Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

  1. #1

    Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Hej!

    Jag har en 9-5 Aero -01 med steg 3 trim från en av de kända leverantörerna.
    Denna leverantör förespråkar inte BTR på sitt steg 3, men det har jag sett att andra gör.

    Problemet är att jag upplever det ibland som att bränslet inte verkar räcka till ordentligt. Notera nu att jag inte är säker på att så är fallet, utan det är bara en känsla jag har. Denna känsla baserar sig till att börja med på att bilen går otroligt mycket bättre med shell 99 oktan, än std 95 t.ex. Jag vet att bilen bör köras på 98 oktan, men att det ska vara såååå stor skillnad emellan dessa två bränsletyper trodde jag faktiskt inte. Trycker jag på fullt med 95 oktan, så märks det att bilen reglerar ned laddet väldigt snabbt, och att orken inte finns där.

    Med 99 oktan, så är det mindre problem, MEN, om jag gasar fullt på fjärde och femte växeln så resulterar detta oftast i nedreglering av laddtryck/tändning. Det syns inte bara på originalmätaren, utan känns också i bilen. Jag vet att originalmätaren inte är att lita på eftersom den inte mäter absolut laddtryck, men ändå. Om jag tex accelererar från trean, pch sedan petar i fyran, så börjar bilen ge sig i ca 140/150 km i timmen och ställa ned laddtryck/tändning.

    De iakttagelser jag gjort är väl inte särskilt djupgående, men det ser ut som att bilen får den luftmassa som den efterfrågar (detta kan jag kolla i bilens SID, tack vara en väldigt snäll person här på forumet), stift, MV, DI är nytt, och bypassen fungerar som den ska.

    Vad kan då vara bekymret? Kan det vara så att originalspridarna inte orkar leverera tillräckligt med bensin? Är original BTR en för "klen"? Kan en fallerande turbo ge dessa symptom (jag tror att den kan vara på väg att börja bli lite dålig). Jag borde väl först av allt koppla in en riktig turbotrycksmätare......

    Tacksam för tips och råd, eftersom bilen inte känns riktigt hundra.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 160
    Medlem#
    3471

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Har inget svar på ditt problem men dock en möjlig annan felkälla du bör kolla upp.
    Det kan vara så att bränslepumpen börjar bli sliten. Mät upp bränsletrycket om du har möjlighet.

    Ang bensinen så är med all säkerhet ditt steg tre mappat för 98 oktan. Håll dig till det spec nu under sommarens varma dagar.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Har du kontaktat din leverantör?

    Angående val av bränsle så är din mjukvara modifiera för BF98 och för att du ska uppnå full effekt är detta ett krav.

    Annars kommer motorn att uppfatta olika indikationer och sänka effekten. Skyddsfunktioner med andra ord.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Hej,

    Tack för alla svar!

    Jo jag ska kontakta min leverantör, men det brukar finnas så bra svar härinne redan .

    Jag kör alltid på 98 när jag kan, dock så är det lite begränsat med den varan i närheten av där jag bor .

    Bränslepumpen är en ny wallbro som ska flöda mer än original.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Hur står det annars till med laddlufttemperaturen? Går den över 70 grader vid en fullgasrepa i 3:an? (Tair i SID)

    Kollat din bränsletryck? Din originalregulator ska ge 3bar och 4 bar vid 1bars laddtryck.
    Sjunker bränsletrycket vid t.ex 4500varv?

    Backar trionic tändning vid fullast? (Ioff i SID)

    Ps.
    Jag rekomenderar att du monterar en 3,5 bars BTR och ändrar injektorkonstanten till 285. Inte fel att ha extra marginaler med bränslet vid steg 3 och runt/över 1300mg/c.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Bränslemängden som behövs är den densamma oavsett 95, 98 eller 99 oktan.
    Däremot spikar BF95 lättare och det är väl det motorstyret känner av och reglerar ner?

    Det kan ju vara så att du ligger rätt nära eller på gränsen även med 98-99 oktan och därför har lite effektförlust.
    Annars kan det ju vara det gamla vanliga, stift, blå backventiler, läckage osv.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 160
    Medlem#
    3471

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Kan ju vara så att original IC inte orkar med längre repor. Den brukar ju bli en svag länk vid steg 3.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Hur står det annars till med laddlufttemperaturen? Går den över 70 grader vid en fullgasrepa i 3:an? (Tair i SID)

    Kollat din bränsletryck? Din originalregulator ska ge 3bar och 4 bar vid 1bars laddtryck.
    Sjunker bränsletrycket vid t.ex 4500varv?

    Backar trionic tändning vid fullast? (Ioff i SID)

    Ps.
    Jag rekomenderar att du monterar en 3,5 bars BTR och ändrar injektorkonstanten till 285. Inte fel att ha extra marginaler med bränslet vid steg 3 och runt/över 1300mg/c.
    Hej!

    Blev såklart magsjuk, så jag har inte kunnat testa dessa tips. Jag ska ut och göra det idag, tack så mycket! .

    Nu är jag rätt så novis på detta med att felsöka motorstyrningen. Vad händer när jag backar injektorskonstanten till 285 i programvaran?

    Hur mäter jag bäst bränsletrycket on the fly?

    Tusen tack så länge, jag återkommer med värdena från SID

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Kan ju vara så att original IC inte orkar med längre repor. Den brukar ju bli en svag länk vid steg 3.

    //B
    Tack!

    Ja, det lär jag ju se på lufttempen när jag testar nu idag, bara det att jag inte tänkt tanken att det skulle kunna påverka så mycket. Men det är klart att det gör, innerst inne vet jag ju detta .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #10

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Bränslemängden som behövs är den densamma oavsett 95, 98 eller 99 oktan.
    Däremot spikar BF95 lättare och det är väl det motorstyret känner av och reglerar ner?

    Det kan ju vara så att du ligger rätt nära eller på gränsen även med 98-99 oktan och därför har lite effektförlust.
    Annars kan det ju vara det gamla vanliga, stift, blå backventiler, läckage osv.
    Hej!

    Jo, det var spikningarna jag tänkte på, men de skulle väl kanske kunna försvinna om man matade på ännu mer bränsle? Sedan är det ju förvisso även andra parametrar som avgör om det spikar eller ej.

    Siften och DI är nya som sagt, backventilerna kollade för lite sedan, inget märkbart läckage, men det blir nog en provtryckning vad det lider.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    880

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Visst hade du SZT i regnumret?

    Hade nån gammal logg med knack etc isf som är från din.
    Knocking, cylinder 1 175 times
    Knocking, cylinder 2 160 times
    Knocking, cylinder 3 144 times
    Knocking, cylinder 4 160 times
    Misfire, cylinder 1 91 times
    Misfire, cylinder 2 30 times
    Misfire, cylinder 3 40 times
    Misfire, cylinder 4 61 times

    Den ligger nog lite på gränsen för att köra BF95 skulle jag säga.
    (Har en 3,5bar btr du kan få låna om du vill justera mjukvaran och pröva)

    Edit: Förresten så har du ju en anslutning för canusb i bilen så vi kan köra en sväng och logga lite med t ex Canperf/Carmonitor.

    Mjukvaran är enligt spridarkonstanten (261) gjord för 3 bar bränsletryck.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Hej!

    Jag har en 9-5 Aero -01 med steg 3 trim från en av de kända leverantörerna.
    Denna leverantör förespråkar inte BTR på sitt steg 3, men det har jag sett att andra gör.

    Problemet är att jag upplever det ibland som att bränslet inte verkar räcka till ordentligt. Notera nu att jag inte är säker på att så är fallet, utan det är bara en känsla jag har. Denna känsla baserar sig till att börja med på att bilen går otroligt mycket bättre med shell 99 oktan, än std 95 t.ex. Jag vet att bilen bör köras på 98 oktan, men att det ska vara såååå stor skillnad emellan dessa två bränsletyper trodde jag faktiskt inte. Trycker jag på fullt med 95 oktan, så märks det att bilen reglerar ned laddet väldigt snabbt, och att orken inte finns där.

    Med 99 oktan, så är det mindre problem, MEN, om jag gasar fullt på fjärde och femte växeln så resulterar detta oftast i nedreglering av laddtryck/tändning. Det syns inte bara på originalmätaren, utan känns också i bilen. Jag vet att originalmätaren inte är att lita på eftersom den inte mäter absolut laddtryck, men ändå. Om jag tex accelererar från trean, pch sedan petar i fyran, så börjar bilen ge sig i ca 140/150 km i timmen och ställa ned laddtryck/tändning.

    De iakttagelser jag gjort är väl inte särskilt djupgående, men det ser ut som att bilen får den luftmassa som den efterfrågar (detta kan jag kolla i bilens SID, tack vara en väldigt snäll person här på forumet), stift, MV, DI är nytt, och bypassen fungerar som den ska.

    Vad kan då vara bekymret? Kan det vara så att originalspridarna inte orkar leverera tillräckligt med bensin? Är original BTR en för "klen"? Kan en fallerande turbo ge dessa symptom (jag tror att den kan vara på väg att börja bli lite dålig). Jag borde väl först av allt koppla in en riktig turbotrycksmätare......

    Tacksam för tips och råd, eftersom bilen inte känns riktigt hundra.

    mvh
    Jesper


    jag har PRECIS samma problem har letat länge som fan men inge hittat jag har steg 3 från trollsped och du ev kan ha samma då de e nästad de ända som jag har hittat som inte sägs behöva BTR.. jag maila dem och fråga om de behövdes.. fick till svar de vet väll han som du köpte boxen av. hmmm

    vridet finns där laddar på bra upp på de röda och bilen går bra på 3an men en bit in på 4an dör den och går ner på början på rött nästan in på gult! och känner hur bilen blir mycket slöare..

    sama sak där med soppan.. min koppling e dålig ! men med 95oct slirar den ALLDRIG men när jag tankar 98oct slirar den direkt! så det märkt väldig skillnad

    det jag ska göra här näst e byta soppa pump och se om de hjälper

    mvh/joel

  13. #13

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Hur står det annars till med laddlufttemperaturen? Går den över 70 grader vid en fullgasrepa i 3:an? (Tair i SID)

    Kollat din bränsletryck? Din originalregulator ska ge 3bar och 4 bar vid 1bars laddtryck.
    Sjunker bränsletrycket vid t.ex 4500varv?

    Backar trionic tändning vid fullast? (Ioff i SID)

    Ps.
    Jag rekomenderar att du monterar en 3,5 bars BTR och ändrar injektorkonstanten till 285. Inte fel att ha extra marginaler med bränslet vid steg 3 och runt/över 1300mg/c.
    Hej igen!

    Nu ska vi se. Tair går inte över 70 trots upprepade fullgasrepor. Högsta var 62. Låt vara kvällstid med ca 15 grader i luften. Jag antar att det ser annorlunda ut vid högre temperaturer

    Ioff backar till som mest -27 på femman. Tändningen börjar backa på trean (särskilt om man kör uppför) och blir mer på fyran, och mest på femmans växel.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  14. #14

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Visst hade du SZT i regnumret?

    Hade nån gammal logg med knack etc isf som är från din.
    Knocking, cylinder 1 175 times
    Knocking, cylinder 2 160 times
    Knocking, cylinder 3 144 times
    Knocking, cylinder 4 160 times
    Misfire, cylinder 1 91 times
    Misfire, cylinder 2 30 times
    Misfire, cylinder 3 40 times
    Misfire, cylinder 4 61 times

    Den ligger nog lite på gränsen för att köra BF95 skulle jag säga.
    (Har en 3,5bar btr du kan få låna om du vill justera mjukvaran och pröva)

    Edit: Förresten så har du ju en anslutning för canusb i bilen så vi kan köra en sväng och logga lite med t ex Canperf/Carmonitor.

    Mjukvaran är enligt spridarkonstanten (261) gjord för 3 bar bränsletryck.
    Tjena!

    Jag tänkte jag kunde kolla om någon annan på forumet kunde hjälpa mig, innan jag våldgästade och leechade på din otroliga hjälpsamhet .

    Det var min SZT mapp, det stämmer. Vi skulle ju ses ändå och mata in nytt prog till sidden, men jag har tyvärr inte hunnit med. Du vet hur det är.

    Det vore ju kalas om vi kunde kolla med din canperf, för det känns som sagt som att bilen inte är helt hundra. Även om den är mycket bättre än från början. Känns som att det vore en kanonide att prova med annan BTR när man ändå håller på.

    Jag får leta fram lite grejer på reservdelslagret som tack för hjälpen . Börjar kännas futtigt med den där utlovade pizzan...hehe.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  15. #15

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Hej!

    Jag har en 9-5 Aero -01 med steg 3 trim från en av de kända leverantörerna.
    Denna leverantör förespråkar inte BTR på sitt steg 3, men det har jag sett att andra gör.

    Problemet är att jag upplever det ibland som att bränslet inte verkar räcka till ordentligt. Notera nu att jag inte är säker på att så är fallet, utan det är bara en känsla jag har. Denna känsla baserar sig till att börja med på att bilen går otroligt mycket bättre med shell 99 oktan, än std 95 t.ex. Jag vet att bilen bör köras på 98 oktan, men att det ska vara såååå stor skillnad emellan dessa två bränsletyper trodde jag faktiskt inte. Trycker jag på fullt med 95 oktan, så märks det att bilen reglerar ned laddet väldigt snabbt, och att orken inte finns där.

    Med 99 oktan, så är det mindre problem, MEN, om jag gasar fullt på fjärde och femte växeln så resulterar detta oftast i nedreglering av laddtryck/tändning. Det syns inte bara på originalmätaren, utan känns också i bilen. Jag vet att originalmätaren inte är att lita på eftersom den inte mäter absolut laddtryck, men ändå. Om jag tex accelererar från trean, pch sedan petar i fyran, så börjar bilen ge sig i ca 140/150 km i timmen och ställa ned laddtryck/tändning.

    De iakttagelser jag gjort är väl inte särskilt djupgående, men det ser ut som att bilen får den luftmassa som den efterfrågar (detta kan jag kolla i bilens SID, tack vara en väldigt snäll person här på forumet), stift, MV, DI är nytt, och bypassen fungerar som den ska.

    Vad kan då vara bekymret? Kan det vara så att originalspridarna inte orkar leverera tillräckligt med bensin? Är original BTR en för "klen"? Kan en fallerande turbo ge dessa symptom (jag tror att den kan vara på väg att börja bli lite dålig). Jag borde väl först av allt koppla in en riktig turbotrycksmätare......

    Tacksam för tips och råd, eftersom bilen inte känns riktigt hundra.

    mvh
    Jesper


    jag har PRECIS samma problem har letat länge som fan men inge hittat jag har steg 3 från trollsped och du ev kan ha samma då de e nästad de ända som jag har hittat som inte sägs behöva BTR.. jag maila dem och fråga om de behövdes.. fick till svar de vet väll han som du köpte boxen av. hmmm

    vridet finns där laddar på bra upp på de röda och bilen går bra på 3an men en bit in på 4an dör den och går ner på början på rött nästan in på gult! och känner hur bilen blir mycket slöare..

    sama sak där med soppan.. min koppling e dålig ! men med 95oct slirar den ALLDRIG men när jag tankar 98oct slirar den direkt! så det märkt väldig skillnad

    det jag ska göra här näst e byta soppa pump och se om de hjälper

    mvh/joel
    Intressant! Skulle det alltså kunna vara så att soppatrycket inte riktigt räcker till trots allt. Min bil beter sig exakt som du beskriver, men inte 100%, utan kanske 70% av gångerna.

    Jag återkommer under felsökningens gång, så får vi se vad jag kommer fram till.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  16. #16

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Ytterligare en fråga...

    Skulle man kunna uppgradera spridarna till Siemens Deka 630 t.ex, och enkelt ändra någon parameter i programvaran, och därigenom slippa flödesproblemet (om det nu är ett sådant?)

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    jag tänkte jag kunde kolla om någon annan på forumet kunde hjälpa mig, innan jag våldgästade och leechade på din otroliga hjälpsamhet
    Jag känner igen det där han är otroligt hjälpsam.

    Jag tycker dock 62 grader låter högt särskilt om yttertemp är endast 15 grader, jag kommer aldrig över ens 50 vid flera fullgas med 17-20 grader yttertemp.
    Det är nog inte där problemet ligger ändå men...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Ytterligare en fråga...
    Skulle man kunna uppgradera spridarna till Siemens Deka 630 t.ex, och enkelt ändra någon parameter i programvaran, och därigenom slippa flödesproblemet (om det nu är ett sådant?)

    mvh
    Jesper
    Du behöver väl inte ändra något? Det adapteras väl av sig självt?
    Såvida du inte redan nu har nåt knas med mjukvaran såklart...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  19. #19

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    jag tänkte jag kunde kolla om någon annan på forumet kunde hjälpa mig, innan jag våldgästade och leechade på din otroliga hjälpsamhet
    Jag känner igen det där han är otroligt hjälpsam.

    Jag tycker dock 62 grader låter högt särskilt om yttertemp är endast 15 grader, jag kommer aldrig över ens 50 vid flera fullgas med 17-20 grader yttertemp.
    Det är nog inte där problemet ligger ändå men...
    Tjenare!

    Jasså lysmask har varit i farten hos dig med . Trevligare kille får man leta efter.

    Vad har för trim på bilen, tänkte ang inloppstempen?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  20. #20

    Re: Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Ytterligare en fråga...
    Skulle man kunna uppgradera spridarna till Siemens Deka 630 t.ex, och enkelt ändra någon parameter i programvaran, och därigenom slippa flödesproblemet (om det nu är ett sådant?)

    mvh
    Jesper
    Du behöver väl inte ändra något? Det adapteras väl av sig självt?
    Såvida du inte redan nu har nåt knas med mjukvaran såklart...
    Hm, jag hade fått för mig att mjukvaran på något sätt måste veta maxkapaciteten på spridarna för att kunna beräkna rätt öppningstider, men jag kan ju ha fel. Är som alla märker knappast någon expert på ämnet, utan är bättre på grovmekande som bromsar och stötdämpare, typ. haha.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Turboval vid byte, 9-5 Aero med lite trim
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 13:22
  2. Steg 1 trim till 9000 Aero!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 19:15
  3. 9-3 SS Aero , Twinpipe-system vs Steg 1 PPC-Trim
    Av Rocco_Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 20:06
  4. Hur klarar automatlådan i SS Aero(2,0T) steg 3 trim
    Av Pelle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 10:53
  5. 9-5 2.3t vs 9-3 2.0t aero, steg 1 trim
    Av KingDingeLing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •