Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Vill skaffa villa, detta med radhus går en på närverna, inte riktigt vad min grej.

    Men alla objekt som lockar en så är det fel mäklare, hur gör man om man vill köpa men ej ha med personen i fråga att göra.


    Får väl ringa säljaren och tala om att jag vill köpa huset men har får se till att byta mäklare vore kanske en idé

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Vill skaffa villa, detta med radhus går en på närverna, inte riktigt vad min grej.

    Men alla objekt som lockar en så är det fel mäklare, hur gör man om man vill köpa men ej ha med personen i fråga att göra.


    Får väl ringa säljaren och tala om att jag vill köpa huset men har får se till att byta mäklare vore kanske en idé

    //MH

    "Fel" mäklarfirma, eller mäklarperson ??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Nu minns jag inte riktigt men har för mig att när man som säljare anlitar en mäklare för att sälja sitt hus skriver man ett kontrakt som ger denne rätten att sälja inom en viss tid.
    Har för mig att någon bekant utnyttjade detta när huset legat ute till försäljning nästan till den gränsen, kontaktade då säljaren direkt och gjorde då upp om att göra affären privat efter att mäklaren var ute ur bilden och istället dela mäklararvodet lika mellan säljare och köpare.
    Men jag kan ha fått det om bakfoten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu minns jag inte riktigt men har för mig att när man som säljare anlitar en mäklare för att sälja sitt hus skriver man ett kontrakt som ger denne rätten att sälja inom en viss tid.
    Har för mig att någon bekant utnyttjade detta när huset legat ute till försäljning nästan till den gränsen, kontaktade då säljaren direkt och gjorde då upp om att göra affären privat efter att mäklaren var ute ur bilden och istället dela mäklararvodet lika mellan säljare och köpare.
    Men jag kan ha fått det om bakfoten.
    Ja mäklaren får en viss tid på sig att sälja.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Vill skaffa villa, detta med radhus går en på närverna, inte riktigt vad min grej.

    Men alla objekt som lockar en så är det fel mäklare, hur gör man om man vill köpa men ej ha med personen i fråga att göra.


    Får väl ringa säljaren och tala om att jag vill köpa huset men har får se till att byta mäklare vore kanske en idé

    //MH

    "Fel" mäklarfirma, eller mäklarperson ??
    Fel person.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu minns jag inte riktigt men har för mig att när man som säljare anlitar en mäklare för att sälja sitt hus skriver man ett kontrakt som ger denne rätten att sälja inom en viss tid.
    Har för mig att någon bekant utnyttjade detta när huset legat ute till försäljning nästan till den gränsen, kontaktade då säljaren direkt och gjorde då upp om att göra affären privat efter att mäklaren var ute ur bilden och istället dela mäklararvodet lika mellan säljare och köpare.
    Men jag kan ha fått det om bakfoten.
    Ja mäklaren får en viss tid på sig att sälja.
    Oftast 3 månader, vet dock inte om den tiden är en avtalsregel eller bara qtym i branschen.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av perr


    "Fel" mäklarfirma, eller mäklarperson ??
    Fel person.

    //MH
    Går det inte att snacka med nån annan på firman?? (om det nu inte är ägaren/chefen vill säga)

    När jag köpte min kåk var det en mäklare som visade och en annan som gjorde avslutet. Vilket var trevligt, för han som visade var inge kille med klipp i steget så att säga.

    Ta ett snack med den som styr o ställer på mäklarfirman skall du se...
    Är sannolikt inge bekymmer. Alla passar inte med varann.

    Och man måste ju ett uns av förtroende för "sin mäklare", även om man sällan har det...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Perr. Han är MrMäklare i stan så han är nog chef också.

    Köpte ett hus tidigare och aldrig mer jag skall betala hans lön, vilka skojare mäklare är.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Perr. Han är MrMäklare i stan så han är nog chef också.

    Köpte ett hus tidigare och aldrig mer jag skall betala hans lön, vilka skojare mäklare är.

    //MH
    Då blir det svårare....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Upplevt samma problem, när vi tittade på hus så var det en del hus som såldes av en mäklare på Svensk fast i Norrköping, dock av fel mäklare, en riktigt dryg slempropp som är som släpad ur en geléburk och tror att han är på stureplan... Skulle aldríg i mitt liv ha med honom och göra, och vet fler som tycker det om samma person...

    Man sitter ju i en jobbig sits så klart, man kan ju kontakta säljaren, om man vet vem det är, det är ju inte olagligt, beroende på dealen kan det väl bli dyrt för honom om han bryter utan anledning, får man inte det man vill ha är ju en sak men om man redan är där och över så...

    Svårt det där i små och medelstora städer...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Man sitter ju i en jobbig sits så klart, man kan ju kontakta säljaren, om man vet vem det är, det är ju inte olagligt, beroende på dealen kan det väl bli dyrt för honom om han bryter utan anledning, får man inte det man vill ha är ju en sak men om man redan är där och över så...
    Normalt sett (i de kontrakt jag själv sett när jag sålt och köpt) så är "vitesbeloppet" bara att man ändå åker på att betala mäklaren hans/hennes provis även om de slipper göra jobbet med att sälja. That's it.

    Själv affären klarar ju banken av lika bra om man pratar lite med dem.

    /A
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Ja avtal och sånt kan många sätta ihop själv, det är ju i det mesta sk standardform, Har gjort en del själv, det man behöver mäklaren till är ju att slippa visningarna och framförallt marknadsföringen på hemnet, i tidningar osv. skulle nog inte själv köpa privat om jag inte visst vem det var först.

    Men jag tänker om jag ska sälja mitt hus, mäklaren tycker att vi ska gå ut med 1650' "lite går det ofta upp" och jag har sagt att jag måste ha 1700' efter deras arvode, då om ingen köper huset till det priset för att det är för dyrt, då kan de ju heller inte få sitt arvode, om man sen efter en tid säljer det ändå, när försäljningen precis är nerlagd så att säga?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Men jag tänker om jag ska sälja mitt hus, mäklaren tycker att vi ska gå ut med 1650' "lite går det ofta upp" och jag har sagt att jag måste ha 1700' efter deras arvode, då om ingen köper huset till det priset för att det är för dyrt, då kan de ju heller inte få sitt arvode, om man sen efter en tid säljer det ändå, när försäljningen precis är nerlagd så att säga?
    så ska det vara lugnt - normala mäklaravtal säger bara "ensamrätt i X månader" (normalt tre) därefter - dvs om mäklaren alltså misslyckats att sälja huset - är du fri att göra vad du vill.
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  14. #14

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt

    Men jag tänker om jag ska sälja mitt hus, mäklaren tycker att vi ska gå ut med 1650' "lite går det ofta upp" och jag har sagt att jag måste ha 1700' efter deras arvode, då om ingen köper huset till det priset för att det är för dyrt, då kan de ju heller inte få sitt arvode, om man sen efter en tid säljer det ändå, när försäljningen precis är nerlagd så att säga?
    du avgör själv vem du vill sälja till och till vilket pris. säger du ok till 1650' så tar mäklaren sitt arvode därifrån (% av priset). säger du nej, så har du kåken kvar...

    (men det är väl tvärt om mot vad tråden gäller...)
    JAGUAR - spinner som en katt

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    97

    Re: Hur köpa hus när det är fel mäklare?

    Lite tips från "mäklaren"

    Att sälja privat efter att avtalstiden med mäklaren kan vara lite knepigt och bli en dyr historia. Mäklaren kan ändå hr rätt till provison om köparen varit på en visning med mäklaren men då valt att inte gå vidare.
    Vill ni köpa utan mäklare, se till att inte gå på en anvisad visning eller ha någon kontakt med mäklaren, kontakta själv köparen, be honom säga upp sitt avtal för att sedan köpa privat av säljaren. Kontakten kan banken hjälpa till med, ca 1500 kr.
    Dock eftersom jag är partisk så hävdar jag alltid att mäklaren är värd sin provision, mycket jobb med att sälja hus.
    9-3 Aero Xwd Bsr Steg 1
    Innan:900 talladega -97, 95 aero -02, 9-3 2,0t Bio Vector Active -08 Maptun Steg1

Liknande ämnen

  1. Har vi någon mäklare här?
    Av airflowfredde i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 18:25
  2. Snälla hjälp mig med Bank/mäklare dispyt
    Av Mopack i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 08:48
  3. Frågor om mäklare etc:
    Av Magnus Aero i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 18:52
  4. Mäklare som bluffar med bud?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 13:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •