Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Extraljusmontering

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Extraljusmontering

    http://i25.tinypic.com/jsc3np.jpg

    http://i31.tinypic.com/2w4wxm9.jpg

    Har köpt ovannämnda extraljus och skall montera dessa inom kort.

    Några frågor.
    Bilen är en Saab 9-5 -07

    ¤ Vilken typ av skruv är lämplig eller ger bäst hållfastighet vid montering av fästet för extraljusen. Vill först hoppa över extra stag ovanpå för att se om det går utan.

    ¤ Finns det fördraget några kablar för inkoppling av extraljusen.

    ¤ Finns det fördraget kablar med knappstyrning innefrån kupèn.

    ¤ Finns det någon plats inne i motor rummet där man kan ta styrström till extraljusens relä.

    ¤ Finns det någon EL-Monterings sats Saab orginal.

    Mvh Rickard
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Extraljusmontering

    Nu är jag inte 100% säker iom att det handlar om en så pass ny bil. Tidigare har
    det dock funnits färdiga satser att köpa på saab och då har även knappen för
    styrning inne i kupén följt med. Något fördraget kablage tror jag inte finns.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Extraljusmontering

    Du ska ha dom bakom nr-plåten förstår jag. Vet att när jag skulle göra så så behövdes det nästan genomgående bult för att dom skulle sitta stadigt.
    Sitter lite dåligt i plasten.

    Så mitt val blev att åka till saab och köpa extraljus fästen.
    Dom monteras i grillen.



    Sedan en järnbit emellan så det mittre kan fästas.

    Jag tog styrströmmen från säkringsboxen vid motorn.
    Orginalknappstats finns med att köpa.

    Hoppas det hjälpte lite.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Re: Extraljusmontering

    Sökte lite på Google och hittade en tråd där det står att det är fördraget och det skall räcka att köpa en orginal sats till extraljus med knapp och relä.

    Så nu är det bara monteringen som jag undrar lite över. Läst lite om andra som dragit genomgående bult via krockbalken. Är det besvärligt?
    Orginal fästen är inte intressant då jag redan köpt nummerplåtsfäste för extraljusen. Har ju även sett hur det ser ut på polisens bilar och det är fan inte kul... Men det kan ju vara andra omständigheter som gör att det blev så???
    Mvh Rickard
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Extraljusmontering

    Ska se om jag hittar en bild med mina bosch monterade i orginalfästen.

    Edit:
    http://www1.garaget.org/gallery/archive ... ataaxm.jpg

    Väldigt mörk bild! tyvärr. Kanske hittar en bättre

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Extraljusmontering

    Jag har en äldre tråd om just extraljust montering, när jag köpte bilen var det 2 st fyrkantiga Hella / Bosch monterade i orginal extraljusfästen, men iom att jag bor i Piteå så behövdes mer ljus, dvs 3 Bosch.

    Tråden hittar du här

    Det sitter som berget mitt montage, men du lär nog använda toppstag annars så kommer du ha en fladdrande ljusbild.

    Själv använde jag orginal extraljus elsats för att styra 3 relän som går till varje extraljus.
    Däremot har jag gått ner till 2.5 mm2 i kabel, utan strömförluster, men får en smidigare kabelstamm som blir lättare att dra/ gömma.

    Mvh Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Re: Extraljusmontering

    Jag kommer att använda de orginal delar som följer med el-satsen. Dock verkar det lite oklart huruvida det är ett relä som klarar 30A eller 15A. Men eftersom jag inte skall ha 100W lampor är det inget problem. Kommer att använda 3st 55w lampor vilket kommer bli mer än tillräckligt ljus för mina behov. Och då räcker 15A relä och säkring samt kablarna borde (skall) räcka då det hela är avsäkrat till 15A och förbrukningen hamnar på ca 13A - 14A. Och vid en battrispänning på 13,5 volt då motorn är igång så är förbrukningen av ström lägre. (ca 1,5A) Förbrukningen blir ca 12A.

    Nu vill jag dock veta hur jag får loss det mittre gallret på fronten. Tänkte se hur det ser ut ifall jag vill montera överliggande stag.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Re: Extraljusmontering

    http://i32.tinypic.com/2qv9pmw.jpg

    http://i28.tinypic.com/f44y1.jpg

    http://i26.tinypic.com/xeekc7.jpg

    Som det verkar just nu måste det på extra ovanpåliggande stag.
    någon som har ett bra förslag på vart man fäster dessa. Verkar inte någon bra ide att sätta dessa i stötfångarplasten.
    Sedan skall en ny nummerplåtshållare köpas då nuvarnde fått lite stryck, och även en ny nummerplåt. Nummerplåten skall upp ca 2 cm till också...
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Extraljusmontering

    Går det räkna ut ur mycket generatorn pallar.
    Har nämligen 5st bosch big knick liggande
    Tänkte smycka min 9000 lite.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Re: Extraljusmontering

    Det är svårt att räkna ut om man inte har alla förbrukares strömåtgång i huvudet eller på papper. Låt oss säga att du väljer 55w lampor så förbrukar dessa ca 20A vid ca 14 volts spänning. Generator storlek kan ju vara allt ifrån 90A - 120A på 9000 modellen tror jag. Finns säkert någon som kan berätta mer om det räcker eller inte. Väljer du 55w lampor räcker det säkert men väljer du 100w lampor kan det märkas med flera tunga förbrukare igång. Bilens tändsystem, vindrutetorkare, bakrutevärmare, stolsvärme, AC, kupéfläkt, stereo m.m...
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Extraljusmontering

    Hade 3st av dom på min gamla 9000 2,3i -92.
    Har 3st H3 130W och det funka fint. Kanske räcker med 2x 55W på dom 2 sista.
    Tycker att generatorn laddar så dåligt bara. Får inte mer än 11,5 volt enligt EDU om den nu stämmer. Testat med annat batteri men ingen skilland. Kanske kan mäta framme på generatorn och kolla om det stämmer.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Re: Extraljusmontering

    Åkte ner till tappen och köpte lite bensin till gräsklpparen. Första turen med extraljusen monterade, dock ej inkopplade. Första intrycket är att jag inte kan se extraljusen sticka upp där fram, inte ens om jag sträcker på mig. Det är jag rätt nöjd med.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Extraljusmontering

    Låter fint det !
    Jag såg mina väldigt bra.

    Tillbaka till min så tog jag och mätte och den pedla mellan 13-14volt.
    Dålig EDU!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Re: Extraljusmontering

    Då har man köpt en orginal kabelsats på saab.
    Hur bra vad den då??

    Tydligen skall det finnas en sats för 2 respektive 3 extraljus.
    Jag fick den för 2. Enligt killen på reservdelar är den med 3 nummerändrad och finns inte längre... Ni som är insatta i det kan ju gärna svara om det är så.
    Någonstans tycke jag mig kunna läsa att relät kunde vara av felaktig typ... Japp... glömde kolla i butiken och så vart fallet. 87 + 87a låter inte rätt i mina öran. Växelrelä skall det visst finnas något som heter...
    Riktigt klena kablar också...

    Ligger nära till hands att lämna tillbaka denna dyra sats för runt 800:- och köra lite på hemmabygge. Hur funkar det med ström tjuv. Vart plockar man bäst ström till relät någonstans?
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Extraljusmontering

    På min 9000 plocka jag strömmen från helljuslampan. På 9-5 tog jag från säkringen i boxen vid motorn.

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Extraljusmontering

    Lämna tillbaka originalsatsen och dra egna kablar, strömkablaget från batteriet till relä och lampor samt jord ska vara av rejäla dimensioner!
    Strömtjuv till relät (styrström) tas antingen från kablaget till vänster helljuslampa, eller från säkringsboxen i motorrummet (så har jag gjort).
    Kabeln med strömtjuv/styrström drar du sedan in i kupén till en strömbrytare (jag har en för infällbara backspeglar, köpt på SDCC för 20:-), så kan du välja om x-ljusen ska slås på med vanliga helljuset eller inte alls. Mycket bra i dimma eller tätt snöfall!
    Eftersom du har 3 x-ljus är det bra om du kopplar 2 relän. Ett relä med dubbla strömutgångar och ett vanligt. Säkra av varje relä separat, nära batteriet.
    Om du vill kan jag ta lite bilder på min installation och skicka, eller om du har vägarna förbi Borås eller Bollebygd kan jag hjälpa dig.
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Re: Extraljusmontering

    Uppskattar verkligen din hjälp och vilja att hjälpa till IRL.
    Men det som jag är mest osäker på är just det där med ström tjuven och vart jag skall ta styrströmmen. Det är ju lite si och så med hur glödtrådsvakten fungerar. Jag vet inte hur och vill inte ta risken att få pling plong för att jag tagit ström på fel ställe. Läste också att det skulle vara fördraget en massa kablar till extraljusen... Just nu är det enda draget jag kan se och känna, TVÄRDRAGET.

    Åker tillbaks med elsatsen och köper relän med kabelsatser och lite plastslang för kabelgenomföring och lite stripes.

    Läste monteringsanvisningen på orginalsatsen... Helt otroligt vilket jobb. Lossa vindrutetorkare m.m och stötfångarhöljen och gud vet vad...
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Extraljusmontering

    Du letar bara upp säkringen för vänster helljus, lyfter upp plattan som säkringar och relän sitter nedstuckna i, och tjuvar ström från kablaget till säkringen. Strömtjuvskabeln drar du ut från säkringsboxen på samma ställe som övrigt kablage går ut, och trycker tillbaka plattan i säkringsboxen igen.

    Finns vad jag vet inget fördraget till x-ljus.
    All makt åt Thengil!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844

    Re: Extraljusmontering

    Blev en sväng till Biltema idag.
    3 st relä på 30A. (Mycket i överkant...)
    1 st säkringshållare för 4 st säkringar.
    Lite stripes, kabel, kabelskor och kabelhölje.
    Tyvärr han det börja regna men det är bara ström tjuven kvar.
    Blir kanske klar imorgon om det inte regnar.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Extraljusmontering

    Gött!
    Säkra av ordentligt, så kan du lika gärna stoppa i 100w-lampor från början.
    Det gör grym skillnad, jag vet att du är nöjd med 55w men ändå...
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Extraljusmontering samt fundering kring strömställaren.
    Av Yggdrasill i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •