Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 82

Ämne: Guide för koppla in original navigation NG9-3 -03 till -09 (Bilder saknas)

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    430

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Undrar samma sak som turbo4ever, någon som har bilderna?

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    944
    Någon som vet om det är några kablar som behöver byta plats i dom svarta K-husen nått man byter från CD med inbyggd växlare till GPS??

    Försökte läsa lite på ovansidan och det såg ut som om "AntEnable" och "TeleMute" inte finns med på GPSen?!?
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 558
    Medlem#
    9973
    Är det någon som har kvar bilderna?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 558
    Medlem#
    9973
    Hejsan, tänkte komplettera med en lite utförligare guide på detta för de lite nyare modellerna! OBS!! Jag vet inte hur det fungerar på en SC då jag har gjort detta på en SS. Den 9-3a jag har är en 2010 och lägger även upp lite bilder ifrån WIS så det blir lite matnyttig information även! Jag misstänker att det borde fungera likadant som mig från MY 2008-2012 men inget som jag kan garantera

    Inköpslista:
    Navigator
    GPS antenn hajfena (Köpte min original via laga.se)
    GPS antenn kabel (OBS du ska ha två stycken och dem kostar 650 kr/st hos SAAB. Artikelnumrena till dem är 12768042 Antennkabel Instrumentpanel och 12768041 Antennkabel Hatthylla till Tak, för Sportkombin så gäller följande artikelnr: 12767925 Antennkabel Instrumentpanel,12778762 Hatthylla till Tak

    )
    En SAAB Nav DVD skiva (för att kunna använda navigationen)
    En AM/FM antennkabel. Har inget artikelnummer till just denna men mejla Saab Parts så kommer ni få hjälp.

    Verktyg:
    Plattmejsel
    Torx (Kommer ej ihåg vilken storlek men räcker med ett basic kit)
    Kabelskotång (använde jag till antenn kontaktstycke för att skala och klämma fast antennkabeln)
    21ans ringnyckel
    Tech 2
    En blompinne för att kunna få ner GPS antenn kabeln ner till pedalerna och lite eltejp!


    1. Bänd försiktigt loss ventilations gallret ovanför radioenheten med en plattmejsel.

    Det är det där gallret jag pratar om, det sitter rätt ordentligt men var försiktiga när ni bänder loss det! Man får ta i rätt mycket för att få loss det, jag råkade göra lite märken i plasten på gallret tyvärr! :/




    2. Skruva loss skruvarna som håller radio enheten.

    3. Skilj den gamla radio enheten (är ej måste men underlättar ifall du ska sälja radio enheten vidare)

    4. Öppna huven och titta på stift nr 18 ifall det går en kabel från ABSen in dit.

    5. Om det gör det så slå igen huven, vik undan heltäckningsmattan vid huvöppnaren under A-stolpen.

    6. Skarva er in på stift 11, kontakthuset ni skarvar in er på heter H102-1 (Obs är samma kabel som den i motorrummet på stift 1.



    7. Dra kabeln upp till radio enheten, anslut det bruna kontaktstycket. Den kabeln som ni anslöt till H102-1 ska sitta i stift 5 på det bruna kontaktstycket. Jag lämnade bort detta jobb till en Saab verkstad då jag inte besitter denna kunskap själv! Dem tog ca 1500 kr för hela jobbet men det är helt klart värd det!



    8. Ni behöver inte demontera tak klädseln när ni byter antenn, självklart att det kanske underlättar men är en hel del pök dock! När jag bytte antenn
    så demonterade jag bromsljus kåpan (ni tar försiktigt loss den i hörnen uppe vid rutan så inget clips går sönder) sedan så trycker ni upp taket
    och tar loss plastbiten eller clipset vad ni nu vill kalla det. Det är iallafall en platt beige plastbit, går inte att missa! Sedan så sitter bromsljus kontakterna
    fast med ett clips som ni försiktgt lossar ifrån hållaren. Sedan viker ni ner klädseln försiktigt, kopplar loss eventuella kontakter ni har inkopplat på hajfenan.
    Hajfenan sitter fast med en mutter som har storlek 22 på hylsan/ringnyckeln. Lossa muttern och sen sitter den fast lite men ryck upp den lätt men ändå med ett fast grepp! Var försiktig så ni inte skadar
    lacken eller plåten!

    Vid montering underlättar det ifall en trycker ned hajfenan åt er medans ni sitter i bilen och skruvar fast den! Var nog med att det inte är glipa mellan plåten och hajfenan
    för då kommer det vatten in där! Nu ska ni ha den långa kabeln där artikelnumret slutar på 42. Det är en kort och en lång kabel ni ska ha! Jag tog loss trösklarna, plasten bakom huvöppnaren och lossade B stolpens klädsel där nere, allt eftersom så ta en bit eltejp och tejpa fast kabeln så den inte fastnar i ett clips när ni sätter tillbaks trösklarna. Observera att jag drog den längs med förarsidan hela vägen upp till hatthyllan. För att lossa C-stolpens klädsel så demonterar ni hatthyllan som sitter med 3 clips som ni ser när ni fäller ner baksätet. Sedan tar ni bort "Airbag" skylten/kåpan på c-stolpens klädsel, när ni har gjort detta kommer ni behöva lossa en skruv som kräver en hylsa på storlek 10. Lossa denna sedan är det bara att rycka loss klädseln försiktig så inget clips går sönder. När ni har gjort detta så tar ni kabel nr 2 där artikelnumret slutar på 41 (den korta kabeln) och kopplar ihop den med den kabeln ni just drog. Dra den snyggt och fint upp till GPS antennen där ni kopplar ihop kabeln.

    Starta bilen, sedan startar ni navigatorn och öppnar kartan. Väl där inne så ska det inte stå en liten ruta med texten "GPS" och ett rödstreck. Om det inte gör det så har ni lyckats och följd denna guide till punkt och pricka Om ni kan se den rutan så är det något som är felkopplat eller trasigt!

    10. Sen så behöver du en ny AM/FM antennkabel för själva radion. Åk till närmaste SAAB verkstaden och beställ en där. (Jag fick fel antennkabel men jag fick med en som passade navigatorn när jag köpte navigatorn, så jag satte fast den kontakten på den befintliga antennkabeln som satt redan i bilen och på så sätt så slapp jag dra en ny antennkabel!) Dra den nya antenn kabeln på passagerarsidan då du ska koppla in dig på antennförstärkaren
    som sitter bakom C-stolpens klädsel på högersidan. Detta innebär att du gör som du gjorde GPS kabeln förutom att du måste demontera handsfacket.



    11. När jag kopplade in min navigations enhet så behövde jag inte byta några kontaktstycken, alla kontakter var bara att trycka dit utan några som helst konstigheter!

    12.Gift in den nya enheten och lägg de funktioner ni har, som tex telefon!

    Såhär kommer ert slutresultat bli!





    Sådär nu ska ni ha en fungerande navigation
    Senast redigerat av adam93 den 2014-10-15 klockan 16:35.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  5. #45
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Kanon att du lägger upp dina erfarenheter här, Adam!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Klockren beskrivning Adam!
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  7. #47
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    5622
    Hastighetssignalen används kanske för ljudet, men än viktigare är att den används när GPS-signalen är borta, då dödräknar navigatorn så bilen fortsätter röra sig på skärmen => väldigt bra att ha

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    944
    Funkar minne till radion, antennförstärkare startar?..

    Det är dom jag lurar på...
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  9. #49
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 558
    Medlem#
    9973
    Jag har mejlat både Nevs och Saab Parts (Orio) och frågat om dem har lust att släppa en ny uppdatering till original navigator! Är det fler som är såna fall intresserad av detta? Skicka ett PM till mig här på forumet så jag vet! Jag återkommer så fort jag har fått ett svar!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hej, har precis installerat navigation i min 93 SC 06 alltså det gamla systemet. Allt funkar nu som de skall utom en sak = TMC. TMC ikonen finns men den är översträckad. Är de någon som vet vad som kan vara felet? Kan det vara själva radio enheten?

  11. #51
    FR85, du måste köpa en separat TMC-modul. Edit: gäller MY2007-.
    Senast redigerat av turbo4ever den 2014-11-13 klockan 15:23.

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    turbo4ever, tack för svar. Aha det visste jag inte trodde de fanns en sådan mottagare i systemet på det gamla navigationssystemet. Har du någon erfarenhet av att koppla in det?

  13. #53
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    FR85, du måste köpa en separat TMC-modul.
    Det finns ingen seperat TMC-modul i det gamla systemet..

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Ok så de innebär att det är något som är fel på mitt system antar jag om inte TMC funkar då? Är ju inte hela världen att de inte funkar men vore ju schysst att ha det ändå. Tack för info, kan vara själva radio delen i systemet som inte funkar som den ska kanske?

  15. #55
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    5622
    Jag har eftermonterat navigation i min MY04 och har också TMC problem, men inte orkat felsöka. Har ingen TMC-ikon i Nav-fönstret, men går man och kollar status på TMC så är det bara tomt(?). Antingen är det någon enhet som behöver konfigureras om med TECH2 eller någon hårdvara som inte matchar. T.ex. har Nav-bilar en radio med dubbla mottagare för att kunna ta emot TMC och lyssna på en annan kanal samtidigt, men det borde funka med singelmottagare om man lyssnar på SR P3. Men som sagt, har inte orkat kolla på det för det gör mig inte så mycket.

    Men du hade TMC-ikon i nav-fönstret men överstruken? Så i ditt fall kanske det funkar om du lyssnar på P3 en stund.

    //Henrik
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-22 klockan 10:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 558
    Medlem#
    9973
    Detta kanske hjälper er. Det är samma installation på kombi som på sedan.

    Om TMC enhet (option) också skall monteras:

    12777286 TMC mottagare (trafikinformation)

    12771793 4D, Antennkabel mellan TMC-mottagaren och antennförstärkaren

    12771794 4D, Antennkabel mellan TMC-mottagaren och NAV-radion

    Nu vet jag dock inte om det är så på det gamla systemet men skadar inte att prova Annars är det bara att mejla Saab Parts för dem är otroligt hjälpsamma
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Tack för svaren, får se om jag går vidare med det. Har testat att lyssna på p3 men tyvärr funkar det inte.

  18. #58
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Kanske är lite otydligt när det står:

    4. Öppna huven och titta på stift nr 18 ifall det går en kabel från ABSen in dit.

    5. Om det gör det så slå igen huven, vik undan heltäckningsmattan vid huvöppnaren under A-stolpen.


    ____
    Det var det för mig iaf, så här är en bild som visar vilken kontakt i motorrummet man ska kolla på!
    Mer bilder kommer snart



    Det är kontakten inom den röda markeringen som ska kollas upp, Var försiktig och pilla inte på pinnarna (i kontakten) för den är ganska känslig och speciellt om man inte jordat sig men ska inte vara några problem då man inte ska greja I själva kontakten. Man kan dra ur strömmen också om man vill och vänta 30 minuter innan.
    Om stift 18 finns i den kontakten inom den röda markeringen så kan ni bara tuta och köra
    (När man nuddar karossen har man jordat sig, funkar kanske, kanske inte men det är bara om man inte har riktiga jord ''Verktyg'' man använder sig utav en sån metod)

    Med pinnarna menar jag Hon-Kontakts ''pinnarna'' i kontaktstycket
    Senast redigerat av Plunndie den 2015-01-25 klockan 01:14.
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  19. #59
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Demontering av kontaktdon:



    Saabs egna instruktioner om hur man demonterar kontakten (Görs baklänges när den ska sättas ihop, behöver ej följas exakt)

    _____
    Ungefär:

    Demontering av Kontaktdon:

    1. Jorda dig själv.

    2. Demontera batterikåpan och sedan demontera bilbatteriets kablar och vänta ett par minuter.

    3. Demontera Kontaktdonet.

    _____
    Montering av Kontaktdon:

    1. Anslut kontaktdonet till styrdonet.

    2. Montera batteri kabeln på bilbatteriet och därefter batterikåpan på bilbatteriet.
    Senast redigerat av Plunndie den 2015-01-25 klockan 01:23.
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  20. #60
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Plättlätt att eftermontera, stort tack till denna guiden och känns som ett mycket bra lyft för interiören

    Satte in eftermarknads GPS-antenn 200kr, köpte en Chrysler antennplugg 99kr och skarvade original antennkabeln (lödde ihop för bästa kontakt)
    Slutligen en simpel kabeldragning ner till skarvhuset från bruna kontakten som finns att köpa på SAAB 85kr och kabelskon 8kr.

    Det som skall tittas noggrannare på är vilken EHU du köper, jag har Bose 300 med centerpoint. I mitt fall tappade jag den funktionen , tappet är kopplat till mjukvaruversion, håller på och river i om det är möjligt att flasha enheten.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 20:43
  2. Eftermontera original navigation i 9-5 (05:a)
    Av Aviator i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 19:33
  3. Koppla original slutsteg till ny bilstereo i 9000 CS -96?
    Av jompao i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:17
  4. Koppla in AS2-steget till Icke-original stereo
    Av The Duke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •