Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vatten/oljerörsats TD04 Speedparts vs Maptun OG9-5

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 083
    Medlem#
    7289

    Vatten/oljerörsats TD04 Speedparts vs Maptun OG9-5

    Hej!

    Ska snart byta till en TD04-turbo från min garret på 9-5'an och behöver ju då nya rör och grejer.

    Sett att både speedparts och maptun säljer var sin sats, de verkar skilja en del på dom både i pris och innehåll. Vilken behöver man?

    Speedparts sats: 1090:-


    Maptuns sats: 2195:-


    Tacksam för svar!
    Mvh Marcus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Vad jag kan se så ser maptuns sats lite mer komplett ut. Där ingår även
    returledningar för vatten och olja, vilket det inte gör i speedparts sats.
    Har själv inte utfört denna operation än, så jag kan inte ge några detaljer om
    återanvänning av delar i speedpartsfallet.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Jag hade valt speedparts sats eftersom den är billigare och att det är slangar som är grymt mycket lättare att arbeta med om du frågar mig. Du har allt du behöver i båda satserna även om du får med retur ledningarna från maptun så är det inget som måste bytas. Där emot har oljereturen en tendens till att vilja spricka när man tar ner turbon men jag har aldrig lyckats få sönder den. Det är också de som ser ut att vara en smart lösning i maptuns sats, att oljereturen är delad med en slang emellan. Men original fungerar gott om du frågar mig.
    Hoppas de hjälper något

    Mvh
    A
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    4

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Jag upplever rörsats enklare att montera än slangar. Slangarna är oftast ganska styva samt att banjokopplingen vid montering alltid är vriden minst 45 grader från anläggningsytan där den skall sitta vilket kan vara ett helsike vrida rätt och få gäng på banjobulten.

    köp rörsatsen (begagnade rör fungerar lika bra och billigare). komplettera maptun-satsen med nya muttrar, 4 till turbo/grenrör och tre till avgas/DP.

    oringen måste vara till insugsröret på turbon, har jag aldrig bytt. returpackningen är väl bra och ny packning till turbo också men inget krav.

    Pinnbult/mutter till grenrör/värme-skyddet kommer sannolikt gå av/sönder vid demontering åp en gammal bil. lika bra att byta till ny pinnbult och mutter eller skippa fastskruvning helt, snäppfästena räcker.

    Passande retur är kanonbra om den medföljer så slipper man det problemet. Bef. går dock att återanvända. Hålbilden kan misstämma men det går att fila till (jag har dock inte behövt fila till hålbilden vid byte på 9-5, däremot vid byte på 9000).

    Returen på bilden ser väldigt lika ut orginal. Rören likaså. Kanske är det orginalgrejjor?


    // F

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Ser oljereturen ut så? för på dom bilarna jag bytt på sitter det en stort sett stum oljeretur i metall..

    Vad det gäller rör eller slang så har Jag iofs bara monterat med slangar en gång och jag upplevde det lättare och jag hade inga problem med att anslutningen var vriden fast det är väl kanske från slang till slang. Där emot hade jag lite problem när jag monterade med rör för där låg röret och spände så att skruven nästan vägrade att bita

    Mvh A
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-20 klockan 14:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Köpte speedparts sats en gång i tiden..

    Inga problem, lirar skitbra!
    Ang. slangar/rör, så tycker jag slangarna är grymt trevliga att handskas med, korta ner mont. tiden för mig iaf
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  7. #7
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 083
    Medlem#
    7289

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Ok, tack för all info! Tror jag kör på speedparts då den är billigare (rabbatt med), bör nog inte vara några större problem.

    Mvh Marcus

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Tänk bara på om du väljer speedparts sats att inte något rör (slang) ligger mot grenrör/avgashus. Vad jag har förstått är dessa stålomspunna siliconslangar som tål max 300grader. Ligger dessa an kommer läckage som ett brev på posten

    Ps. Kör själv med speedparts grejor och är helnöjd

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 083
    Medlem#
    7289

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Sedär ja, kan vara bra att veta, tackar!

    Mvh Marcus
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-20 klockan 14:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 187

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Jag kan bekräfta att det kan bli problem med läckage från slang på grund av att det blir för varmt.... Min slanga för vattnet in började läcka ordentligt... Och som någon annan beskrev så kan det vara knöligt att få det rätt med banjoskruvarna.

    Jag kan ju fått ett måndags exemplar förvisso.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Maptuns sats använder Saabs originaldelar som det också går bra att köpa hos närmaste Saab handlare. Denna sats är också mer komplett då den innehåller de fyra rör som också skiljer mellan motorer som har GT17 respektive TD04 turbo (oljerör, 2 kylvätskerör och oljeretur). Nya koppar o-ringar är också att rekommendera, vilka ingår i Maptuns sats. Att byta rörbiten i blocket ihop med returslangen och klämmorna är kanske lite onödigt då det i regel inte brukar vara problem att återvända de gamla.

    Pga värmen vid grenrör/turbo så är Saabs aluminiumrör att föredra framför slang.

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Med slangarna från S-P så tappar du även förvärmningen av spjällhuset, kan ev. vara bra att ha på vintern
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Nej, det gör man inte eftersom man får 2 st banjobultar till vattenanslutningen på sidan av topplocket, varav den ena är något längre för att kunna använda den inringade anslutningen till förvärmningsslangen.

    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-20 klockan 14:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Oj, det var en lite udda lösning
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Samma lösning som oftast används i satserna till GTBB-aggen.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-20 klockan 14:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Den satsen jag fick var med stålomspunna slangar och inga rör. Ja det var ifrån maptun..

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Maptuns sats använder Saabs originaldelar som det också går bra att köpa hos närmaste Saab handlare. Denna sats är också mer komplett då den innehåller de fyra rör som också skiljer mellan motorer som har GT17 respektive TD04 turbo (oljerör, 2 kylvätskerör och oljeretur). Nya koppar o-ringar är också att rekommendera, vilka ingår i Maptuns sats. Att byta rörbiten i blocket ihop med returslangen och klämmorna är kanske lite onödigt då det i regel inte brukar vara problem att återvända de gamla.

    Pga värmen vid grenrör/turbo så är Saabs aluminiumrör att föredra framför slang.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Osby Skåne
    Inlägg
    52

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Har både slang och rör vad jag kan se på hemsidan

    http://www.maptun.com/shopCategory.php?hl=31&cg=741#31

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Den satsen jag fick var med stålomspunna slangar och inga rör. Ja det var ifrån maptun..
    Till ditt GTBB?

    Till TD04 ska det vara rör.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Vatten/oljerörsats Speedparts vs Maptun 9-5 -98

    Nej, det var till ett tidigare 15t trubbnos som jag hade dom slangarna.

    Till mitt GTBB var jag tvungen att göra egna på Hydroscand i grövre dimension för att undvika kokning.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-20 klockan 14:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Prisskillnad Maptun/Speedparts TD04-19T 6" skillnader?
    Av 9000cse95 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 20:14
  2. Olja Vatten in/ut TD04
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 14:29
  3. Vatten- / oljerörsats T25 -> TD04 (9000)
    Av Aero-Sune i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 22:17
  4. vatten-/oljerörsats TD04 (på ng900) Maptun
    Av tele i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 00:19
  5. Vatten+oljerör td04-15t
    Av danielk i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •