Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Uppgradera från 302mm skivor till 314mm NG9-3

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Byte från 302mm frambroms till 314mm, 9-3 SS 2.0T Aero

    Hej RS,

    Vad jag har förstått så har du haft bilen ett tag och verkat "klara" dig med befintlig bromsverkan så varför lägga pengar på detta nu med så liten skillnad på bromsarna?

    Ska du behålla och trimma mer eller trimma mer eller bara sugen på att pyssla om bilen .

    Jag hade sparat pengarna till nästa bilprojekt, öppna ett bilkonto på banken eller väntat till 345-bromsarna kom till salu.

    Detta är bara min tankar, lycka till med dina val!

    Mvh
    Matte

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Sv: Byte från 302mm frambroms till 314mm, 9-3 SS 2.0T Aero

    Eller om RS är ute efter riktigt seriösa bromsar så är 330mm 6kolvs ett alternativ kanske?

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  3. #23

    Re: Byte från 302mm frambroms till 314mm, 9-3 SS 2.0T Aero

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Hej!

    Enligt rubrik, tror jag har storleken 302 på mina frambromsar, bilen är en 9-3 SS 2.0T Aero årsmodell 2004. Ifall man vill kan man bara byta rakt av till 314mm (gick ju lite fram och tillbaka beroende på årsmodell)? Måste även oket bytas? Något annat man bör tänka på?

    Tacksam för svar!

    Mvh rs_aero

    Hej !

    Om jag vore i dina kläder skulle jag satsa på bättre belägg och behålla original bromsar då de duger gott o väl för aktiv körstil och lättare banträffar.

    //Fabbe

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    757

    Re: Byte från 302mm frambroms till 314mm, 9-3 SS 2.0T Aero

    314mm bromsarna har dock ljusår mkt effektivare ok än vad 302mm har.

    Har kört med båda på min og9-3, och JA det är värt att byta upp sig
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  5. #25

    Re: Byte från 302mm frambroms till 314mm, 9-3 SS 2.0T Aero

    Sant..men de beror ju på vad man använder bilen till. Det låter som han kör mest gata ?

  6. #26
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 550

    Re: Byte från 302mm frambroms till 314mm, 9-3 SS 2.0T Aero

    Ingen som nämner nånting om tjockleken på skivorna?
    Känns som att det är minst lika relevant..

    Edit: 28mm på både 302 och 314 Och 30mm på 345 skivorna..
    På "bigbreak kit" så brukar det vara 32mm har jag för mig..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    757

    Re: Byte från 302mm frambroms till 314mm, 9-3 SS 2.0T Aero

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    314mm bromsarna har dock ljusår mkt effektivare ok än vad 302mm har.

    Har kört med båda på min og9-3, och JA det är värt att byta upp sig
    Sant..men de beror ju på vad man använder bilen till. Det låter som han kör mest gata ?
    Det gör jag också, men ibland är det förnämligt med bra bromsar när man ligger i 270km/h
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  8. #28
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    Re: Uppgradera från 302mm skivor till 314mm...

    Hur blir det med bromsbalansen när man byter till större bromsok fram?
    Säg att det bromsar original 70% fram och 30 bak, hur blir det när du sätter på större bromsok fram, 80/20? eller påverkas det inte alls pga låsningsfria bromsar?

    Om man väljer att sätta på större skivor fram, skall man följa upp med större skivor bak också eller finns det någon bromsreduceringsventil som bör bytas.

    Säg att jag väljer mellan att byta till större bromsar fram dvs från 302 till 314 mm skivor och originalbelägg eller om jag väljer EBC borrade och slitsade 302 skivor med redstuff belägg. Märker man någon skillnad i bromseffekt?

    Mvh stig

  9. #29
    Som svar på din fråga angående bromsbalansen. 9-3ng var från början försedda med EBD(Electronic Brake Distrubition) och ABS. Bromsverkans fördelning kommer alltså vara säkerställd oavsett vilken tallriksstorlek man har fram. Det största arbetet görs alltid av bromsarna fram. Man brukar tala om en bromsverkan på 70-30. Detta är inte helt korrekt med EBD och ESP som sitter som standard sedan -05(?) och tidigare tillval. Där kan det vara helt flytande mellan fram och bak och bestäms eg. bara av det hjul som för tillfället har bäst grepp. Så vid forcerad körning(bana eller autobahn) kommer bakbromsarna kanske arbeta ca 10% mot vad fram gör. Kan tillägga att jag sett folk lasta på 330mm bromsar på lilla Ford Puma:n om ngn kommer ihåg den lilla damfrisörsrejsern(jorå, jag har en... samtidigt som de behöll trumbromsarna bak. Bromsarna bak behövs endast för stabiliteten på bana. Så trumbromsarnas betydligt sämre värmeavledningsförmåga spelar ingen roll och fading inget problem. Därmed borde mitt resonemang vara klart men tyvärr problematiseras allt av ESP-systemet. Att få ett sådant att fungera med trumbromsar är tekniskt möjligt men dyrt och svårt. Alltså måste man ha skivbromsar bak då de har snabbare reaktionstid. De flesta framhjulsdrivna bilar är understyrda, men kan överstyra i vissa lägen. Detta ogillas å det kraftigaste av ESP så det börjar bromsa hejvilt, såpass att bromsarna bak slits mer än de fram på vissa bilar(jodå, jag hade en där jag böt beläggen bak före fram )?! Så de flesta bilmärken har alltså skivbromsar bak. För att ESP-systemet kalibreras lättare då. Det motsägs igen av Ford som fortfarande har trumbromsar bak kvar och får det att fungera(Fiesta från -09) men Ford har som bekant en fantastisk förmåga att få saker och ting fungera ihop när det blir billigt!
    Trummor bak har faktiskt en stor fördel, det är i det närmaste underhållsfritt! Att det inte ser å ballt ut får man kanske ta?
    Så när har större skivor bak en fördel? Det här med större skivor...först och främst, att öka ytan på skivorna och sätta på sexkolvsok ger sällan fantastiska bromsar. Att öka ytan ger inte en stor förbättring i bromsverkan men avkylningen ökar markant. Förbättrad bromsverkan är mer ett samspel med material än storlek. Jooorååå, storleken spelar roll men inte som vi generellt tror
    Inom MC-industrin försöker man slå rekord i större och större bromsar och mer kolvar i oken. Där brottas man mer med gyro-effekter som är mer märkbara därav att man mer eller mindre slitsar och borrar för att få ner den ofjädrade vikten(mer om det senare) tills bromsarna ser ut som schweisiska ostar. Värst var väl Buell som hade en singelskiva som var 5cm i bredd men 15tum i diameter. här är en länk som visar vad jag menar http://motomodification.com/2011/04/bue ... ew-review/ coh nej, bromsarna på buellen gjorde ingen lycklig.
    Kontentan av det hela då? Jo, byt bromsar bak om du vill ha ventilerade! Och då endast om du skall köra en knepig bana eller vill upptäcka ordet "stau" på Autobahn the hard way
    314mm bromsarna är bra och anpassade för SAAB 9-3:an. Visste jag att EBC:s skivor funkar och var anpassade skulle jag hellre ta dem(det där med den ofjädrade vikten då) då de antagligen väger kilon mindre än vad 314mm bromsarna gör. Kom ihåg att varje kilo ofjädrad vikt vid hjulen upplevs som 50 minskad vikt för körkänslan(har tyvärr inget bevis, endast andras erfarenheter där)

    Huga, det var ett väldigt långt inlägg och jag är nu ingen expert(glad amatör) så har andra en avvikande åsikt eller belägg så får de gärna korrigera mina två ören(lååånga sådana )
    Ps, är nöjd med mina 286mm skivor. De funkar för min körning...men större vore ballt!

  10. #30
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    Re: Uppgradera från 302mm skivor till 314mm...

    Har en 2005 års ss aero och då hade de 302 bromsar till skillnad från 2003 när de hade 314 mm. Det viktiga är bromsarnas funktion och då är det kanske bättre att byta till borrade och slitsade skivor typ EBC än att byta till 314 mm original skivor och ok. Det får mig i alla fall att fundera, i synnerhet när du tar upp den fjädrande vikten som en inte helt oäven komponent.
    Stort tack för ditt inlägg i debatten.

  11. #31
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Uppgradera från 302mm skivor till 314mm...

    Köromdå!: Som vanligt välskrivet och sakligt inlägg
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av MrStcs
    Har en 2005 års ss aero och då hade de 302 bromsar till skillnad från 2003 när de hade 314 mm. Det viktiga är bromsarnas funktion och då är det kanske bättre att byta till borrade och slitsade skivor typ EBC än att byta till 314 mm original skivor och ok. Det får mig i alla fall att fundera, i synnerhet när du tar upp den fjädrande vikten som en inte helt oäven komponent.
    Stort tack för ditt inlägg i debatten.
    Tack för berömmet! cactuz, vill du låna pengar eller äh, jag rodnar
    men det stärker bara min tes att SAAB-ägare ÄR trevligare än genomsnittet.

    För att bli mer teknisk, jag tror nog att du vinner mera på EBC-bromsarna men fortfarande har vi det där med avkylningen att ta hänsyn till. Som sagt tidigare, skall du köra Autobahn med upprepade inbromsningar från 250 till noll så största möjliga bromsar för maximal avkylning. Körning på Nurburgring likaså. Men en typisk knixig svensk sommarväg en söndagmorgon så vill man ha bra turn-in och ett allmänt alert uppträdande. Alltså så lätt som möjligt. Gyroeffekten är oxå ett faktum, ju större bromsar, desto ovilligare turn-in. Jämför här med att sätta på större fälgar, att gå från 15tum till 18tum ger stor skillnad(och sämre acceleration mot det mindre däcket).
    Ajdå, jag är på väg mot en utläggning av megaformat igen...
    SKA försöka vara lite kortfattad. Svensk landsväg/räserbana typ Gotland Ring duger 302mm EBC "drilled and grooved" med lite hårdare belägg. Lite aluminiumpasta bak beläggen(du har väl aluminiumfälgar eller?) bättre bromsvätska typ Motuls produkter(hög kokpunkt) och för bättre känsla i pedalen, stålomspunna slangar både fram och bak så räcker detta bra till vardags och för en dags rejsande på bana. Skall man seriöst rejsa gäller en helt annan setup. Dyrt!
    Det sköna med en så genomprövad och experimenterad bil som SAAB:arna är att man VET vad man kan göra och inte. Vill du ha störst funkar det utan probs. Vill man ta det ekonomiskt ger det oftast resultat. Alla vägar ger faktiskt oftast ett ok resultat(med sunt förnuft i mixen å..) det enda jag kan uppleva som något underdimensionerat ibland så är det faktiskt bromsarna. Men Autobahn är faktiskt ingen norm så överdimensioner får tyskarna ha
    Vilket leder mig till varför jag blivit sån entusiast. Det har ABSOLUT INGET att göra med att de enda bilar jag blivit frånkörda av är just SAAB:ar Men nog är det att det är högt i tak på forumet och man bemöter varandra med respekt(allt som oftast)
    Som sagt, jag är glad för berömmet och passar på att rodna igen. Så, ni får stå ut med mina långa utlägg bara jag lyckas ge ngn råd eller hjälp baserat på mina misstag. Det känns bra!

    Mvh Linus

  13. #33
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Uppgradera från 302mm skivor till 314mm...

    Citat Ursprungligen postat av Köromdå!
    vill du låna pengar
    Ja ett kopplingsbyte står ju på listan innan jag går vidare mot 300 pållar vilket är målet för i år så varför inte, du får kontodetaljer via PM

    Sakliga inlägg med god grund förtjänar ryggdunk då det är det som gör detta forum så bra.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Uppgradera från 302mm skivor till 314mm...

    Hej,

    Appropå vad som funkar och vad som är "häftigt".....när det är funktionen som räknas.

    345mm Brake upgrade
    Built for a situation tougher than racing. Rush hour.
    Even very impressive-looking multi-piston racing brake system can suffer from overheated brake fluid when confronted with such mundane situations such as repeated hard braking and acceleration manoevers at speeds below 100km/h, when the limited airflow cannot cool the brakes adequately. The reason for this problem is that in a multi-piston design, a brake fluid line needs to be routed very closely past the hot brake disc to reach the outer pistons. This is of course not a problem when racing, when there is always enough airflow to cool the brakes, but for rush hour traffic, this can be critical.
    Further, the stopping performance of typical racing brakes with adhesion-type brake pads is highly dependent on that the brakes are slowly heated to operating temperature before being used for hard braking. Cold and rainy weather will have a severe impact on the performance of such brakes. Again, this is acceptable on a race track, but not for the everyday driver.
    Therefore, to ensure that with the new Hirsch Performance brake, the stopping power is always available when you need it and not just for a sunny day on the race track, Hirsch Performance has decided to use well-proven, deceivingly low-key single piston technology, and scale it up generously for optimal stopping and cooling performance. The caliper design and the brake pads chosen offer good performance both when cold and when hot, making this brake a truly reliable component for any situation. By using internally ventilated discs without grooves or holes, the brake noise level as well as the heat dissipation through the disc is optimised.
    No compromises
    Just like all other Hirsch Performance products, this brake upgrade and wheel set is compliant with EU homologation requirements and is shipped with the necessary documentation. Service intervals remain unchanged. The small number of moving parts exposed to the hot and corrosive environment ensures excellent reliability and durability. Vehicles equipped with Hirsch Performance products remain covered by Saab Original Warranty.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #35
    Tack för ditt bidrag, Johan.
    Får jag vara lite kritiskt?

    Hirsch marknadsför de där bromsarna som sina egna trots att det handlar om 9-3 turboX bromsarna. De är helt identiska. Så det dom skriver är marknadsföring enbart.

    Varför man räfflar skivor handlar om just det som är den springande punkten i Hirsch resonemang kring storleken på skivorna. Avkylning mao. Tilläggas kan att förfarandet(slitsning) sliter massor på beläggen. Mindre bra vid vanlig körning . Men helt nödvändigt för att leda ut gaser och stoft samt undvika glasning vid racing. De där med med oken ja.... jag sticker ut hakan och vågar påstå att sexkolvsok är förkastliga ur ALLA synpunkter för en vardagsbil med nog så sportiga ambitioner. Ur servicesynpunkt en mardröm! Tveksamma fördelar och komplicerad konstruktion gör det till ett tillval för Porsche, Ferrari annat överprisat tjafs endast.

    Och borrning då. Detta gjorde man av tre anledningar förr. Leda bort värme och smuts(samma som slitsning) och lätta skivan. För att få bättre bromsegenskaper med bättre avkylning som främsta anledning måste man alltså öka storleken på skivan. Det är inte bra för en racingbil med hög vikt. Framför allt inte ofjädrad hög vikt. Fjädringen får jobba ineffektivt med sig själv och bilen kan bli okörbar till slut. dvs ingen vinnare!
    Alltså borrades skivorna. På en räser är detta ok då den plockas isär hela tiden, Porsche och Ferrari killarna ska bara ha råd att byta skivor hela tiden(vanligt med sprickor där ja, om inte ägaren kör som Jean Pierre Barda
    Istället för borrning har vissa bara "dimpled holes"(vet inte hur jag skall översätta där?) så man undviker borrningens förbannelse med sprickor
    Ok, det här med bromsar är inte helt lätt. Simpelt mekaniskt men intrikat metallurgiskt.

    Varför jag nu är så kritisk till Hirsch har ett flertal anledningar. De är direkt bedrägliga i sin ambition att påstå att det är de som utvecklat bromsarna. Alltså reklam och ingen information. Att ta åt sig äran av andras arbete(SAAB) är fult men att hyperockra sina priser på basis av en omsorg av sina kunder blir jag lite småförbannad över.
    De har plockat in AeroX bromsarna i sortimentet under eget namn...kan inte kostat mycket?! Dessutom väldigt underliga argument? Köargumentet är direkt skrattretande, har de någonsin suttit i kö? Eller kör alla Schweizare med gasen i botten? För att sedan stå på bromsarna oupphörligen 0-100-0-100-0-100-0-etc etc? Med det argumentet skulle väl ingen Porsche 911 Turbo köras till jobbet alls
    Men visst funkar Hirsch 345mm bromsar i våra SAABar som Hirsch säger. Det vore väldigt konstigt annars De var trots allt konstruerade av SAAB....

    Nu försöker jag inte hoppa på dig, Johan. Jag vill åt den här informationen som inte är information utan reklam(dålig sådan). Hirsch bör skriva om de där raderna är min stilla åsikt. He, för en ringa penning kan JAG göra det och bjuda hela STCS på
    Vad sägs?

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Uppgradera från 302mm skivor till 314mm...

    Hej,

    Oavsett om det är Hirsch eller "9-3 turboX" dvs Saab som står för bromsarna så är det oftast ATE, girling eller Brembo osv. som tillverkar ok eller skiva motsvarande.

    Poängen med texten var inte huruvida marknadsföringen är eller inte utan mera vad som fungerar bra i verkligheten för oss vanliga bilister, utan en massa jox som i praktiken inte ger tänkt effekt.

    Texten beskriver att just enkolvsok har valts för optimal prestanda för gatbruk samt tillhörande solid skiva.

    Hirsch liksom Saab garanterar att effekten finns där i din bil oavsett om det gäller acceleration eller retardation, om Saab vill ha en firma(Hirsch) likt MB's AMG osv, då krävs det av konsumenterna att dessa produkter levererar det som är tänkt oavsett(inom givna gränser) tänkt prestanda och ja, ibland är det rätt häftiga inbromsningar man gör på tex Autobahn eller i alperna.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #37
    Vetdu, Johan. Du och jag menar precis samma sak. Att det inte är nödvändigt med komplicerade konstruktioner för att uppnå målet. Det enkla är det sköna. Men vi ser allt ur en synvinkel ett kommersiellt företag inte gör. Att det enkla är ett ändamål istället för ett medel att uppnå målet med. Vad texten beskriver är att Hirsch inte har pengar att utveckla fantastiska bromsar till SAAB 9-3/9-5 med utan tar vad som redan är homologerat av SAAB. Jag kallar det stöld, andra företagsentrepenad. Skillnaden är att jag inte betalar rövarpriser utan plockar ihop samma bromsar på eftermarknaden till ett pris på exakt 6195:- direkt från SAAB-ANA. Med garanti...

    Du och jag ser saken ur ett konsumentperspektiv, Hirsch ur ett företagsperspektiv. Vem som tillverkar kitet är egalt. Den som står för den mer viktigt. Japp, Hirsch står för det. SAAB konstruerade/garanterade funktion så vilket företag som helst kan stå för innehållet och tillverkning! Vi diskuterar äpplen och päron mao.

    Vad jag skrev om sexkolvsok gäller fortfarande. De är komplicerade och kräver service. Vad Hirsch skriver om flerkolvsok är fortfarande samma bull som allt det andra i texten. Med samma resonemang kan ingen Volvo V70R, S60R, Audi S4, S6, S8 ta sig till jobbet under samma förutsättningar som våra SAABar.

    Får jag fråga om du läste vad jag skrivit tidigare? Och satt det i kontext mot vad Hirsch skrev? Jag förtydligade att jag inte ville sätta åt dig utan var direkt kritisk till Hirsch text. Jag har kört en del på Autobahn och inbromsningarna skiljer sig inte åt från andra håll utom när man kommer i överdrivna farter som 270 km som min gamla S2 klarade. De bromsarna var inte större än de som sitter på min 9-3sc dvs 285-290mm.

    När jag är kritisk mot en reklamtext tar du genast ett företags parti men tar senare en samma text på fullaste allvar när jag menar att kritik är av nöden. När SAAB gått i konkurs behöver man vara kritisk mot företag som påstår en massa utan täckning.

    Visst, jag läser som fan läser bibeln. Tjänade jag massor av pengar på delar som 1:redan är betalda 2.: inte krävt någon som helst utveckling skulle jag också skriva som Hirsch. Min poäng: för att SAAB är i konkurs innebär det inte att vårt ansvar som ägare av SAAB bilar upphör tillika. Vi har ett ansvar och mer därtill. Delar från underleverantörer skall stå under luppen i forum som STCS och andra.

    Så varför gå i polemik mot mig? Jag förstår din poäng men var kritisk mot Hirsch produktbeskrivning. Den rätten tycker jag att jag har. Men din och min uppfattning skiljer sig icke i övrigt. OK?

    Mvh Linus

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-01-24, 15:32
  2. Uppgradera till 314mm bromsar, og 9-5 -01
    Av Victor W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 23:33
  3. Ferrodo DS2500 till ng9-3 Aero+ok/314mm skivor?
    Av Bagarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 11:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •