Finns det någon övre decibel nivå på STCS banträffar?
Mvh
Patrik 319
Finns det någon övre decibel nivå på STCS banträffar?
Mvh
Patrik 319
Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62
Det som gäller är de föreskrifter som banan vi kör på har. Vet tex att knutstorp har rätt låga decibel då det bor folk i närheten.
/F
9-5 2.3T BioPower MapTun
Hej!
Vid tävling gäller 95 dB på svenska racebanor. Dock är detta under de "bullerdagar" som de har, vilket inte är så många. Kan tänka mig att 85 dB gäller för oss vid bankörningar, men är inte säker.
Mvh
Chrisse
Bilen ska ju vara godkänd att köra på väg med.
Enligt reglerna så ingår att bilen ska vara besiktigad av bilprovningen. Bilprovningen regler säger numera, lätt förenklat, att ljudvolymen på bilen inte får uppfattas av besiktningsmannen att vara högre än den var när bilen lämnade fabriken. Detta betyder att minsta lilla decibelökning inte är tillåten länge.
Så egentligen så får bilen inte låta mer än original på våra träffar. Vet inte exakt hur en fabriksny bil låter fullt utvarvad och säkert ingen annan heller på träffarna. Sunt förnuft som gäller. Det viktigaste är att inte låta mer än vad banan tillåter tycker jag personligen.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Vi hyr banan som "Bullerfri dag".Ursprungligen postat av Chrisse
"Ljudet på motorbanan får ej överskrida 95db vid förbikörning intill bankanten".
Detta står i kontrakten med Mantorp och Knutstorp och om jag minns rätt så gäller samma värde på Gelleråsen och Kinnekulle.
De bilar som historiskt brukar ha problem med ljudnivån är og900 med modifierat avgassystem.
/Claes
Ok. Då vet jag för framtida projekt. Tack.Ursprungligen postat av Robertsson
...det var en bil ( inte OG900 ) som hade 98db på rakan förbi depån...
Patrik 319
Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62
Ursprungligen postat av Patrik 319
Tyckte mig även se att "saftblandaren" ovanpå mätaren snurrade några varv vid detta tillfälle... Så den är nog ställd på 95dB.
Japp! Ni är och förblir kontrollerade. Vissa banor har fasta och vissa banor går vi runt med en decibelmätare!
Tro nu inte bara det är gammla og900 som låter 9k är nog de som brukar vara närmast!!
//Nottemark
900 AERO -87 Silver, 9-5 Aero -04 Silver, 1/3 900 Blå 900 T16 -83 "YOKOHAMA", 1/3 99 GL -75 Projektbil Opalgrön.
Precis, det nämns att og900 med 3" och endast 1 ljuddämpare ligger i farozonen, men det var en 9000 CC som lät som en raket på Kinnekulle Ring för några år sedan
Mvh Michael
Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
Saab 9-3 Viggen 1999
Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.
Ja okej! Så är det ja!Ursprungligen postat av Robertsson
Mvh
Chrisse
Lite OT men tar det här ändå.Ursprungligen postat av mioh
Skall bilen vara fullt godkänd eller gör det något om man
har ett par 2:or att åtgärda?
Givetvis inte körförbud
Ordspråk: Väck inte den björn som sover...............Ursprungligen postat av AxlSam
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
nu blev jag lite orolig härUrsprungligen postat av tornros
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Eventuella 2:or skall vara åtgärdade annars är ju inte bilen "Godkänd av bilprovningen".Ursprungligen postat av AxlSam
Bilen är ju godkänd under förutsättning att 2:orna åtgärdas.
/Claes
Hur kollar ni det?Ursprungligen postat av Robertsson
Varför stoppade ni inte Saaben som fick saftblandaren att reagera på Mantorp?
Mvh
Patrik 319
Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62
Sen har jag o Magnus99? dragit till oss viss uppmärksamhet iblandUrsprungligen postat av tornros
Men jag har inte varit med på sistone så det har ni sluppit
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Fixa Godkända papper och håll lagom ljudnivå och besök sedan våra träffar återigen igen Johan, det är receptet tycker jagUrsprungligen postat av Johan H
Mvh Michael
Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
Saab 9-3 Viggen 1999
Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.
Ursprungligen postat av Patrik 319
Jag tror det kan bero på Följande .
När 15 bilar är ute på banan kan man inte stirra på en db display som är monterad lite skymd 25 M bort.
Samtidigt som man skall ha koll på 4 flaggvakter via radio. Publik som kan tänkas stå farligt ute på banan.
De 15 bilar som passerar mitt synfält på banan.
Förberedande inför nästa 15 som ska ut på banan.
Samt folk som är trevliga att komma fram och prata lite under körningen!!
Du är välkommen att delta en hel dag i depån får du se att vi inte vilar oss för mycket.
Å här kunde det vara ett citat från en Speedway åkare
Mvh
Marcus
900 AERO -87 Silver, 9-5 Aero -04 Silver, 1/3 900 Blå 900 T16 -83 "YOKOHAMA", 1/3 99 GL -75 Projektbil Opalgrön.
Opel Motorsport club Norway, kör dB mätning innan körning. tycker jag är smart.
"Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
#7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01