Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 82

Ämne: Guide för koppla in original navigation NG9-3 -03 till -09 (Bilder saknas)

  1. #21
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Det betyder att den inte är ingift korrekt med bilen. Har du använt TECH2?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Jag skulle vilja göra samma sak i min nya 9-3! Men frågan är hur man ska få en exakt guide på hur man monterar detta??
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  3. #23

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    9-3 MY08:

    Hur kopplas radioantennkontakten bort från den gamla radioenheten? (den som sitter nere till höger på baksidan av radio-CD-enheten)?

    Hur stängs nav luckan (som öppnas när nav-DVD:n stoppas in)? Elektriskt eller manuellt?

  4. #24

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Navens lucka stängs manuellt:

    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=167338

    Men hur demonteras antennkontakten?

  5. #25
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Håller just nu på att installera originalnavi i min cabbe men det är rätt knivigt att reda ut vilka kablar som behövs och var de ska sitta. Guiden här i tråden var inte heller så lätt att följa. Har även Saabs original-monteringsanvisning men den är ganska ytlig och rörig.

  6. #26

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Tyvärr fungerar inte dieselvärmaren alls i MY2008 efter inkoppling av navigator. Detta trots att klockan visas korrekt i nav displayen. Är det omöjligt att få till? Vad saknas?

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Hej!

    Såg att det jag missat lite meddelanden här.

    Tmc i 2009, blev lite krångig, fick aldrig fram rätt papper. men tillslut fick vi svar på att en bil utan nav har inte kablarna på rätt ställen i kabelnätet och ej rätt kontaktstycken. Iaf löste killarna på specialbilar (grannen med sdcc) detta tillslut med många samtal med någon på saab som kunde det hela. Var en massa turer fram och tebax.
    Men eftersom ingen visste detta när vi köpte delarna av dem och ingen hade märkt innan oss att tmc inte funkade så fick vi hjälpen av dem.
    Tyvärr hade itne jag tid att åka fram och tebax dom 10ggr eller sitta i telefon så mkt så min far gjorde allt detta och han minns ej exakt vilka kontaktstycken och kablar som fick ändras.
    Kanske har sdcc detta uppskrivet nu, men inget jag vet då d funkar i våran bil nu. Dock var d inte sdcc som löste d utan killarna som byggerom saabar till polisen osv.

    Angånde problem med motorvärmaren, har du sett dom har programmerat in den med tech2? då dom måste få med alla delar du har i bilen.
    Min fars motorvärmare funkar utmärkt.

    I min bil missa dom larmet, så den har jag fått programmera in efteråt.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Som jag ser många andra skriv i sina trådar så tar jag sjävlklart inget ansvar för detta utan detta är hur jag fick ihop det och hur det funkar.
    man ska ju vara nog när man pillar i bilens elsystem.

    Wis är grymt bra att ha om ni gör det i en 9-3 2003-2006 då dessa e betydlig mer avancerade att greja med än dom nya modellerna.
    Där för att få funktionen räcker det att
    1. Köpa enheten
    2. köpa gpspuck

    Montera gps pucken back på enheten och koppla in antennsladden med någon hemmalösning eller åk förbi elfa och köp rätt kontakt.

    Då har du gps och alla funktioner UTOM
    TCM
    Och hastighetssignalen.

    För att få hastighetsignalen gör som jag skrivit, kolla dock upp innan i elschema så rätt nr e rätt i din bil. Ska ju dock vara det då Wis in vet vems bilen man skruvar i och det står det nr jag angivet.
    Koppla in den med det bruna kontaktstycket som du får köpa

    Sakerna passar bara på 1sätt och sedan gifter du in den hos saab.
    Var tydlig att berätta alla funktioner du har i bilen.

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Har precis bytt ut stereo till en navi i min 9-3 cab MY 2008.

    Kan bidra med följande info:

    Jag fick inte tag i en begagnad originalantenn att sätta på bakluckan. En ny kostade över två tusen på SAAB så det gick bort. Elfa säljer antenner som på bilden ser ut som original (arnr 78-401-17 och 78-401-1, men då ska man dra kabel, har inte heller lyckats reda ut om kontakten passar eller om man måste modda med den. Mitt alternativ blev att köpa en antenn som jag satte fast med dubbelhäftande tejp på luftkanalen under instrumentbrädan. Jag hittade en på http://www.conrad.se med passande kontakt, art nr 370696. Funkar perfekt!

    Ett kontaktstycke som passar för att fästa kabeln för hastighetssignalen går inte uppbringa på SAAB för närvarande. Jag tog en liten kabelsko som passade bra på pinnen i ICM:en och tejpade dessutom fast kabeln så den inte ska skramla loss med tiden. Det är lätt att dra kabeln under instrumentbrädan men lite pyssel att hitta rätt kabel att koppla den mot, det är en gul kabel i ena hörnet av kontakthuset.

    Koaxialkabeln för radiosignalen består av en kärna med några mikroskopiska koppartrådar som går av så fort man tittar på kabeln. Med tålamod lyckades jag till slut få på en hon-kontakt avsedd för hem-TV. Jag köpte en 30463 på Kjell & Co, den var lätt att få på kabeln på, men då den inte är vinklad är det på håret att man får in den "på djupet" i konsollen i bilen.

    Jag anser mig vara en normalhändig kontorsråtta som förvisso har skruvat isär och ihop en TGB 13. Förutom att det är trångt och mer pilligt än vad jag är van vid så var detta ett genomförbart projekt för mig.

    Jag har ingen TMC-funktion och har inga ambitioner att få det. Det kräver enligt TS djupare ingrepp i bilens elsystem vilket jag saknar kunskaper och tid för. Givet så måste man gifta in den nya apparaten i bilen för att det ska funka.

    Hoppas detta kan hjälpa någon...

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    2007-2011
    Antenn adapter finns orginal att köpa Art: 10-12767926, skarven sitter i hö A-stolpe...

    //
    C
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Om någon har tillgång till WIS (heter det så) och lust vore det toppen om denna FAQ kunde kompletteras med artikelnummer.
    Mina sökningar på bildelsbasen har inte varit framgångsrika.

    Söker delar som förvandlar min prestige 300 till ICE3 med fungerande navfunktion.

    Mvh

    David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  12. #32

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    har precis börjat montera min nav i min saab, (har 150W systemet innan)
    och ska gifta in den på torsdag, men behöver lite hjälp! vilken antennadapter ska jag ha så jag kan använda bilens befintliga antenn?
    samt vilken GPS antenn kan jag skaffa? går denna att koppla på direkt på naven?

    http://www.conrad.se/HIRSCHMANN-GPS-925 ... 17_0304030

    stort tack på förhand!

    //niclas

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Jag tänkte byta i min 9-3 SS -09 från cd-växlare till navigation, bilen är utrustad med BOSE och TEL1.
    Jag undrar om slutstegen i cd-växlaren och navigationsenheten är lika starka, eller kommer BOSE-steget där bak få problem pga andra signalnivåer?
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever

    Men hur demonteras antennkontakten?
    Även jag är nu mitt uppe i denna manöver och undrar hur man demonterar antennkontakten från icke-nav-huvudenheten. Någon som vet?
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  15. #35

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Har för mig att det sitter en plastbygel på Fakrakontaktens överdel (vit/gul).

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Tack, det stämde, tyvärr använde jag lite för mycket våld för att den skulle klara sig helt helskinnad
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-22 klockan 10:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  17. #37

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Någon som kan posta dessa bilder:

    Öppna huven, kolla om ni har en kabel på stift nr 18 där. finns bara ett konaktstycke till ABSenheten så kan inte missa den.
    Har ni kabel där skratta er lycklig och stäng huven igen.
    nere under vänster astolpe vidhuv öppnaren tar ni bort kldäseln.


    ta isär kontaktstycket. kabel på stift nr11 här är samma sak som stift18 ute i motorummet.
    skarva in er här på kabeln.


    dra sedan kabeln upp till ICM och där koppla in den på stift 5på det bruna kontaktstycket. Står även uppe på enheten vart den skall in.

  18. #38

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Ingen som sparat bilderna?

  19. #39

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    ^

    Undrar även hur taket/C-stolpe hö bak demonteras vid antennbyte (till radio+GPS) på en 9-3 sedan?

  20. #40

    Re: Guide för koppla in original navigation SS -03 till -09

    Är original GPS-antenn 1590 MHz, 1575.42 MHz eller annan våglängd?

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 20:43
  2. Eftermontera original navigation i 9-5 (05:a)
    Av Aviator i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 19:33
  3. Koppla original slutsteg till ny bilstereo i 9000 CS -96?
    Av jompao i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:17
  4. Koppla in AS2-steget till Icke-original stereo
    Av The Duke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •