inte riktigt bra, köp moderkort, CPU och minnen då

    Sitter på lappan nu och kollar på Dr. Åsa(hon är sjukt snygg!) så det blir ingen bänkning av Crysis idag. Men imorgon kväll lovar jag att återkomma, jag är ledig på torsdag.
    Troligtvis hinner jag inte få ihop stålars innan nya generationen grafikkort kommer ut anyway, men skulle man tulla på sparkapitalet och slå till omgående så ligger nog en rigg likt din risigt till Falcy.

    I övrigt skulle jag kalla Dr.Åsa förbaskat porrig, men enormt snygg är hon inte. Däremot något speciellt i blicken.

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Nu har jag bestämt mig för vad det blir.
    http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx? ... 454D0ABB15

    Läste ett test där 2 och 3 kort, 275 och 4890 jämfördes. För mig blev 275gtx solklar vinnare med 55 fullt spelbara FPS i Crysis @ 1920x1200 med 2 kort i SLI. Eventuellt köper man till ytterligare ett kort begagnat när folk byter upp sig och når då 80 FPS. Detta med en i7 920 klockad till 3,5 Ghz.

    Nu ska man bara bli av med gamla riggen först. Någon som är lite småintresserad av följande så är det bara att hojta:

    Q6600 G0 @ 3,4 ghz | ASUS P5K-VM | Corsair Dominator 4 gb PC8500 | Velociraptor 150 gb | 9800gx2 @ 700/1050 mhz | NZXT Rouge case | Scythe Infinity Cooler

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Glädjer mig att du valde en i7
    Angående GTX275 v 4890 är jag dock lite frågande...

    Det där MSI korten kanske du ska kolla upp en extra gång, jag har för mig att det kortet går med max fläkthastighet hela tiden. Det har varit uppe på Sweclockers för ett tag sen, det var ett kort från MSI, jag är dock inte helt 100% säker på att det var just detta.
    Om du ändå inte stör dig på ev. oljud från grafikkorten så behöver du ju inte bry dig alls

    Lite fler bänkar...(eftersom sidan du länkade till inte körde med AA, tog jag också bort det i dessa bänkar)

    ** DX 9 ** Windows 7 x64(build:7100)

    The benchmark started at 2009-09-01 16:08:39

    System Information
    Operating system: Windows 7 Ultimate
    System memory: 6135 MB
    CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz
    CPU speed: 3600 MHz
    Graphics card: - 0 MB
    VGA benchmark information
    Demo: Crytek Built-in
    Quality: Very High
    Renderer mode: DirectX 9
    Antialising mode: Off
    Filtering mode: None
    MultiGPU support: Enabled
    Boost renderer: Disabled
    Use Custom Config File: No
    Random .exe: Disabled

    Resolution: 1920×1200 (HD WideScreen)
    Result(1): Minimum= 37 FPS Average= 51 FPS Max= 86 FPS

    ** DX 9 ** Windows 7 x64(build:7100)

    The benchmark started at 2009-09-01 16:10:45

    System Information
    Operating system: Windows 7 Ultimate
    System memory: 6135 MB
    CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz
    CPU speed: 3600 MHz
    Graphics card: - 0 MB
    VGA benchmark information
    Demo: HardwareOC Core
    Quality: Very High
    Renderer mode: DirectX 9
    Antialising mode: Off
    Filtering mode: None
    MultiGPU support: Enabled
    Boost renderer: Disabled
    Use Custom Config File: No
    Random .exe: Disabled

    Resolution: 1920×1200 (HD WideScreen)
    Result(1): Minimum= 58 FPS Average= 67 FPS Max= 100 FPS


    Nedan kommer då DX10 och som synes är det rätt stor skillnad...

    ** DX10 ** Windows 7 x64(build:7100)
    The benchmark started at 2009-09-01 16:17:28

    System Information
    Operating system: Windows 7 Ultimate
    System memory: 6135 MB
    CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz
    CPU speed: 3600 MHz
    Graphics card: - 0 MB
    VGA benchmark information
    Demo: HardwareOC Core
    Quality: Very High
    Renderer mode: DirectX 10
    Antialising mode: Off
    Filtering mode: None
    MultiGPU support: Enabled
    Boost renderer: Disabled
    Use Custom Config File: No
    Random .exe: Disabled

    Resolution: 1920×1200 (HD WideScreen)
    Result(1): Minimum= 30 FPS Average= 40 FPS Max= 64 FPS

    Jag tror nVidia har bättre drivrutiner. Särskilt för Crysis. Har inte kollat, det kanske har kommit någon ny Catalyst?
    Jag skicka ett par bänkar till dig via PM för någon vecka sen, detta var med DX10. Och med DX10 och Windows 7 tappar man rätt mycket FPS...dock inte så det är märkbart störigt(hackar aldrig). Man kan knappast se skillnad på 35FPS eller 100FPS ändå liksom...

    Testet som du länkar till körs förvisso med DX10, men under Vista. Win7 är inte riktigt optimalt än, iaf inte för Crysis om man är "FPS hunter"
    Tror jag iaf, jag ser ingen skillnad, grafiskt mellan DX9 / DX10. Så något "skit" måste det ju vara?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Tack för tipset gällande MSI-kortet. Vill under inga omständigheter köpa något som låter som en hårfön. Anledningen till att jag tittar närmast på 275 är primärt att de har PhysX stöd via ett tredje kort. så får jag inte mitt GX2 sålt eller kommer över ett annat för en skitsumma längre fram så kan man alltid ha glädje av det.
    Dessutom har jag haft nvidia i många år nu så man är väl ganska inkörd på deras grejor.

    i7 känns solklart i dagsläget. 1156-plattformen kommer inte bli billigare eftersom jag vill ha mer än 4 gb ram. 8 blir ändå dyrare så 6 gb är ett bra mellanting. Dessutom har jag redan kollat att min Quad jobbar med alla kärnorna när jag spelar Crysis, vilket innebär att i7ans power troligtvis kommer att vara till nytta i just det spelet.

    Sen läste jag ett test av SSD-diskar och har även spånat runt på Swec för lite subjektiva åsikter. Tydligen ska det vara ganska stor skillnad mot en vanlig HDD och är det något jag stör mig på så är det hårddiskarnas långsamhet. Grafik och CPU har ju tagit enorma kliv på 10 år, men diskarna har i princip stått helt still. Tydligen var de flesta enormt nöjda med sina SSD och märkte stor skillnad vilket gör att jag bestämt mig för att slå till. Övervägde 2 st 64 gb i raid 0, men det påstods inte vara lönande.

    Chassit jag tittat ut tilltalar mig verkligen. Både sobert utseende och förbaskat smarta lösningar. Hot-swap till diskarna, nätdelen i eget kabinett som tar sval luft från golvet (kallaste platsen i ett rum) och blåser ut den upphettade direkt. Me like. Sen blir det Corsairs vattenkylning för den verkar så smidig och cool. Finns bättre grejor, men jag pallar inte krångla med ett vanligt vattensystem och tycker det känns oskäligt att betala 6-800 kr för en blytung luftkylare.

    I övrigt ska du ha många tack för benchmarksen. Läste PMet också.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Dumt av mig att inte svara på din inköpslista i mitt förra inlägg

    SSD är framtiden, helt klart. Grym prestanda!
    Men Crucial är nog inget jag skulle välja.
    Intel gör de absolut bästa och driftssäkra SSD diskarna idag.

    Jag skulle lätt valt en Intel Generation 2.
    https://www.inet.se/?page=product&stock ... a=4301291&
    Det är något mindre "space" på den disken, men jag tror du klarar dig bra på en 80Gb, faktiskt.

    Vet inte hur väl insatt du är på SSD? Men tänk på att Windows swap-fil inte ska ligga där. Dessutom bör du inte ha program som väldigt frekvent skriver till disken. Swap-filen är därför direkt olämplig att ha på SSD, tänk på det. Redigering av filmer är kanske inte heller så lyckat.

    Corsair Hydro50 ger jag inte mycket för! Har du läst tester på den? Den imponerar inte direkt.
    Den kyler inte bättre än de bästa luftkylarna, t.ex Noctuan som jag har. Och speciellt vackert är det inte heller...

    Chassit är verkligen exklusivt!
    Dock är det inget jag ens skulle titta åt...alldeles för dyrt för ett skåp som bara står där . 60% av priset är för att det är " Corsair ", finns egentligen ingen exklusiv funktion i det. Men det är välbyggt, helt klart.
    Är HotSwap något man ens använder idag...

    Jag har kanske missat det, men nätagg är en väldigt viktig komponent, det såg jag inget i din inköpslista?

    Hoppas du får en D0 CPU nu då eftersom du vill överklocka. C0 borde vara svår att få tag i nu, men har man otur så...en C0 vill du inte ha alltså.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Väljer mellan Intel och Crucialdisken. Läser man lite trådar på Swec så är det många som väljer Crucial först. Sen om det enbart beror på prestanda per krona vet jag inte, men som du säger så klarar jag mig på 80 gb, även om 128 hade varit bättre. Har även läst lite test själv och Crucial spöar faktiskt Intel i flera av dessa. Framför allt är det i skrivrelaterade test.

    Du kan kolla här:
    http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=869612

    Jo, jag har läst en del tester på Corsairsystemet och det är väl inte direkt det bästa som finns, men jag gillar modellen. Dessutom bra att inte ha aptung kopparklump om man behöver flytta datorn. Har varit med om fästen som gått sönder och det vore skönt att slippa. Dessutom kan man med enkelhet byta fläkten, alternativt montera dubbla och då ligger Corsairen riktigt bra till.
    Handlar nog på Dustin och där är priset klart bättre. 1145 kr betalar jag INTE.

    Vad gäller Chassit så håller jag med om priset. Man tröttnar ändå snabbt på en låda. Kolla bara på det jag för tillfället har. Inte gammalt...
    Men har man väl hittat något man gillar så vad gör man?
    Smartaste konstruktionen jag sett. Dessutom snygg, bra kylning och jo, jag nyttjar faktiskt hot-swap. Har ett par diskar över som jag tänkt flytta runt lite på. Jag är totalt såld på detta chassit, oturligt nog för min plånbok. Enda smolket (förutom priset) är att det inte finns hemma på Dustin för tillfället.

    Kommer nog att nyttja min nuvarande Corsair HX620-nätdel. Grymt nöjd med den. Både tyst och effektiv. Förvisso får den nog jobba lite om man stoppar i 3 grafikkort, men enligt flera test jag läst så skall effekten räcka. Dessutom är Corsair överdimensionerade.
    Test av strömförbrukning:
    http://www.sweclockers.com/articles_sho ... 155&page=9

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Uppgradering av speldator - goda råd

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Dessutom bra att inte ha aptung kopparklump om man behöver flytta datorn. Har varit med om fästen som gått sönder och det vore skönt att slippa.
    Det lär ju inte hända. Dagens luftkylare, som enligt dig är "aptunga", fäster man bakom moderkortet med special plattor och skruv. Dessutom är dagens moderkort förstärkta runt CPU-sockeln, för just "aptunga" kylare. Jag tror t.om du kan tappa datorn på 1m höjd och ändå kommer kylaren att sitta kvar...frågan är om moderkort sitter kvar i chassit...

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Kommer nog att nyttja min nuvarande Corsair HX620-nätdel. Grymt nöjd med den.
    Jaha, du hade ett bra nätagg, det missade jag då. Jag har HX750
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Liknande ämnen

  1. Enkla goda förrätter
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 18:06
  2. En tråd om goda öl
    Av M frändberg i forum Off Topic
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 17:36
  3. för mycket av det goda?
    Av santas_bitch i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 23:54
  4. Elschema Lucas 14 cu + goda råd.
    Av Elvin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •