Det betyder att den inte är ingift korrekt med bilen. Har du använt TECH2?
Det betyder att den inte är ingift korrekt med bilen. Har du använt TECH2?
Jag skulle vilja göra samma sak i min nya 9-3! Men frågan är hur man ska få en exakt guide på hur man monterar detta??
Nu: 9-3 2,0t
Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!
9-3 MY08:
Hur kopplas radioantennkontakten bort från den gamla radioenheten? (den som sitter nere till höger på baksidan av radio-CD-enheten)?
Hur stängs nav luckan (som öppnas när nav-DVD:n stoppas in)? Elektriskt eller manuellt?
Navens lucka stängs manuellt:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=167338
Men hur demonteras antennkontakten?
Håller just nu på att installera originalnavi i min cabbe men det är rätt knivigt att reda ut vilka kablar som behövs och var de ska sitta. Guiden här i tråden var inte heller så lätt att följa. Har även Saabs original-monteringsanvisning men den är ganska ytlig och rörig.
Tyvärr fungerar inte dieselvärmaren alls i MY2008 efter inkoppling av navigator. Detta trots att klockan visas korrekt i nav displayen. Är det omöjligt att få till? Vad saknas?
Hej!
Såg att det jag missat lite meddelanden här.
Tmc i 2009, blev lite krångig, fick aldrig fram rätt papper. men tillslut fick vi svar på att en bil utan nav har inte kablarna på rätt ställen i kabelnätet och ej rätt kontaktstycken. Iaf löste killarna på specialbilar (grannen med sdcc) detta tillslut med många samtal med någon på saab som kunde det hela. Var en massa turer fram och tebax.
Men eftersom ingen visste detta när vi köpte delarna av dem och ingen hade märkt innan oss att tmc inte funkade så fick vi hjälpen av dem.
Tyvärr hade itne jag tid att åka fram och tebax dom 10ggr eller sitta i telefon så mkt så min far gjorde allt detta och han minns ej exakt vilka kontaktstycken och kablar som fick ändras.
Kanske har sdcc detta uppskrivet nu, men inget jag vet då d funkar i våran bil nu. Dock var d inte sdcc som löste d utan killarna som byggerom saabar till polisen osv.
Angånde problem med motorvärmaren, har du sett dom har programmerat in den med tech2? då dom måste få med alla delar du har i bilen.
Min fars motorvärmare funkar utmärkt.
I min bil missa dom larmet, så den har jag fått programmera in efteråt.
Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun
Som jag ser många andra skriv i sina trådar så tar jag sjävlklart inget ansvar för detta utan detta är hur jag fick ihop det och hur det funkar.
man ska ju vara nog när man pillar i bilens elsystem.
Wis är grymt bra att ha om ni gör det i en 9-3 2003-2006 då dessa e betydlig mer avancerade att greja med än dom nya modellerna.
Där för att få funktionen räcker det att
1. Köpa enheten
2. köpa gpspuck
Montera gps pucken back på enheten och koppla in antennsladden med någon hemmalösning eller åk förbi elfa och köp rätt kontakt.
Då har du gps och alla funktioner UTOM
TCM
Och hastighetssignalen.
För att få hastighetsignalen gör som jag skrivit, kolla dock upp innan i elschema så rätt nr e rätt i din bil. Ska ju dock vara det då Wis in vet vems bilen man skruvar i och det står det nr jag angivet.
Koppla in den med det bruna kontaktstycket som du får köpa
Sakerna passar bara på 1sätt och sedan gifter du in den hos saab.
Var tydlig att berätta alla funktioner du har i bilen.
MVH//Andreas
Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun
Har precis bytt ut stereo till en navi i min 9-3 cab MY 2008.
Kan bidra med följande info:
Jag fick inte tag i en begagnad originalantenn att sätta på bakluckan. En ny kostade över två tusen på SAAB så det gick bort. Elfa säljer antenner som på bilden ser ut som original (arnr 78-401-17 och 78-401-1, men då ska man dra kabel, har inte heller lyckats reda ut om kontakten passar eller om man måste modda med den. Mitt alternativ blev att köpa en antenn som jag satte fast med dubbelhäftande tejp på luftkanalen under instrumentbrädan. Jag hittade en på http://www.conrad.se med passande kontakt, art nr 370696. Funkar perfekt!
Ett kontaktstycke som passar för att fästa kabeln för hastighetssignalen går inte uppbringa på SAAB för närvarande. Jag tog en liten kabelsko som passade bra på pinnen i ICM:en och tejpade dessutom fast kabeln så den inte ska skramla loss med tiden. Det är lätt att dra kabeln under instrumentbrädan men lite pyssel att hitta rätt kabel att koppla den mot, det är en gul kabel i ena hörnet av kontakthuset.
Koaxialkabeln för radiosignalen består av en kärna med några mikroskopiska koppartrådar som går av så fort man tittar på kabeln. Med tålamod lyckades jag till slut få på en hon-kontakt avsedd för hem-TV. Jag köpte en 30463 på Kjell & Co, den var lätt att få på kabeln på, men då den inte är vinklad är det på håret att man får in den "på djupet" i konsollen i bilen.
Jag anser mig vara en normalhändig kontorsråtta som förvisso har skruvat isär och ihop en TGB 13. Förutom att det är trångt och mer pilligt än vad jag är van vid så var detta ett genomförbart projekt för mig.
Jag har ingen TMC-funktion och har inga ambitioner att få det. Det kräver enligt TS djupare ingrepp i bilens elsystem vilket jag saknar kunskaper och tid för. Givet så måste man gifta in den nya apparaten i bilen för att det ska funka.
Hoppas detta kan hjälpa någon...
Om någon har tillgång till WIS (heter det så) och lust vore det toppen om denna FAQ kunde kompletteras med artikelnummer.
Mina sökningar på bildelsbasen har inte varit framgångsrika.
Söker delar som förvandlar min prestige 300 till ICE3 med fungerande navfunktion.
Mvh
David
- 9-3 SS Aero cab -04
har precis börjat montera min nav i min saab, (har 150W systemet innan)
och ska gifta in den på torsdag, men behöver lite hjälp! vilken antennadapter ska jag ha så jag kan använda bilens befintliga antenn?
samt vilken GPS antenn kan jag skaffa? går denna att koppla på direkt på naven?
http://www.conrad.se/HIRSCHMANN-GPS-925 ... 17_0304030
stort tack på förhand!
//niclas
Jag tänkte byta i min 9-3 SS -09 från cd-växlare till navigation, bilen är utrustad med BOSE och TEL1.
Jag undrar om slutstegen i cd-växlaren och navigationsenheten är lika starka, eller kommer BOSE-steget där bak få problem pga andra signalnivåer?
Mercedes C350e -17
BMW 330i -18
Även jag är nu mitt uppe i denna manöver och undrar hur man demonterar antennkontakten från icke-nav-huvudenheten. Någon som vet?Ursprungligen postat av turbo4ever
Mercedes C350e -17
BMW 330i -18
Har för mig att det sitter en plastbygel på Fakrakontaktens överdel (vit/gul).
Tack, det stämde, tyvärr använde jag lite för mycket våld för att den skulle klara sig helt helskinnad
Senast redigerat av Moderator den 2020-06-22 klockan 10:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Mercedes C350e -17
BMW 330i -18
Någon som kan posta dessa bilder:
Öppna huven, kolla om ni har en kabel på stift nr 18 där. finns bara ett konaktstycke till ABSenheten så kan inte missa den.
Har ni kabel där skratta er lycklig och stäng huven igen.
nere under vänster astolpe vidhuv öppnaren tar ni bort kldäseln.
ta isär kontaktstycket. kabel på stift nr11 här är samma sak som stift18 ute i motorummet.
skarva in er här på kabeln.
dra sedan kabeln upp till ICM och där koppla in den på stift 5på det bruna kontaktstycket. Står även uppe på enheten vart den skall in.
Ingen som sparat bilderna?
^
Undrar även hur taket/C-stolpe hö bak demonteras vid antennbyte (till radio+GPS) på en 9-3 sedan?
Är original GPS-antenn 1590 MHz, 1575.42 MHz eller annan våglängd?