Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: En fundering kring "mjuk start" dragläge OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    En fundering kring "mjuk start" dragläge OG9-5

    Tjena

    Jag har haft min 9-3 2.0T -00 nu i över 2 år. När jag köpte bilen så gick den mjukt o fint, den var servad endast hos Saab enligt Serviceboken och det var inga fel på den alls.
    Detta har jag sjävklart fortsatt med, att underhålla bilen och lämna in den på service enligt boken och inte buskört mycket alls.

    Men nu efter 2 år så börjar bilen kännas lite konstigt, detta gäller väl de flesta bilar som börjar bli lite äldre, jag tänker på att jag måste anstränga mig mer och mer för att få iväg bilen mjukt och fint vid start. På en ny bil så behöver man inte lägga ner energi alls på koppla + ger gas utan bilen rullar iväg fint ändå.
    Där kommer min fråga, vad beror detta på att det är svårare att få iväg äldre bilar vid start (manuella bilar) - Den gungar alltså till lite om jag inte antränger mig med kopplingen och gasen.

    jag antar att detta symptom också hänger ihop med körande på 1:an växel på låga varv. En ny bil går mjukt o fint även under 20km/h och hugger/gungar inte när man duttar på gasen, så var även min bil för bara ett halvår sedan.
    Men numera så gungar den och rycker lite när jag kör sakta på 1an och t.ex släpper eller duttar på gasen, utan att använda kopplingen alltså.

    Vad beror detta oftast på? är det insprutningen som är kass? eller har det något o göra med koppling/vxl låda?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    260

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Har samma problem som du med att den är ryckig och "oberäknelig" på 1ans växel när man gasar eller släpper gasen utan att röra koppling.

    Läste i någon gammal tråd om att koppling + lamell var en het kandidat, men man fick inget direkt svar i tråden.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Slitna upphängningar till motor kanske kan vara nåt med.

    Kopplingen borde spontant inte spela in mer än just vid tillfället den greppar in, sen när du åker på en växel är den ju liksom fast.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    259

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Hade samma "problem"- var ej kraftigt men dock - med min 900i -89, tills för ett par dagar sedan. Bytte Tänddelar; Tändstift, kablar, födelarlock och rotor. Nu går den utan ryck eller så alls tom på ca 1000 varv i 1an

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    686

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Har exakt samma problem i min. Bytt alla motorkuddar och problemet kvarstår och verkar bli värre. Bilen smårycker hela tiden under motorbroms även i landsvägshastighet. Jag tror spjällhuset är slut.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Behöver inte va de värsta.
    Räcker att en vacuumslng börjar bli igensatt eller läcka. Sen kan man undra över saker som för löst dragna stift. Lyft kassetten, stoppa ner nyckeln och vrid. Lossar de lätt så har ni en del av ev. fel där.
    Kolla elektrodavstånd. Enligt experten Drboost ska de va ca 1,0 mm för optimal gnistbildning m.m. Tror de e skrivet i FAQ nånstans.

    1,1mm e visst lite långt ibland. Prövat själv o tycker de går jämnare. Tack doktorn.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    105

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Citat Ursprungligen postat av Tompsan
    Tjena

    Jag har haft min 9-3 2.0T -00 nu i över 2 år. När jag köpte bilen så gick den mjukt o fint, den var servad endast hos Saab enligt Serviceboken och det var inga fel på den alls.
    Detta har jag sjävklart fortsatt med, att underhålla bilen och lämna in den på service enligt boken och inte buskört mycket alls.

    Men nu efter 2 år så börjar bilen kännas lite konstigt, detta gäller väl de flesta bilar som börjar bli lite äldre, jag tänker på att jag måste anstränga mig mer och mer för att få iväg bilen mjukt och fint vid start. På en ny bil så behöver man inte lägga ner energi alls på koppla + ger gas utan bilen rullar iväg fint ändå.
    Där kommer min fråga, vad beror detta på att det är svårare att få iväg äldre bilar vid start (manuella bilar) - Den gungar alltså till lite om jag inte antränger mig med kopplingen och gasen.

    jag antar att detta symptom också hänger ihop med körande på 1:an växel på låga varv. En ny bil går mjukt o fint även under 20km/h och hugger/gungar inte när man duttar på gasen, så var även min bil för bara ett halvår sedan.
    Men numera så gungar den och rycker lite när jag kör sakta på 1an och t.ex släpper eller duttar på gasen, utan att använda kopplingen alltså.

    Vad beror detta oftast på? är det insprutningen som är kass? eller har det något o göra med koppling/vxl låda?

    Hej. jag har precis samma fenomen på min 9-3sc 2,0t -06 som gått 3000mil. Har väldiga problem med att smyga med den, så fort man ger den lite gas så rycker den till och när jag släpper gasen så gungar den fram. Men jag har samma fenomen när jag kör fortare, om jag ligger i ca 50 på trean och släpper gasen så gungar den till när den går ner i varv, och när jag ger den gas så rycker den till. Det är ett fruktansvärt irriterande fenomen!!

    Jag har uppmärksammat ett annat fenomen kanske ha med saken att göra??

    när jag står still med friläge i och varvar upp motorn i tex 2500 rpm så
    när varven är på väg ner så uppstår det ett konstigt ljud och motorn ruskar till.

    Detta uppstår på 1500 rpm, det låter ungefär som om ett spjäll slår igen+ att motorn då ruskar till. Detta känns i hela bilen.

    Någon som vet vad detta kan bero på?
    Skulle vara roligt att få bukt på problemet.
    Mvh Tommy

    9-3 2.0t vector SC -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Har exakt samma problem. Gungar och rycker med ettans växel.

    Kopplingen, alla vacuumslangar och motorkuddar är bytta.

    Elektrodavståndet låter intressant, värt ett försök.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Behöver inte va de värsta.
    Räcker att en vacuumslng börjar bli igensatt eller läcka. Sen kan man undra över saker som för löst dragna stift. Lyft kassetten, stoppa ner nyckeln och vrid. Lossar de lätt så har ni en del av ev. fel där.
    Kolla elektrodavstånd. Enligt experten Drboost ska de va ca 1,0 mm för optimal gnistbildning m.m. Tror de e skrivet i FAQ nånstans.

    1,1mm e visst lite långt ibland. Prövat själv o tycker de går jämnare. Tack doktorn.

    BCPR7ES-11 är alltså inget du rekommenderar?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    376

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    jag besitter precis samma problem med min 9-3 från -99. Sjukt irriterande när man tycker att man har gått igenom och bytt allt som går att byta. Ska testa byta soppafilter på min här i helgen då det inte blivit bytt på lääänge

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Citat Ursprungligen postat av Tompsan
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Behöver inte va de värsta.
    Räcker att en vacuumslng börjar bli igensatt eller läcka. Sen kan man undra över saker som för löst dragna stift. Lyft kassetten, stoppa ner nyckeln och vrid. Lossar de lätt så har ni en del av ev. fel där.
    Kolla elektrodavstånd. Enligt experten Drboost ska de va ca 1,0 mm för optimal gnistbildning m.m. Tror de e skrivet i FAQ nånstans.

    1,1mm e visst lite långt ibland. Prövat själv o tycker de går jämnare. Tack doktorn.

    BCPR7ES-11 är alltså inget du rekommenderar?
    Absolut enda jag rekommenderar, men ställ ner gapet lite till ca 1,0. Allt enligt experten DrBoost.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    138

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Citat Ursprungligen postat av Tompsan

    när jag står still med friläge i och varvar upp motorn i tex 2500 rpm så
    när varven är på väg ner så uppstår det ett konstigt ljud och motorn ruskar till.

    Detta uppstår på 1500 rpm, det låter ungefär som om ett spjäll slår igen+ att motorn då ruskar till. Detta känns i hela bilen.

    Någon som vet vad detta kan bero på?
    Skulle vara roligt att få bukt på problemet.
    Gamla bilen (ej Saab) öppnade tomgångsventilen vid 1200-1500varv och börjar öppna spridarna också, innan dess är allt stängt i motorn (luft och bensin). Gissar att Saab kör med samma varvtal när de börjar reglera motorvarvtal så det kan ju ha med någon sådan del att göra kanske?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    105

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Citat Ursprungligen postat av Tompsan

    när jag står still med friläge i och varvar upp motorn i tex 2500 rpm så
    när varven är på väg ner så uppstår det ett konstigt ljud och motorn ruskar till.

    Detta uppstår på 1500 rpm, det låter ungefär som om ett spjäll slår igen+ att motorn då ruskar till. Detta känns i hela bilen.

    Någon som vet vad detta kan bero på?
    Skulle vara roligt att få bukt på problemet.
    Gamla bilen (ej Saab) öppnade tomgångsventilen vid 1200-1500varv och börjar öppna spridarna också, innan dess är allt stängt i motorn (luft och bensin). Gissar att Saab kör med samma varvtal när de börjar reglera motorvarvtal så det kan ju ha med någon sådan del att göra kanske?
    Ja det kan ju vara nått sånt, har funderat lite i dom banorna själv. Kanske man ska läsa ur felkoderna, med lite tur kanske man blir lite klokare på d?
    Mvh Tommy

    9-3 2.0t vector SC -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Bytte tändkasset med en vän igår, verkade lösa det mesta. Bilen smög iväg riktigt fint o mjukt, och rycken var borta

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 800
    Medlem#
    10069

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Kan det inte vara drivaxlar/drivknutar som börjar glapp lite?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  16. #16

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    Glapp i diffen.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    55

    Re: En fundering kring "mjuk start"

    I mina öron låter det som "glapp" i hela drivlinan. Spel i låda, koppling, drivaxlar m.m som tillsamman blir som ett stort "glapp".
    9-5 se 4d 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Fundering kring långsam spool-up OG9-3
    Av Heuschmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •