Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Oljeläckage OG9-5

  1. #61
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    15

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Ulf!
    Ta upp kolvarna och kolla upp kolvar/ringar för fastkoksning. Kanske du har delar lösa från någon kolv som bara "följer med" vid kolvrörelsen. Jag hade oljeläckage på samma ställe som du tydligen har. Åtgärdades med rejäl men försiktig rengöring av kolvringsspår. Dit med nya ringar (eller kompletta kolvar om de är skadade). Kolla gärna med penetrerande spricksökningsmedel. Glöm inte att hona cylinderloppen för smörjningens skull.

    Jag bytte även vevlager när de ändå var ute. Min motor är heltät igen. Visserligen en 2,3 liters men de är ju så lika. Har kört ca 100 mil sedan åtgärden och det är dags för första oljebytet.

    Hälsn
    Aero 9-5

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av AeroJ
    Ulf!
    Ta upp kolvarna och kolla upp kolvar/ringar för fastkoksning. Kanske du har delar lösa från någon kolv som bara "följer med" vid kolvrörelsen. Jag hade oljeläckage på samma ställe som du tydligen har. Åtgärdades med rejäl men försiktig rengöring av kolvringsspår. Dit med nya ringar (eller kompletta kolvar om de är skadade). Kolla gärna med penetrerande spricksökningsmedel. Glöm inte att hona cylinderloppen för smörjningens skull.

    Jag bytte även vevlager när de ändå var ute. Min motor är heltät igen. Visserligen en 2,3 liters men de är ju så lika. Har kört ca 100 mil sedan åtgärden och det är dags för första oljebytet.

    Hälsn
    Tror du verkligen att jag har koksning komp ligger mellan 14,4-13,7 kg/cm2 på alla cylindrar,borde det inte varit skillnad på kompet då?

    Uppdaterar lite om oljesidan kommer att byta oljepump hade små skador på kuggar.

    Sedan har jag en fråga spelet mellan den yttre oljepumpskransen och godset ska enligt verkstadshandbok vara 0,03-0,08 mm mitt spel är 0,10 alltså 2 hundradelar för stort SKULLE DU byta kamkedjekåpan i detta läge för att återställa "status Que" eller helt ignorera detta är ju en -99?

    Läger till:Bilen har varit på Saab för en second opinion de konstaterade att vevhustryck var normalt,men att jag hade en oljeläcka,som jag ju visste.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    15

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Nej, det tror jag inte.
    Kan du mäta vad oljetrycket är eller om du bedömer att det är ok skulle jag inte byta kamkedjekåpan i det läget. Du har ju även mätfel att ta hänsyn till.
    Någon annan vet kanske bättre besked.

    Har du kollat upp Gazzers förslag om möjlig läckande plugg strax ovanför kamkedjesträckaren? Lätt att se nu när du har toppen av.

    Mvh
    Aero 9-5

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av AeroJ
    Nej, det tror jag inte.
    Kan du mäta vad oljetrycket är eller om du bedömer att det är ok skulle jag inte byta kamkedjekåpan i det läget. Du har ju även mätfel att ta hänsyn till.
    Någon annan vet kanske bättre besked.

    Har du kollat upp Gazzers förslag om möjlig läckande plugg strax ovanför kamkedjesträckaren? Lätt att se nu när du har toppen av.

    Mvh
    När det gäller oljetrycket så har faktiskt varning i form av oljekanna visat sig.Företaget som planade toppen kan ha slarvat med renblåsning av spån.

    Mätte glappet med bladmått enligt verkstadshandbok.Pluggen ovanför är bytt allt står i tråden ovanför.Slitaget när pump roterar blir ju alltid på det mjukaste mtrl vilket ju är aluminium (kamkedjekåpa),själva pumphjul är i stål.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Kan lägga till för att klarlägga alla de faktorer som kan påverka oljetryck,fick tips av bilverkstad att avlastningsventil (enligt verkstadshandbok) kan kärva hänga sig lite grand när motor går ner på tomgång så släpper oljetryck eftersom avlastningsventilen inte stänger,man kan få oljetrycksvarning.Lösning skulle vara att ta loss den och eventuellt byta om den inte ser bra ut.

    Min egen reflektion då borde man kunna kalla denna för backventil.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  6. #66
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Kan lägga till för att klarlägga alla de faktorer som kan påverka oljetryck,fick tips av bilverkstad att avlastningsventil (enligt verkstadshandbok) kan kärva hänga sig lite grand när motor går ner på tomgång så släpper oljetryck eftersom avlastningsventilen inte stänger,man kan få oljetrycksvarning.Lösning skulle vara att ta loss den och eventuellt byta om den inte ser bra ut.

    Min egen reflektion då borde man kunna kalla denna för backventil.
    Min egen reflektion är däremot att en sådan oftast kallas "óljetrycksreducerventil" eller kort och gott "reducerventil".
    Både "avlastningsventil" och "backventil" får i alla fall mig att tänka på helt andra komponenter.

    Den ser i alla fall ut som följer: http://www.saabproject.com/NG900SET/...pr_relief.html
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Ok,då är det troligt att min står öppen.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Nu har jag monterat ny oljepump samt plockat loss oljereduceringsventil gjort rent sett till att den inte kärvar,den hade två tre repor men nu glider den fint.

    Problemet är att nu får jag inget oljetryck??? Fattar nada!
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  9. #69

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    På en av mina bilar försvann oljetrycket plötsligt en dag. När jag tog bort oljepumpen såg jag att transmissionskåpan var skadad på sugsidan till oljepumpen. Det var balansaxelkedjan som var så sliten att den slipat hål på kåpan. Om balansaxelkedjan är så sliten kan den kanske skada andra delar på transmissionskåpan med oljeläckage som följd.

  10. #70
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Hmm, har du haft sumpen borta och kollat oljesilen? Låter som den är täppt med koks, samt ser det ut på kolvtopparna som att din motor får äta VÄLDIGT mycket olja, TA UR kolvarna, allt detta kan du göra på plats i bilen, bara bort med sump och topp.
    Kompressionsprov har jag tidigare i andra trådar fullständigt tagit avstånd till, då dessa inte ger utslag på vissa skador. Har haft motorer som saknat delar av ventiltallrikar eller spruckna kolvar i ringlandet, och kompressionen bra och jämn över alla cylindrar.
    Det ända bra sättet för att kolla ringar och kolv i ringlandet är leakdown test, antingen med att bara hälla en vätska i cylindern (tex spolarvätska) och jämför emellan cylindrarna hur snabbt det rinner igenom. Hinner du inte fylla på för att det rinnar rakt igenom, då har du garanterat fel.
    Finns även mer avancerad utrustning med tryckluftanslutet T-sift och manometer, där man tar tiden för trycket att försvinna.


    Annan info, har aldrig varit med om hängande oljetrycksreducering på T7 motor, däremot vanligt på T5 i samband med balansaxelkedjeras.

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Ber om ursäkt har haft datorcrasch som tagit tid att fixa,så jag har inte kunnat svara tidigare.

    Steve67

    Inget fel på bröstkåpa.

    Gazer3312

    Olje silen är rengjord sump borttagen tror det är 4 ggr nu,har tagit loss oljetrycksrduceringsventilen den kärvade nu löper den fritt.Efter 3 isärplockningar av motor så tappade jag helt oljetrycket efter topp o bröstkåpejobb nu tror man kanske att det uteblivna oljetrycket kommer från bröstkåpan men inte så säkert.

    Har tidigare haft ett blinkande av oljetrycksvarning,ok nu plockar jag loss tråget en 4 gång upptäcker att oljeröret som går tvärs över blocket under veven sitter lite på sniskan så jag tar loss det och kollar trycker in det igen i oljefiltret men tycker att det känns inte stabilt inget riktigt passform plockar bort oljefilterhuset för att kolla att röret verkligen sitter i oljefilterhuset ok det gör det sätter lite tätning på bussningarna för att det ska kännas bättre.

    Skruvar ihop allt igen utan stift och bensinpump försöker jag få oljetryck utan framgång.Har en krypande känsla av att bussningarna på detta rör var för hårda och inte tätar längre dessa är säkert orginal idiotiskt att inte byta de bussningarna.Nu har jag gått in i väggen orkar inte mer nu får bilfan stå.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Nu verkar det som jag kommit en bra bit på väg tack och lov.Oljetryck återställt pumpade in olja direkt i oljepump skruvade ihop körde med starten efter 6 ggr så fanns det tryck igen.

    Jag tog bort grader från de 3 repor som fanns på oljetrycksreducerventilen så nu glider den lätt jag tror att detta minskade vevhuskompression så nu har oljeläckan mellan bröstkåpa,block upphört,kan inte med ord beskriva hur det känns.

    Men,men anar att de tätningarna som sitter på röret som går tvärs blocket under veven måste bytas de kändes inte bra.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage 9-3 T5 -99
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-11, 16:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •