Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Guide för koppla in original navigation NG9-3 -03 till -09 (Bilder saknas)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Guide för koppla in original navigation NG9-3 -03 till -09 (Bilder saknas)

    Thjoo!!

    Har i veckan kopplat in nav i min 9-3 cab -04 och i min fars 9-3 Sc -09.
    Sökte innan på forumet och hitta ingen matnyttig info. Så här kommer lite för er som är sugan att göra detta. Jag är inte så jätte pedagogisk men ska göra mitt bästa. Utgår från en bil med Amp2 gör jag, annars måste man ha den kabelmattan och det steget oxå, men fortfarande inget svårt utan fler kablar och samma tillvägagångssätt.

    Först kan vi döda några rykten som jag läst här och på andra forum.
    1. Delar från olika bilar funkar utmärkt.
    2. Det är inte svårt att lyckas.
    3. Det är inte dyrt.

    Så då börjar vi med 03-06 som e den som är bökigast av dessa 2.

    Delar som behövs. innom parantes står deras sifferbetckning som finns i WIS elscheman:
    1st Pu/telematik (468/635)
    1st DVDläsare (729)
    1st IMC huvudenhet (736)
    1st Optiskkabel ca 1m
    1st Optiskkabel ca25cm
    1st kontaktstycke från PU
    1st kontaktstycke från DVDläsare
    1st GPS Hajfena
    1st Antennkabel för hajfena



    Först börjar vi med det lättaste tycker jag.
    Montera hajfenan.
    ta loss klädsel för bagageluckan eller för taket om ni har kombi ser man själv hur man gör när man e där.
    Sedan behöver man 22:ans nyckel för att släppa på bulten

    skruva loss den och ta bort eran dummy, skruva dit eran nya gpsfena.
    koppla in kontakten som bara passar på ett sätt.
    drar kabel ner till eran PU som i Cab ska sitta rakt in i bageget, i Sedan under hatthyllan och kombi vänster in i bagaget.
    Koppla in bak på enheten, passar bara på ett ställe.
    Endast den blåa behövs för GPS, den lila är för tele.
    Kontaktstycket till Pu behöver kablar på stift
    10 för ström +
    20 för jord
    5 för mic -
    4 för mic +
    O-bus
    Mic e på iaf 03-06 endast för byta skvior och funkar dåligt enligt folk så i min cab valde jag att inte koppla in det eftersom jag behöver i cab dra hela vägen till mic, om man inte har teleförberdelse då sitter anslutningen för mic bakom IMC,men enda hela vägen från bagagen får man dra. har man Sedan eller kombi kan man koppla in detta vid Elcentralen i bagaget. Skiljer dock på alla 3modellerna.
    Cab där fram som sagt
    Sedan i elcentral
    Kombi i kontaktstycke ovanför elcentral.
    Köper ni från SDCC så kommer det iaf sitta kablar i kontaktstycket så ni kan skarva på där, annars får ni stifta i kablar med max 0,5kvm strl i där.
    Jorden (stift 20) drar ni till valfri jordpunkt.
    Ström + (stift 10) drar ni till elcentralen där den ska kopplas in på kontaktstycket som heter TAIL. Stift nr 7 på A delen. (SAMMA PÅ ALLA MODELLER)


    Ni har 4st olika kontaktstycken i detta kontaktstycket. Kollar man noga ser man att det står A,B,C,D osv. även på elschemat kan ni se den ska in på T-A7. Bruna blir det i den. Dom små kontaktstycken sitter med små flikar på sidan, böj in dem och dra upp hela stycket.
    där ser ni en röd rand mitt på, den kan man skjuta bort och på så sätt göra plats för att trycka ner stift för strömmen. Tryck dit den och dra tebax den röda spärren. klart med ström.

    Har ni sedan och vill koppla in micen skall dem in på T-C5 och 7. Vilket är det svarta stycket med tunnakablar i.
    har ni cab drar ni dem fram till micarna. har ni kombi ovanför finns ett kontaktstycke.

    Då går vi över till Dvdenheten.
    Här behövs bara ström och jord.
    Jord på stift 4, dra till valfri jordpunkt.
    ström+ på stift 2 drar ni till elcentralen och body1 kontaktstycke A stift 2 (B1 -A2). samma sak med ta loss och röda delen att dra åt sidan.


    Så nu har vi ström på allt.
    Då ska vi greja med O-busen.
    Nu har ni bak på Amp2 2st optiskakablar. Ta loss kontaktstycket så ser ni en pil in och en pil ut. Den som har pil in lyser rött. Den ska ni ta loss och backa tebax till PU. För att ta loss den börja ni med att kolla ovanifrån på kontaktstycket. Där har ni en liten flik som ni kan försiktit böja undan och sedan dra ur båda optiskakablarna tillsammans med litet kontaktstycke

    Så ser dom ut isär.
    Nu ser ni en blå liten sak, den trycker ni ut (går bara från ett håll).
    sedan har ni 1 flik över varje optiskkabel, vik försiktigt undan den och baka ur kabeln. Ta nu denna och montera på kontaktstycket till PU på pil IN, på samma sätt som ni tog loss den fast bakvänt (behöver inte hålla undan sista (nu första) lilla fliken) det skall klicka när den e itryckt. tryck sedan dit eran lösa 1m långa optiskakabel i den med pil UT. sätt dit den blå biten och tryck ihop i stora kontaktstycket. (klickljud).

    Den lösa 1m som ni har nu drar ni bort till DVD enhten, kopplar den på PIL IN. den lösa ca 25cm långa optiska kopplar ni här på PIL UT.

    Den lösa 25cm kopplar ni in på AMP2 PIL In som nu är enda lediga.
    Sätt i kontaktstycke.
    Tryck dit säkring 19 och 20 bak i elcentralen.

    För att byta ICM där framme får man först ta loss luftgallrena. sitter med 6st små flikar som ska lyftast ur

    Sedan finns 2torx som håller ICM,skruva loss.
    dra ur konaktstycke. Montera nya ICM. (här bakom har ni ett litet konaktstycke till MIC om ni har CAB och tele1. där kan ni koppla in kablar för mic.)

    Nu är det bara gifta in delarna

    Översikt av det optiska
    ICM-> Pu-> DVD -> Amp2-> Amp1-> EHU-> Cdvxlare-> ICM.
    Dock ska det gå att montera hur som enligt vissa men har inte testat själv å kan bara säga hur jag vet det iaf funkar


    kablarna brevid här är till mitt slutsteg för mina 6x9


    Färdiga reslutatet


    Tidsåtgång ca 5h.

    Nu till 2008-2009 (kanske 2007med?)
    Här är det enkelt, allt sitter i enheten fram icm, har ej wis till denna modell så vet ej vad det heter exakt där men iaf.
    Först behöver vi
    Gps hajfena
    Antennkabel om det ej finns (finns i vissa)
    ICM enhet
    Kontaktstycke för ICMnav enhet.
    Någon fiffig antenn adapter (hemmabygge)

    börjar med hajfenan. Exakt samma sak här. skruva bort den med 22:ans nyckel. montera dit nya. Dra kabel fram till ICM om det inte redan finns.
    jag hade dragit den i trösklarna längs bilen, finns plats och e smidigt.
    Samma färger och kan bara kopplas på ett sätt.
    nu behövs 1 kontaktstycke som är brunt, dom svarta ni har orignal passar även i naven och stämmde iaf i min överrens, men läs ovanpå era enheter (naven och er gammla) och jämför försäkerhetsskull.
    Ni behöver signal från Absstyrdonet.
    Öppna huven, kolla om ni har en kabel på stift nr 18 där. finns bara ett konaktstycke till ABSenheten så kan inte missa den.
    Har ni kabel där skratta er lycklig och stäng huven igen.
    nere under vänster astolpe vidhuv öppnaren tar ni bort kldäseln.


    ta isär kontaktstycket. kabel på stift nr11 här är samma sak som stift18 ute i motorummet.
    skarva in er här på kabeln.


    dra sedan kabeln upp till ICM och där koppla in den på stift 5på det bruna kontaktstycket. Står även uppe på enheten vart den skall in.

    bak på enheten kopplade ni in hajfenan på en blåpigg och ovanför har ni insänkt ett hål för er antenn.
    tyvärr på er gammla enhet hade antennen koppling som passa på den blå. här krävs lite mek eftersom d inte finns någon del att stätta imellan för att få dit.
    jag tog en lös antenn anslutning för hem tv.
    klippte isär den man har i bilen tills d var som en vanligt 75ohms antennkabel.
    kontaktera den och tryckte in i naven och en liten tejpbit över för att hålla den på plats (hålet i ICM e lite större än tv-kontakten är)

    Tidsåtgång ca 3h.

    1 användare gillar detta inlägg


    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    e ganska trött efter en dag i solen så finns säkert massa stavfel, grammatiskafel och upprepningar.
    har ni frågor eller om något e luddigt säg till så justerar jag.

    hoppas ni får någon hjälp av detta.

    Pris för komplett kitt till 2003-2006 va på sdcc 5500kr
    Pris för komplett kitt till 2007?-2009 va på sdcc 8400kr

    Lycka till
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Kan väl vara bra att tillägga utgångsförutsättningarna för monteringen i din cab, t.ex. att du har 300W stereon m.m., kan nog vara bra för folk som inte är insatta.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    tror jag skrev det längst upp.
    har man inte amp2 behöver man komplett kabelmatta för det. och ytterligare optiskkabel.
    men följer man elschemat där e det inga problem heller.
    Snackade med en kille som satt in 300W med nav i sin volvo 240

    Så följer man elschemat så funkar det ju fint.

    Edit: japps står längst upp att jag har amp2.

    En tillsak som kan läggas till är att jag är glad amatör å inget jag brukar hålla på med (är f.d elektriker och jobbar med biltvättar å deraselstyrningar dock)
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  5. #5

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Hej!

    Du verkar ha kläm på det här, så du kanske har lust att hjälpa till med ett litet problem jag har?

    Jag tänkte byta ut min gps-låda i skuffen mot en gps-låda MED simkortsläsare. Har efter 2 veckors ihärdigt letande hittat och köpt en sådan!

    Hittar ingen tråd som tar upp den här frågan.. Har du någon aning om hur jag ska göra? Har begränsad kunskap, men är väldigt bra på att följa utförliga instruktioner.

    Vidare så måste väl enheten identifieras av bilen? Vet du (eller någon annan som läser det här) hur man gör detta?

    Är tacksam för all hjälp jag kan få!!

    /Jawwe (nybliven STOLT ägare till en saab 9-3 aero SS 2005)

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Lådan ska bara vara att byta, men sen måste du ha en TECH2 för att göra nödvändiga justeringar i bilen: Lägga till nya enheten och göra en programmering av ICM.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    se till att båda antennsladdarna sitter i i BÅDA endarna. att hajfenan har funktion för båda delarn alltså.
    sedan som Henrik säger ska du till Saab eller dylikt och be dom programmera in simlådan.

    MVH//Andreas
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-22 klockan 10:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  8. #8

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Hej!
    Det slutade med att jag lämnade in bilen på saab.. Mjukvaran kunde jag ändå inte fixa själv, så då kunde dom lika gärna göra hela jobbet!

    Fick dock ett samtal från mekanikern.. Fenan har anslutning för antenn (telefon), men antennsladden som går från fenan till skuffen ville dom ha 1050 kr för!! Så jag tacka tvärt nej! Tycker inte man ska behöva betala så mkt för en sketen koppartråd! Så min nya fråga är:

    Vet någon vad anslutningen/kopplingen heter? (så jag slipper löda på CU/PU-enheten) Sen så för att slippa dra en sladd upp till fenan (har inte verktyget för att demontera handtagen ovanför passagerardörrarna) .. Kan jag inte bara skarva in mig på sladden som går till GPS:en?

    Tack för engagemanget!

    /Jawwe

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    ring sdcc å köp delarna där
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  10. #10

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Om det ändå vore så lätt!
    Har redan ringt, men dem har ingen inne..

    Får väl ringa till dem lite då o då! Funderar på att tillsvidare koppla gps-antennen till telefonen! (hittar ju trots allt oftast dit jag ska)

    /Jawwe

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Kolla på Elfa efter sådant kontaktstycke och köp sedan en vanlig kopparkabel och montera och se hur det går´?
    annars e det nog bara att vänta eller köpa den dyra via saab
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-22 klockan 10:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  12. #12

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    ÄNTLIGEN! Fick reda på kontakten är en HIRSCHMANN! Har hittat 2 återförsäljare här i sverige! Men just som jag höll på att beställa så kom jag på en sak! :P VAD ÄR DET FÖR KONTAKT-TYP UPPE VID FENAN?! :S
    Det finns ju en bild på fenan från "insidan" med två uttag i den här tråden, men den är inte direkt tagen för att identifiera kontakten, verkar dock vara som att det är hane/hona på resp. sida.. Någon som kan hjälpa till med det?

    Annars så har jag ju redan en antennkabel som sitter i, men den går till fronten. Ett alternativ vore ju att klippa strax nedanför och skarva i min nya? Någon som vet hur det funkar med att skarva skärmade antennkablar?

    fortsättning följer... :P

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Mycket bra guide! Är själv sugen på att peta i navigatorn i min, eller ja iaf en ICM3, men jag vet inte om jag vill ha GPSen, klarar mig med navigatorn i mobilen. Men ICM3an fungerar väl ändå? Och det är väl inget krav att ha stora ljudsystemet?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    När man gifter in ICM3 väljer man vad man har för ljudsystem så det ska inte vara några problem att få det att funka vad jag vet.
    Sålänge man berättar vad som finns i slingan

    MVH//Andreas
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-22 klockan 10:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Dåså, konstigt annars om det inte skulle fungera. Men då går det alltså att kombinera en ICM3 även med SS1? Även fast det alternativet inte fanns att välja när man köpte en ny bil. Hittade förresten svaret på min andra fråga i en annan tråd, ja ICM3 fungerar även utan navigationen.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Upptäckte efter någon vecka i min fars bil (-09) att TMC inte finns med.
    så man får köpa en sådan lite doning och koppla in bak i bilen.
    kommer med bilder så fort vi fått tag i en enhet.

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Grenna
    Inlägg
    3
    Medlem#
    13890

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Hej!

    Jag hittar inte min antennkabel till mobilen, den borde finnas bakom ACCn/Navigatorn? Jag har en 9-5 2,3t -05 med Navigator.
    Jag har inte dragit ut Navigatorn än men borde kunna hitta kabeln ändå!
    Kabeln ska finnas där nånstans för den är monterad i hajfenan!

    Nån snäll själ som kan tipsa mig?
    Erik
    SAAB 9-3X 2,0T XWD BioPower 2010
    SAAB 9-5 2,3t Vector SC 2005 (BSR E85)

  18. #18

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    SaabTurbo95 > bra guide!

    Hur demonteras stereon ur instrumentpanelen på 9-3 M07-M11?

    SaabTurbo95 > hur löste du TMC-problemet?

  19. #19

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09


  20. #20

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    9-3 M08: Efter byte från original stereo till original nav: Står det "VIN saknas" på navigatorskärmen. Inga knappar fungerar mer än on/off samt eject. Hur löses detta?

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 20:43
  2. Eftermontera original navigation i 9-5 (05:a)
    Av Aviator i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 19:33
  3. Koppla original slutsteg till ny bilstereo i 9000 CS -96?
    Av jompao i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:17
  4. Koppla in AS2-steget till Icke-original stereo
    Av The Duke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •