Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

  1. #1

    9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Jag har en 9000 2.3T Classic -98 med Maptune steg 2 som läckte olja o fick reda på att det va vanligt bland T5 motorerna, så ja efterdrog toppen enligt instruktionerna som finns här på forumet, ja byte oxå ventilkåps packningen när ja ändå hade ner den.
    Det sluta läcka ett litet tag sen efter ett tag så forsatte det läcka på samma ställe och även i ena hörnet på ventilkåpan (se biler).
    Det verkar som det läcker när ja pressar motorn lite mer än "vanlig ekonomisk körning", ja tycker ja borde kunna köra lite hårt med den när ja ändå har haft i Maptun steg 2 annars var det bara att kasta pengar i vattnet :/

    Bilder



    Så nu undrar ja bara om ja kan göra nåt åt detta elr om ja måste plana toppen o byta topplockspackningen??

    tacksam för svar, o ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    skulle gissa på att du monterat ventilkåpspackningen fel så den kommit i kläm, då brukar det börja läcka efter ett tag.

    Tvättade du rent efter att du efterdraget?

    Då kan du ju få lite klarhet i hur mycket det läcker, dessvärre så är det väldigt vanligt att det läcker just i det hörnet, läcker inte inte några större mängder så skulle jag inte byta packningen i nuläget.

    Men börja med att fixa ventilkåpspackningen så att du kan utesluta att det är från den det kommer, det kan läcka lite ibland och olja har en farlig tendes att förflytta sig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Om du lyfte toppen utan att plana så gjorde du ett generalfel. Varför tror du det läckte olja innan?
    Ska inte va stygg nu. Det finns dom som fortfarande tror att det bara e å byta packning, men en alutopp slår sig alltid lite vid demonteringen. Finns en oerhörd massa spänningar i godset efter nåra år i drift. Så oplanat = nya problem eller kvar med de gamla.
    Passa på en vacuumtestning också pga risk för skit i ventilsätena. Byttes ventiltätningarna samtidigt?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    skulle gissa på att du monterat ventilkåpspackningen fel så den kommit i kläm, då brukar det börja läcka efter ett tag.

    Tvättade du rent efter att du efterdraget?

    Då kan du ju få lite klarhet i hur mycket det läcker, dessvärre så är det väldigt vanligt att det läcker just i det hörnet, läcker inte inte några större mängder så skulle jag inte byta packningen i nuläget.

    Men börja med att fixa ventilkåpspackningen så att du kan utesluta att det är från den det kommer, det kan läcka lite ibland och olja har en farlig tendes att förflytta sig.
    jag va väldigt noga när ja montera den, men det kanske har hamnat snett då :/

    aa.. ja gjorde en motor tvätt o så höll det sig ett tag men börja läcka sen igen, tror inte det e mkt alls men det e inte så kul elr snyggt.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om du lyfte toppen utan att plana så gjorde du ett generalfel. Varför tror du det läckte olja innan?
    Ska inte va stygg nu. Det finns dom som fortfarande tror att det bara e å byta packning, men en alutopp slår sig alltid lite vid demonteringen. Finns en oerhörd massa spänningar i godset efter nåra år i drift. Så oplanat = nya problem eller kvar med de gamla.
    Passa på en vacuumtestning också pga risk för skit i ventilsätena. Byttes ventiltätningarna samtidigt?

    Varför läser du inte hans inlägg istället, han har ju efterdraget toppen och bytt ventilkåpspackninge...



    Citat Ursprungligen postat av andreeee

    jag va väldigt noga när ja montera den, men det kanske har hamnat snett då :/

    aa.. ja gjorde en motor tvätt o så höll det sig ett tag men börja läcka sen igen, tror inte det e mkt alls men det e inte så kul elr snyggt.
    Jag råkade ut för att ventilkåpspackningen jag köpte på mekonomen gick i småbitar, det började läcka som fasen efter ett par veckor, när jag lossade kåpan så låg packningen i 5-10cm långa bitar i spåret.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 352

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Har du dragit åt enligt "skruv"mönstret som man ska skruva fast ventilkåpan med? och med rätt moment?


    Mvh/Robin

  7. #7

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om du lyfte toppen utan att plana så gjorde du ett generalfel. Varför tror du det läckte olja innan?
    Ska inte va stygg nu. Det finns dom som fortfarande tror att det bara e å byta packning, men en alutopp slår sig alltid lite vid demonteringen. Finns en oerhörd massa spänningar i godset efter nåra år i drift. Så oplanat = nya problem eller kvar med de gamla.
    Passa på en vacuumtestning också pga risk för skit i ventilsätena. Byttes ventiltätningarna samtidigt?

    ja har inte bytt topplockspackning, jag har efterdragit toppen och byt ventilkåpspackning.
    ska inte va stygg, men läs inlägget

  8. #8

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Har du dragit åt enligt "skruv"mönstret som man ska skruva fast ventilkåpan med? och med rätt moment?


    Mvh/Robin

    japp, följde allt till punkt o pricka.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Sorry. Har visst lite dyslexi. De står ju ventilkåpspackningen.

    Men enligt bilden så e de ju toppackningen som läcker. Tankegroda
    Inte alls ovanligt i just de hörnet.

    Just haft 2 med samma problem och de packningarna va inte fina inte nånstans.

    Tycker de e synd å köra vidare då detta läckage påverkar oljetrycket.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    så finns det nåt ja kan göra elr e det bara att börja planera planing o byte av packning?

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    har du kollat upp ventilkåpspackningen och tvättat rent motorn då?

    För är ventilkåpspackningen trasig så brukar oljan landa där nere i vilket fall som eftersom den gärna rinner neråt.
    När min ventilkåpspackning gick åt skogen var hela motorn nersölad med olja, bra mycket mer olja än vad toppacknigen som regel brukar läcka.

    vill man hitta vart det läcker så måste man ju utesluta vissa saker och framförallt ha väldigt rent där man vill kolla.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Tycker de e synd å köra vidare då detta läckage påverkar oljetrycket.
    Inte läckage i det hörnet väll? Där är det ju fritt fall ned till sumpen ifrån topplocket. Inte påverkar det där oljetrycket.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Hej !!
    Jag tycker att nån har glömt rengöra ordentligt och sen lägga på blå silikon i dom hörnor samt de ojämnt med gummi klump .....
    Där ska man ha Flänstätning typ Loctite 518 kan nog köpas på mekonom som på andra ställe SP
    Hittar inget bild tyvärr vart de ska läggas exakt

    Mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Där ska man ha Flänstätning typ Loctite 518 kan nog köpas på mekonom som på andra ställe SP
    Det börjar att läcka där då det är en kåpa i aluminum som skall samsas med motorblock i gjutjärn och en aluminumtopp. När det blir värmeväxlingar där så åker packningen på stryk då dom tre grejorna rör sig mycket och åt olika håll. Möjligtvis kan lite flänstätning dra ut på processen lite men eftersom du inte har två metallytor mot varandra så funkar inte loctite bra där.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Vantilkåpan och toppen är ju i samma material, så de borde då röra sig lika. Att ha på klet på rätt ställe står t.o.m. i röda haynesboken. Men tycker fortfarande att det ser ut som cylinderlockspackingen ( som den faktiskt heter ) börjat ge ifrån sig olja.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    En liten fråga. Var är packningen köpt?
    Meca:s ynkligt värdelösa packning läcker som ett soll även att den ligger rätt och fina med rengjorda anliggningsytor.
    Bytte återigen packning till en SAAB-original (kändes skillnad i kvalitet) och problemet var borta.

    Det är inte "frostpluggen" om sitter på vänstersidan av toppen? Sitter en plugg där jag antar att det var förberett för fördelartändning från början. Den pluggen har läckt på båda mina 9000 jag har haft

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av Bumpe_88
    En liten fråga. Var är packningen köpt?
    Meca:s ynkligt värdelösa packning läcker som ett soll även att den ligger rätt och fina med rengjorda anliggningsytor.
    Bytte återigen packning till en SAAB-original (kändes skillnad i kvalitet) och problemet var borta.

    Det är inte "frostpluggen" om sitter på vänstersidan av toppen? Sitter en plugg där jag antar att det var förberett för fördelartändning från början. Den pluggen har läckt på båda mina 9000 jag har haft

    mekonomens ventilkåpspackning var lika kass den.
    min såg ut som hackad spagetti efter 2 veckor, var ungefär 5cm långa stumpar runt hela spåret i kåpan.
    Rann olja hejdlöst.

    Saabs egna packning var dels billigare och funkade mycket bättre, kändes även trevligare att montera på nått vis.

    Känns som folk i denna tråden snackar om olika saker.

    Flänstätning kan brukas i SMÅ mängder till ventilkåpan, dock så bör väl detta inte brukas till topplockspackningen.


    Men som jag sa tidigare.

    Säkerställ att ventilkåpspackningen inte läcker ENS LITE, en droppe olja kan bli hur kletig som helst och komma lite var stans.
    Efter det är säkerställt, en rejäl motortvätt, oljan kan ligga inne i div fickor och skit och krypa fram när den känner för det, olja försvinner inte bara för man efterdrar toppen.
    Det måste vara väldigt rent för att man sedan ska kunna spåra läckan.

    En diskborste och bra avfettning är att föredra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Vantilkåpan och toppen är ju i samma material, så de borde då röra sig lika. Att ha på klet på rätt ställe står t.o.m. i röda haynesboken. Men tycker fortfarande att det ser ut som cylinderlockspackingen ( som den faktiskt heter ) börjat ge ifrån sig olja.
    Det brukar vara toppapackningen som läcker där och av den anledning som jag anförde.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  19. #19

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    den fortsätter läcka.. det vet jag :/

    finns det nåt mer ja kan testa elr ska ja jag inhandla en topplockspackning o boka planing?

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?

    Citat Ursprungligen postat av andreeee
    den fortsätter läcka.. det vet jag :/

    finns det nåt mer ja kan testa elr ska ja jag inhandla en topplockspackning o boka planing?

    Vad har du testat hittils med då?

    Vore ju bra om du radade upp de åtgärder du gjort, då är det ju lättare att se om det finns några allternativ över.

    Jag hade inte lämnat in för nått arbete i detta skede, det är VÄLDIGT vanligt att det läcker lite olja där, och de flesta upplever inga problem för det.

    är det däremot större mängder, då kan man ju börja överväga, då det är ganska dyrt att lämna bort och mycket arbete om man ska göra själv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Börjat läcka massor olja efter helgens kyla
    Av tebbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 01:26
  2. Vart brukar 9000 läcka olja?
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 01:31
  3. min 9000 dricker OLJA????????HJÄLP!!!!
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 00:26
  4. hjälp mej.[lacka om bilen]
    Av saab 9000cse-A50 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 02:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •