Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Pedalen blev tung

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Pedalen blev tung

    Det är väl TCS till 95% som tackat för sig då väl ?
    Körde normalt vips blir pedalen segtrampad som fan, stänger av och stänger av bilen och sedan försöker starta igen men bilen startar inte.

    Den gick dock lent o fint tills jag stängde av den (förutom att pedalen blev tung och inte svarade riktigt på gas),

    provat att rycka polerna m.m.

    Provade även byta DI utan framgång, startar ej.

    Vad tror ni mer erfarna ?


    Lutar åt en starkt TCS konvertering så man slippert, vem behöver anti spinn ?!
    Mycket jobb o svårt att ta bort det eller ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Pedalen blev tung

    Slå på tädningen, kan du läsa av nån felkod på check engine-blink?

    Vad jag förstått det så är det rätt mycket pyssel med att bygga bort TCS.. Finns en del trådar om det här på forumet.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Pedalen blev tung

    Lyste TCS lampan?
    Låter som antispinnproblem, välkommen ned i träsket

    mvh Jonas

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Pedalen blev tung

    Om startspärr går igång då startar bilen 1-3sec och slocknar. Vi byte min TK till kompis bil och då vart så.
    Man var tvungen med fjärkontroll att öppna dörr och starta efter, då gick bilen perfekt och han kunde lugnt köpa en annan TK.
    Om TCS kan jag inget.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Pedalen blev tung

    Hej, Det låter som TCS problem :/
    Tände sig tcs-lampan, hade bilen tomgång?
    Vad jag förstår så hamlar bilen alltid i limphome när tcs:en ger upp och då bör tomgången vart på ca.500 varv och bilen gick endast att gasa en trög liten bit absolut längst ner av pedal trampet.

    Jag hade samma problem på min förra bil (9000 aero-95) och tänkte bygga om men det visade sig vara för mycket jobb, mer en vad jag tyckte det var värt.
    Man skulle tydligen vara tvungen att byta kabelhärva på motorn, box, abs box och hela abspumpen. Så jag valde att felsöka istället, det visade sig att vara ventilen som sitter bredvid mapsensorn på torpeden. man kan mäta om det är någon av dom ventilerna (den på torpeden eller den på vänster inner skärm) som är felet. Mäter du motståndet på dom (mellan stiften) så ska det vara 30ohm +-2ohm annars är det nästan helt säkert där du har felet.

    Testa att hålla pedalen absolut så långt ner du kan trycka den och starta, går den inte igång då så är det nog tyvärr ditt spjällhus som har gett upp :/

    Men som sagt åk till en saab verkstad och felsök den.
    Kostar inte mer än en femtiolapp

    Mvh
    A
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av XtraX
    Hej, Det låter som TCS problem :/
    Tände sig tcs-lampan, hade bilen tomgång?
    Vad jag förstår så hamlar bilen alltid i limphome när tcs:en ger upp och då bör tomgången vart på ca.500 varv och bilen gick endast att gasa en trög liten bit absolut längst ner av pedal trampet.

    Jag hade samma problem på min förra bil (9000 aero-95) och tänkte bygga om men det visade sig vara för mycket jobb, mer en vad jag tyckte det var värt.
    Man skulle tydligen vara tvungen att byta kabelhärva på motorn, box, abs box och hela abspumpen. Så jag valde att felsöka istället, det visade sig att vara ventilen som sitter bredvid mapsensorn på torpeden. man kan mäta om det är någon av dom ventilerna (den på torpeden eller den på vänster inner skärm) som är felet. Mäter du motståndet på dom (mellan stiften) så ska det vara 30ohm +-2ohm annars är det nästan helt säkert där du har felet.

    Testa att hålla pedalen absolut så långt ner du kan trycka den och starta, går den inte igång då så är det nog tyvärr ditt spjällhus som har gett upp :/

    Men som sagt åk till en saab verkstad och felsök den.
    Kostar inte mer än en femtiolapp

    Mvh
    A
    haha vadå åka till en saab verkstad o felsök :P aha du menar så med tech 2 ? trodde du mena lämna in den, kostar 1043kr i timmen här haha om de ska meka.

    Det var 7 blink innan, men efter vi tog bort batteriet o nollställde så kommer inga blink alls.

    Nytt TCS spällhus påväg hem iaf, hoppas det bara är det.
    Bilen startar inte överhuvudtaget, soppa får den.
    Provade i morse då tände den till snabbt en gång men sen inget mer, (den är rätt seg startad annars också pga av kammarna)

    Men ang den där ventilen som sitter brevid mappsens, din bil gick väl att starta osv även fast den ventilen var galen ? men pedalen var tung o bilen gick som skit lr ?

    Som sagt körde lugnt när TCS la av, kände bara att pedalen blev seg som fan tomgången var som vanligt jag stängde av sedan ville den inte starta igen.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av George
    Om startspärr går igång då startar bilen 1-3sec och slocknar. Vi byte min TK till kompis bil och då vart så.
    Man var tvungen med fjärkontroll att öppna dörr och starta efter, då gick bilen perfekt och han kunde lugnt köpa en annan TK.
    Om TCS kan jag inget.

    Med vänlig hälsning
    George
    Alltså bilen startar inte alls nu, provat att avlarma osv.
    Dock så funkar inte centrallåset ihop med larmet skumt nog :-S ?
    funkade perfa innan, larmdosan funkar dock om man tittar på larmdioden, den går att slå på o av (larmet)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Motala
    Inlägg
    109
    Medlem#
    7397

    Re: Pedalen blev tung

    Har du någon reserv avstänging till larmet, hade samma problem och det var den som glappade för mig.
    Min tcs hoppade ut när jag hade andra däck bak, det var 2 cm högre bak än fram och då gick spjällläges givaren och satte stop för skiten
    Saab 9000 CDE Limited 2,3T 250hk -93
    http://www.garaget.org/?car=84226

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av XtraX
    Hej, Det låter som TCS problem :/
    Tände sig tcs-lampan, hade bilen tomgång?
    Vad jag förstår så hamlar bilen alltid i limphome när tcs:en ger upp och då bör tomgången vart på ca.500 varv och bilen gick endast att gasa en trög liten bit absolut längst ner av pedal trampet.

    Jag hade samma problem på min förra bil (9000 aero-95) och tänkte bygga om men det visade sig vara för mycket jobb, mer en vad jag tyckte det var värt.
    Man skulle tydligen vara tvungen att byta kabelhärva på motorn, box, abs box och hela abspumpen. Så jag valde att felsöka istället, det visade sig att vara ventilen som sitter bredvid mapsensorn på torpeden. man kan mäta om det är någon av dom ventilerna (den på torpeden eller den på vänster inner skärm) som är felet. Mäter du motståndet på dom (mellan stiften) så ska det vara 30ohm +-2ohm annars är det nästan helt säkert där du har felet.

    Testa att hålla pedalen absolut så långt ner du kan trycka den och starta, går den inte igång då så är det nog tyvärr ditt spjällhus som har gett upp :/

    Men som sagt åk till en saab verkstad och felsök den.
    Kostar inte mer än en femtiolapp

    Mvh
    A
    haha vadå åka till en saab verkstad o felsök :P aha du menar så med tech 2 ? trodde du mena lämna in den, kostar 1043kr i timmen här haha om de ska meka.

    Det var 7 blink innan, men efter vi tog bort batteriet o nollställde så kommer inga blink alls.

    Nytt TCS spällhus påväg hem iaf, hoppas det bara är det.
    Bilen startar inte överhuvudtaget, soppa får den.
    Provade i morse då tände den till snabbt en gång men sen inget mer, (den är rätt seg startad annars också pga av kammarna)

    Men ang den där ventilen som sitter brevid mappsens, din bil gick väl att starta osv även fast den ventilen var galen ? men pedalen var tung o bilen gick som skit lr ?

    Som sagt körde lugnt när TCS la av, kände bara att pedalen blev seg som fan tomgången var som vanligt jag stängde av sedan ville den inte starta igen.
    Hehe okej, Nae en felsökning med tech 2 ja menade

    Jo iofs min bil startade när ventilen var kass och pedalen va tung, men ibland kunde den vara lite seg startad. jag tror iofs mer på spjällhuset, så jag tror de blir bra när du får det nya
    Tycker iofs att det är konstigt att din bil har normal tomgång. för dom bilar jag grejat med som hamlat i limphome har knappt någon tomgång, fast det kan ju hända att din bil går konstigt och är seg på gasen enbart pga spjällhuset och att den inte har hamlat i limphome. Får hoppas på att det är så iaf

    Lycka till!
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av XtraX
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag

    haha vadå åka till en saab verkstad o felsök :P aha du menar så med tech 2 ? trodde du mena lämna in den, kostar 1043kr i timmen här haha om de ska meka.

    Det var 7 blink innan, men efter vi tog bort batteriet o nollställde så kommer inga blink alls.

    Nytt TCS spällhus påväg hem iaf, hoppas det bara är det.
    Bilen startar inte överhuvudtaget, soppa får den.
    Provade i morse då tände den till snabbt en gång men sen inget mer, (den är rätt seg startad annars också pga av kammarna)

    Men ang den där ventilen som sitter brevid mappsens, din bil gick väl att starta osv även fast den ventilen var galen ? men pedalen var tung o bilen gick som skit lr ?

    Som sagt körde lugnt när TCS la av, kände bara att pedalen blev seg som fan tomgången var som vanligt jag stängde av sedan ville den inte starta igen.
    Hehe okej, Nae en felsökning med tech 2 ja menade

    Jo iofs min bil startade när ventilen var kass och pedalen va tung, men ibland kunde den vara lite seg startad. jag tror iofs mer på spjällhuset, så jag tror de blir bra när du får det nya
    Tycker iofs att det är konstigt att din bil har normal tomgång. för dom bilar jag grejat med som hamlat i limphome har knappt någon tomgång, fast det kan ju hända att din bil går konstigt och är seg på gasen enbart pga spjällhuset och att den inte har hamlat i limphome. Får hoppas på att det är så iaf

    Lycka till!
    Får tacka för hjälpen/tipsen.

    Den hade normal tomgång innan jag stängde av den, men bilen var jävligt orkeslös som du beskrev ovan, hände inte så mycket när man tryckte på gasen.
    Fast tänkte inte så mycket på det, kanske var så att jag smågasade lite för att hålla bilen igång med, men som jag minns så var tomgången rätt normal, dvs smått orolig.

    Vi får se, får förhoppningsvis det nya TCS spjällhuset redan imorgon!


    Citat Ursprungligen postat av pallander
    Har du någon reserv avstänging till larmet, hade samma problem och det var den som glappade för mig.
    Min tcs hoppade ut när jag hade andra däck bak, det var 2 cm högre bak än fram och då gick spjällläges givaren och satte stop för skiten
    Hmm, ja det har jag, extra larmdosa menar du ?
    Men detta hände när jag körde bilen då pedalen blev seg, blev det samma för dig ?
    kände lite på TCS huset idag, bak vid kontakten ska den kunna glappa lite upp o ner ? kändes som det när ja slet i den.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    kände lite på TCS huset idag, bak vid kontakten ska den kunna glappa lite upp o ner ? kändes som det när ja slet i den.
    Japp, det är bara en plastkåpa som går att snurra lite på.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    kände lite på TCS huset idag, bak vid kontakten ska den kunna glappa lite upp o ner ? kändes som det när ja slet i den.
    Japp, det är bara en plastkåpa som går att snurra lite på.
    ok tack, trodde det var nåt skit som lossnat lite först, försökte starta efter ja slitigt i den men utan framgång, nåja får förhoppningsvis nya spjället imorrn.
    Så man kan åka upp till Etuna/kjula i helgen
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Motala
    Inlägg
    109
    Medlem#
    7397

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Hmm, ja det har jag, extra larmdosa menar du ?
    Men detta hände när jag körde bilen då pedalen blev seg, blev det samma för dig ?
    kände lite på TCS huset idag, bak vid kontakten ska den kunna glappa lite upp o ner ? kändes som det när ja slet i den.

    Nae inte en extra larmdosa, jag har en sak med en nyckel, i min sitter den i handsfacket, som har tre lägen
    1 Normal
    2 Att inget i bilen funkar
    3 Inget larm aktiverat
    Typ:P

    Min pedal blev aldrig seg under körning, vart när jag starta den.
    Mitt problem löste sig när jag bytte spjällhus
    Saab 9000 CDE Limited 2,3T 250hk -93
    http://www.garaget.org/?car=84226

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av pallander
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Hmm, ja det har jag, extra larmdosa menar du ?
    Men detta hände när jag körde bilen då pedalen blev seg, blev det samma för dig ?
    kände lite på TCS huset idag, bak vid kontakten ska den kunna glappa lite upp o ner ? kändes som det när ja slet i den.

    Nae inte en extra larmdosa, jag har en sak med en nyckel, i min sitter den i handsfacket, som har tre lägen
    1 Normal
    2 Att inget i bilen funkar
    3 Inget larm aktiverat
    Typ:P

    Min pedal blev aldrig seg under körning, vart när jag starta den.
    Mitt problem löste sig när jag bytte spjällhus
    Hmm aldrig hört talas om nåt i hanskfacket :S tog bort hanskfacket presis då jag monterade vacuum meter, men satt ingen nyckel grej där i vad jag såg / tänkte på.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Pedalen blev tung

    Hur funkar det efter jag satt dit det nya spjället, måste jag bogsera bilen till Saab för ingiftning ?
    eller går den o starta o köra dit för att giftas in ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Hur funkar det efter jag satt dit det nya spjället, måste jag bogsera bilen till Saab för ingiftning ?
    eller går den o starta o köra dit för att giftas in ?
    Min kompis fick en av mig el.spellhus som satte på en extra motor på pallen i garaget som jag haft och vi monterade den utanför huset kl. 23.00 och bilen gick som en klocka. Hans bil är 9000 aut. Maptun 3steg -95 eller 96.
    Värd att säga att hans problem har varit ojämn gas, dålig ladd så klart och oftast ingen farthållare.

    Någon giftermål blev aldrig, präster( BIVA) jobbar inte så sent.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Pedalen blev tung

    Behöver inte giftas in, montera och så ska den gå. Däremot så bör du åka in till Saab för att få själlhuset kalibrerat vilket görs med ISAT.

    Jag monterade nytt på min i måndags.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Pedalen blev tung

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Behöver inte giftas in, montera och så ska den gå. Däremot så bör du åka in till Saab för att få själlhuset kalibrerat vilket görs med ISAT.

    Jag monterade nytt på min i måndags.
    Behöver man göra not mer än bara montera ?
    Tex dra ur batteripolerna eller så ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Pedalen blev tung

    Sådär då var skiten monterat, ska ner o vrida om nyckeln nu och be till gud :-)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Pedalen blev tung

    Eftersom jag fick felkod så lossade jag polerna så att den skulle nolla felkodningen. Men tror inte det ska behöva annars.
    Hoppas det funkar!

Liknande ämnen

  1. Tung servo NG9-3
    Av snurrbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 22:46
  2. og9-3 Aero rycker vid tung belastning
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 03:26
  3. [9-5] Intermittent tung bromspedal
    Av Fredrik / 1941 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 21:54
  4. Vad händer med turbon vid tung last?
    Av emi_lia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 15:04
  5. Konstigt ljud vid tung last
    Av Macke K i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •