Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Litet baslådeprojekt i 9-3 SC -06

  1. #1

    Litet baslådeprojekt i 9-3 SC -06

    Hade ett aktivt basrör från Pioneer liggandes och det skulle ju passa bra som komplement till den annars lite halvmesiga basen i framdörrarna.

    Lite kabelbilder...

    Här är då förarsätet, diverse lister och sånt borta.
    I färd med att kolla var mina sladdar ska gå någonstans.


    Det här är kontakten till AMP1, med fiberkablarna urdragna. Högtalarkablarnas färger är som följer:
    V- Svart/grå
    V+ Blå/lila
    H- Svart/brun
    H+ Grön/blå
    C- Svart/blå
    C+ Gul/vit
    Skarvade in mig på de fyra första.


    Vidare bakåt...


    Och så upp lite och ännu längre bak...


    Nästan ända bak hit. Har inga bilder på själva högnivåkabeldragningen, men de går ner bakom panelen vidare ner i kanalen genom den svarta frigoliten.
    12V tog jag från en av de grova matarkablarna in i säkringslådan, via en hängsäkring.
    "Remoten" (tändning på) som bekant kan tas från säkringen längst ner till vänster, kopplas mycket snyggare till den svarta mittenkontakten till höger, vänstra stiftraden, tredje stiftet uppifrån. En hängsäkring monterades även på denna kabel. Den observante ser att +12V blev en blå kabel. Lite originellt, men jag hade ingen annan färg med lämplig grovlek...


    Här kommer då samtliga kablar ut i bagageutrymmet, klädda med kabelstrumpa naturligtvis.
    Jord tog jag från den högra jordskruven bakom sätet.
    Passade även på att klistra fast en del bitumen runt i baljan, och sen lite motorrumsisolering som jag hade låg. Slet bort den metalliserade plastfilmen.


    Med röret på plats var det bara att stoppa i kontakterna


    Och där sitter den, säkert fastspänd.
    Haken som sitter fastskruvad på bulten i botten gjorde jag av en bit 2mm stålplåt. De blå öglorna hade jag i en liten låda på hyllan. De har legat där i minst 10 år. Kul att de kom till användning till sist.
    När golvbrädan ligger på plats är det lite mindre än noll mm kvar. Kanske minus en...


    Spelar på bra tycker jag.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635

    Re: Litet baslådeprojekt i 9-3 SC -06

    Snyggt jobbat. Inget dåligt gömställe det där !

    Vad är det för storlek på basen? Akta dig för annat än pyspunka

    MVH M Hjelm

  3. #3

    Re: Litet baslådeprojekt i 9-3 SC -06

    Har aldrig funnits något reservhjul. Det finns inte ens någon plats för domkraft!
    Endast en 12V-kompressor och en burk med någon slags gegga i...
    Fick dock med en Saab-domkraft från förra ägaren. Vi stod en stund och funderade på var 17 den skulle ligga nånstans. Sen kom vi ju på att utan reservhjul behövs ingen domkraft. Den ligger nu i garaget!.

    Har bara fått punka en gång i mitt liv, och det var när jag TRODDE jag hade fått punka och bromsade. Kändes konstigt. Det var is där så jag gled rakt in i trottoarkanten och fick punka. HAHA! ca 8 år sen...

    Det finns inget membran i den här basen, utan det är som en cylinder som åker fram och tillbaks i ett djupt hål, men hela lådan är 252x291x431 mm. Cylindern är nog 8 tum skulle jag tro.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  4. #4

    Re: Litet baslådeprojekt i 9-3 SC -06

    Var lite nyfiken på vilka frekvenser som går till dörrhögtalarna egentligen, och då bak till subben såklart, så jag släpade ner tongenerator och oscilloskop till garaget.



    Matade in signal i AUX-jacket, och jordade oscilloskopet i tongeneratorns jord, för det är inte så smart att koppla jorden till ena högtalarutgången utan galvanisk avskiljare... :P Och så ta signal från en av kablarna bak.
    Runt 60Hz är signalen som starkast.
    Vid 25Hz har den halverats. Likaså uppe vid 150Hz.
    Provade 15Hz, och då har det halverats ytterligare en gång. Men ändå, det kommer igenom lite grann.
    Har ställt subben att dela vid 60Hz ungefär.

    Det lite lustiga är att från 1kHz och upp ökar det igen. Inte mycket, men lite.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

Liknande ämnen

  1. ett litet laddproblem
    Av Saabturbopower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 15:36
  2. navhål för litet?
    Av Prankster i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 09:18
  3. för litet avgassystem?
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 22:02
  4. Litet ryck i ratten. Mycket litet....
    Av Lamer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •