Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Min 9-5 startar inte!

  1. #1

    Min 9-5 startar inte!

    Har en 9-5 -00 som vägrar att starta. Motorstyenheten är bytt och jag har provat att byta soppapump. Dock mot en annan begangnad men ska man inte ha maximal otur om båda är trasiga??? Finns det nån med bra tips!!? Den tänder på startgas.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220

    Re: Min 9-5 startar inte!

    Hej!

    Om den tänder på startgas så är det garanterat bränsle relaterat problem.
    Mät soppa trycket.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Min 9-5 startar inte!

    Har kollat vidare idag, kopplade bort slangen både före och efter soppafiltret men det var inge tryck på nån sida. Behöver man lufta eller "mata" den nya pumpen på nåt sätt? Det borde väl bara vara att sätta i den o starta. Blåste även luft igenom slangen från pumpem mot filtret men det kom ingen luft fram. Det är kanske stop nånstans emmellan där då... Tack för tipset iaf.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220

    Re: Min 9-5 startar inte!

    Citat Ursprungligen postat av nisserally
    Har kollat vidare idag, kopplade bort slangen både före och efter soppafiltret men det var inge tryck på nån sida. Behöver man lufta eller "mata" den nya pumpen på nåt sätt? Det borde väl bara vara att sätta i den o starta. Blåste även luft igenom slangen från pumpem mot filtret men det kom ingen luft fram. Det är kanske stop nånstans emmellan där då... Tack för tipset iaf.
    Hej!

    Kan det vara så att du missat ta bort gummiploppen som sitter under pumpen är ju bara ett skydd men den måste bort annars får du inte fram någon soppa alls lr om någon slang har hoppat loss? sitter plus och minus rätt på pumpen?
    Du kan testa att ta loss slangen innan filtret och sen köra igång pumpen så ser du direkt om det kommer någon soppa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Min 9-5 startar inte!

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av nisserally
    Har kollat vidare idag, kopplade bort slangen både före och efter soppafiltret men det var inge tryck på nån sida. Behöver man lufta eller "mata" den nya pumpen på nåt sätt? Det borde väl bara vara att sätta i den o starta. Blåste även luft igenom slangen från pumpem mot filtret men det kom ingen luft fram. Det är kanske stop nånstans emmellan där då... Tack för tipset iaf.
    Hej!

    Kan det vara så att du missat ta bort gummiploppen som sitter under pumpen är ju bara ett skydd men den måste bort annars får du inte fram någon soppa alls lr om någon slang har hoppat loss? sitter plus och minus rätt på pumpen?
    Du kan testa att ta loss slangen innan filtret och sen köra igång pumpen så ser du direkt om det kommer någon soppa.

    Mvh
    Tänkte först samma sak innan jag läste att det är en begagnad pump han satt dit.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Min 9-5 startar inte!

    Stor mening att sätta dit en beg soppapump. kass kvalitet på dessa. Sätt i en ny istället.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Min 9-5 startar inte!

    När jag byte till ny Henko-pump i sommras så var den första hel paj, kortis i lindningarna. Den andra pumpen funkade däremot men ville inte pumpa något bränsle till en början. Det visade sig att inget bränsle rann in koppen, det blev en luftbubbla runt pumpen. Men när jag spädde pumpen med bränsle via returslangens koppling i toppen så funkade det fint.

    Jag tog en 1liters tändvätske flaska, tog av munstycket med det lilla hålet & hällde i några deciliter bensin, satte åter munstycket & kunde sedan spruta ner bensinen i hålet till returen i bränslepumpsarmaturens topp.

  8. #8

    Re: Min 9-5 startar inte!

    Tack för tipsen är bara ut o pröva igen i morgon då.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •