Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639

    Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Jag tror att min kärra läcker där, där växelföraren går in i växellådan alltså. Det är ju lite svårt att avgöra när allt är nedsölat och grisigt, men nu har jag gjort rent ordentligt för att kunna se imorgon var den läcker.
    Frågorna är:
    Är det vanligt med läckage just där?
    Är den överjävlig att byta eller är det "bara" trångt och jävligt?
    Säljer BIVA den packboxen?
    Är den skitdyr?


    Bilen det handlar om är en scarabeegrön SAAB 9000 -93 2.0i...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Är inte helt säker att det ser exakt likadant ut på en långlåda som på en kort men: http://townsendimports.com/Web/trans...der/94-sss.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är inte helt säker att det ser exakt likadant ut på en långlåda som på en kort men: http://townsendimports.com/Web/trans...der/94-sss.htm

    Aha. Bortsett från klumpen som satt innan lådan så ser det ju likadant ut. Det är säkert samma packbox också...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Ganska vanligt med läckage där även på nyare bilar, har bytt ett gäng på 9-5:or som inte gått så långt. Var rädd om växelföraraxeln bara så att du inte repar den vid demonteringen, kan vara lite bökigt om packboxen sitter hårt fast.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Ganska vanligt med läckage där även på nyare bilar, har bytt ett gäng på 9-5:or som inte gått så långt. Var rädd om växelföraraxeln bara så att du inte repar den vid demonteringen, kan vara lite bökigt om packboxen sitter hårt fast.

    Okej. Tack för infon. Mer input, någon...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Det är samma packbox. Och Biva säljer denna.
    Går att byta på plats men det är lite trångt. Jag fixade ett rör som passade utanpå växelaxeln som jag filade till så att ändan inte skulle skada packboxen.

    Peta in lagerfett i packboxen så blir den lättare att montera samt att man minimerar risken att fjädern hoppar ur

    /Eric.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Det är samma packbox. Och Biva säljer denna.
    Går att byta på plats men det är lite trångt. Jag fixade ett rör som passade utanpå växelaxeln som jag filade till så att ändan inte skulle skada packboxen.

    Peta in lagerfett i packboxen så blir den lättare att montera samt att man minimerar risken att fjädern hoppar ur

    /Eric.

    Tack så mycket, Dahlhjelm.
    Någon mer som har något att tillägga...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Jag skulle vilja veta riktpris, och om det är nån standard-packbox?

    Har någon måtten tillgängligt så vore det ju guld!

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Har för mig att den kostade 160~ men är inte helt säker.
    Kan fixa mått imorgon om du vill.

    /Eric.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639

    Re: Läckage i packboxen vid ingående växelförararmen...

    Lägesrapport:

    Packboxen kostar 246:- på Biva och den verkar inte säljas någon annanstans, inte ens direkt på Biva då varken Biva i Örebro eller Hallsberg hade någon hemma. Att det inte fanns någon i Örebro förvånade mig inte det minsta, men att inte Johan Thorén hade någon hemma gjorde mig lite förvånad, han har till och med grenrörspackningar och värmeskyddet till gamla B-motorer innanför disken och detta är den första detalj jag har frågat om som han inte hade hemma. Leveranstid 2 arbetsdagar ungefär. Men jag fick tag i en på en annan verkstad strax utanför Hallsbergs "tätort" för 100 kronor.

    Först "övade" jag på tre stycken som satt på gamla skrotlådor utanför verkstaden. Det gick riktigt enkelt att vrida ur dom med en liten polygriptång. Väl i skarpt läge så var det inte riktigt lika enkelt att vrida ur den som satt i bilen då det inte fanns så mycket plats att vrida runt polygripen på. Men efter ungefär fyra och en halv timme ramlade den lille jäveln ut, skapligt deformerad.

    Nästa problem blev ju då att i platsbristen försöka knacka in den nya. Det tog nog en timme av tålmodogt knackande på en avkapad "växelaxelgaffel" med bricka framför innan den lille fan satt på plats ordentligt. Men nu är den bytt. Jag bör även hastighetsmätargivaren då den satt fast med ståltråd och var avbruten på två ställen. Det var riktigt kladdigt vid den också. Och så fuktade den lite vid oljepluggen. Bort med den och filtret, och sedan glödgade jag brickan riktigt ordentligt. Mjuk och fin blev den så nu tätar den nog. Det var även lite kladdigt där oljepåfyllingsröret går in i tråget. Efter inspektion stod det klart att det inte fanns någon tätning där alls. Så jag rullade på en o-ring.
    Jag hoppas att bilen inte läcker mer nu för då vet jag inte vart jag ska leta.
    Tiden får väl utvisa om det blev bra eller inte...

    Jag tog förresten en bild på ny vs demonterad packbox. Gissa själva vilken som är vilken...

    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Packboxen ingående axel läcker, igen! og93 -01
    Av sammy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 11:37
  2. Oljeläckage vid packboxen vid remskivan
    Av Stes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 23:38
  3. Packboxen bakom remskivan
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 09:21
  4. AS1 och ingående komponenter?
    Av Alex9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 09:25
  5. Lära sig mer ingående om motorer mm?
    Av Eindpeng i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 13:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •