Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 72

Ämne: Oljeläckage OG9-5

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av micke66
    Hade samma problem, den läckte vid kamkedjespännaren. Jag böt topplockspackning, (2 gånger i onödan) men det läckte fortfarande, och när jag belastade motorn läckte den ännu mer (när jag drog husvagn).
    Gick igenom vevhusvent. och den var ok
    Provade att köra med oljepåfyllnadlocket öppet, och då tryckte den inte ut nå mer. Ringde en kille på en saab-verkstad, och han sa att:
    det blir övertryck i motorn och då trycker den ut.
    Inne i ventilkåpan finns två rör ca 8 mm böjda rör, där slangen från vevhusvent kommer, som klaggar igen ibland, han har haft flera saab som gjort det med och är dessa igen så blir det övertryck och det blir oljeläckage.
    Har haft bort ventilkåpan och rengjort rören idag, det var igenklaggade ( de är svår att rengöra jag använde en elkabel, och tryckte igenom och sprutade in lite avfettning och blåste rent med tryckluft, ta en mjuk slang som man han koppla på röret och blåsa, i och med det är svårt att komma åt när de är böjd uppåt, ståltråd om de är hårt)
    Jag hoppas det funkar


    Det låter ju som du har samma problem

    Lycka till Micke

    Det du säjer Micke låter spännande,men det sitter ju backventiler för att förhindra övertryck i vevhus.

    Ringar har gått ca 1000mil.Inte speciellt länge sedan jag rengjorde dessa två rör dessutom så går ju inte övertryck ut enbart i dessa små rör plåtlocket där de sitter har en större öppning på kortsidan ja jag antar det i alla fall, går ju inte att se in under plåten.

    Provar i morron är väldigt tacksam för allt

    Men om du blev av med rinnande olja så får man ju ta detta på allvar
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  2. #42

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Jag är helt inne på din bana, tyckte också att det stora hålet bredvid borde ta hand om trycket en del, har du provat ha oljepåfyllnadslocket öppnat?
    Men när han sa det på saab så är det väl bara prova och se.
    Jag frågade om man inte kunde blåsa för att se om det var igen, men han sa
    att man måste bort med kåpan.

    Men testa kör med oljepåfyllnadslocket uppskruvad, om det inte trycker ut då,
    så är det ju nåt med övertryck, och inte packning eller otäthet som är problemet.

    Jag hör av mig ang. om det funkar för mig

    //

    Micke

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Kanon Micke
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  4. #44

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Det blev tyvärr inte något bättre med att rengöra rören inne i ventilkåpan
    Så du vet, så du inte gör det i onödan.
    Jag var lite lur på att det inte skulle fungera, i och med att det gick att blåsa igenom där, men när saab-killen sa så, lät det som han visste vad han pratade om, det ska nog vara helt igenklaggat där, det var ju bara rören som var det, så nu öppnar jag oljepåfyllnadslocket tills jag kommer på vad det är, är så himla leds Det trycker även ut lite olja på vänster sida av toppen från mässingpluggen. Vad jag vet så backventilen på min bil, den (vita) som går från ventröret på ventilkåpan den smala slangen som går till insuget, den backventilen gick att blåsa åt båda hållen, men det låter långsökt att det skall bli sånt övertryck pga. den . De andra backventilerna gick att blåsa igenom från rätt håll. Men det verkar ju vara nåt med vevhusventilationen
    Jag får spekulera vidare.....
    Nåt lurt verkar det ju vara med vevhusventilationen? har bara blåst för att kolla att det inte är igen och det enda var den vita backventilen som går till insuget, den funkade inte som den skulle?

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av micke66
    Det blev tyvärr inte något bättre med att rengöra rören inne i ventilkåpan
    Så du vet, så du inte gör det i onödan.
    Jag var lite lur på att det inte skulle fungera, i och med att det gick att blåsa igenom där, men när saab-killen sa så, lät det som han visste vad han pratade om, det ska nog vara helt igenklaggat där, det var ju bara rören som var det, så nu öppnar jag oljepåfyllnadslocket tills jag kommer på vad det är, är så himla leds Det trycker även ut lite olja på vänster sida av toppen från mässingpluggen. Vad jag vet så backventilen på min bil, den (vita) som går från ventröret på ventilkåpan den smala slangen som går till insuget, den backventilen gick att blåsa åt båda hållen, men det låter långsökt att det skall bli sånt övertryck pga. den . De andra backventilerna gick att blåsa igenom från rätt håll. Men det verkar ju vara nåt med vevhusventilationen
    Jag får spekulera vidare.....
    Nåt lurt verkar det ju vara med vevhusventilationen? har bara blåst för att kolla att det inte är igen och det enda var den vita backventilen som går till insuget, den funkade inte som den skulle?
    Mina små rör var öppna upptäckte att de hade förbindelse med den stora öppningen på gaveln så rören kan vi utesluta.

    Men när jag plockade bort oljelocket samt slangen från gasspjället till vevhus ventilation så upphörde oljeläckan,kul va? Vårt problem är för högt vevhustryck i ditt fall så har du en trasig backventil den måste du byta.

    Själv så har jag bytt denna ventil menar då den som sitter på den smala slangen till gasspjället dock inte orginal,dessa backventiler är inte mycket att hurra för sågade isär en orginal det sitter ett enkelt gummimembran som tätar mot 4 små hål.

    Får nog skaffa en orginal ändå "What to do" och prova.http://www.geting.se/viewimage/image/26 ... gerade.jpg
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Tyvärr så hjälpte det inte att byta till ny orginal backventil! Högt vevhustryck ändå kommer lite rök ur oljepåfyllningslocket.

    Detta är ju väldigt underligt tittat man i cylindrarna när jag tidigare planade topp så syns heningsrepor i loppen vilket betyder att ringar är bytt för ca 1300mil sedan samtidigt har kompression i cylindrar ökat till ca 13,5 kg/cm2, hur i helsike kan detta bli så?

    Bilen är ändå väldigt hetlevrad,går väldigt bra.Ska man behöva plocka ur motor?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Det kan vara bröskåpan som läcker i skarven mellan block-bröstkåpa-topp, detta kan bero på som du säger för högt tryck i vevhuset på grund av olika anledningar.
    Din turbo är frisk eller? Om den är vääldigt sliten så kan det gå ner avgaser den vägen till vevhuset som får ett övertryck, bara en ide..
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    47

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Hej!

    Kompressionstrycket kan höjas pga av motorn blit tätare. Vanligt efter renovering. Sot täpper till tidigare rengorda ytor.

    Jonas.
    SAAB 9-3 2000, De Tomaso Pantera 1972, Chevrolet Corvette 1964, Ockelbo Ferrari 2016.

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Du har rätt oljan kommer från skarven bröstkåpan,block,topp.Turbo bytte jag 2008 till en beg som inte hade något slitage alls,har efter detta rullat ca 1100 mil.

    Editu kan ju faktiskt vara något på spåren här,om någon tätning på avgassidan gett sig!

    Sista chansen är tydligen WD-40 metoden.Motorn i 98-03 måste ha varit en ren kassako för alla verkstäder,tråkigt bara för bilägarna.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av fritzhugo
    Hej!

    Kompressionstrycket kan höjas pga av motorn blit tätare. Vanligt efter renovering. Sot täpper till tidigare rengorda ytor.

    Jonas.
    Ja det hoppas jag verkligen
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Fyllde olja till korrekt nivå,körde 1 km när jag kom tillbaks lyste varningslampa för låg oljenivå,körde med öppen oljelock för att släppa ut tryck men den trycker ut så mycket olja,stänger jag locket kommer oljan i skarven mellan block och bröstkåpa.



    Edit:Tändstift var väldigt sotiga.Förstår att olja kommer in i cylindrar,frågan är kan det vara ventilstyrningar eller kolvringar vilket är det mest troliga? Båda eller? Bil har gått ca 18000 mil men som jag sagt tidigare ringar är bytta heningsrepor kvar i loppen.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Ta ett kompressionsprov till, det låter rätt så mycket som ett kolvras nu tycker jag. (När tog du det förra kompprovet?) Du har inte ett oljigt tändstift?
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Ta ett kompressionsprov till, det låter rätt så mycket som ett kolvras nu tycker jag. (När tog du det förra kompprovet?) Du har inte ett oljigt tändstift?
    Stiften är sotiga,tar ett kompressionsprov under dagen,det förra tog jag före sommaren sedan har bilen stått still hela sommaren.Tittar man på kolvbilder så kan jag inte se något ras,men beläggning på kolv finns ju förstås,troligen efter turboras 2-3 år sedan.

    http://www.geting.se/viewimage/image/266701-Hening.jpg

    http://www.geting.se/viewimage/image/26 ... nterat.jpg
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Fyllde olja till korrekt nivå,körde 1 km när jag kom tillbaks lyste varningslampa för låg oljenivå,
    Sitter det verkligen en oljenivåvakt i 9-5 -99?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Varningstriangel lyste samtidigt blinkade en oljekanna till.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Varningstriangel lyste samtidigt blinkade en oljekanna till.
    Symbolen med oljekannan varnar väl för oljetryck?

    Tycker tyvärr det mesta tyder på ett betydligt allvarligare problem än bara en liten läcka vid kamkedjesträckaren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Som?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Som?
    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Ta ett kompressionsprov till, det låter rätt så mycket som ett kolvras nu tycker jag. (När tog du det förra kompprovet?) Du har inte ett oljigt tändstift?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Färska uppgifter,stiften som nu är körda ca 1-2 km har ingen speciell beläggning.

    Kompressionsprov:

    Cyl 1: 14.4 kg/cm2
    2: 14.4
    3: 13.8
    4: 13.7

    Verkar normalt för mej vad tycker ni?

    Edit:Nu har jag gått vidare och lämnat de första felkällorna,förstår att det troligen handlar om koksade kolvringar
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Uppdaterar lite.

    Bilen varit hos saab och man har konstaterat att motor läcker olja mellan block,transkåpa,topp,precis som jag själv konstaterade.(second opinion skadar inte).

    Har tydligen ingen onormalt vevhustryck.Så nu är bilen upphissad för nedplockning av tråg o transkåpa ska försöka klara toppackning,men stor chans att topp måste tas bort också,vi får se.

    Ett mycket stort tålamod är bra för trollhätte fortskaffningsmedels ägare!
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage 9-3 T5 -99
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-11, 16:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •