Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köpa Golf4 tdi ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Köpa Golf4 tdi ?

    Ja funderade lite på ja skulle köpa en Golf4 tdi som vinterbil. Alternativt en Golf3 -98, men dom kanske är väl sunkiga?

    Jag försökte få reda på vilka motoralternativ som fanns och vilken som är att föredra, men efter mycket google och olika vw-forum va det enda ja hitta detta:

    "Varianter på 1,9 TDI temat, främst för VW Golf men flera finns även till Passater i både tvärställt och längsmonterat utförande.

    90hk
    100hk PD + VTG
    105hk PD + VTG
    110hk VTG
    115hk PD + VTG
    130hk PD + VTG
    150hk PD + VTG

    PD = Pumpe Düse. Insprutningstyp
    VTG = Variabel turbogeometri "

    Fanns nån me commonrail?

    En person hade (på ett golf-forum) frågat rent ut vilken som va att föredra men fick inget svar så nu förlitar ja mig på STCS.
    Samt vilka årsmodeller fanns vilka motorer?
    Har även sett nån 140 hk på blocket men det är väl med kcr-box antar jag.

    Automatlådan, 4stegs 99-02 och 5stegs 03-04. Eller?
    Man finns både 5 och 6vxl ?
    9-5 2.3 2007

  2. #2

    Re: Köpa Golf4 tdi ?

    Hej!

    Det där med att välja golf 3 eller IV är ju en smaksak och en ekonomisk fråga. IV är en bättre bil på alla sätt, men är i mitt tycke rätt dyr med tanke på årsmodell kontra pris. Dock så är det en av de mest problemfria bilarna hos VW koncernen.

    Ang att välja tdi motor, så är det i grund och botten samma spis oavsett HK antal. Köper man en klenare variant är det lätt att förändra egenskaperna med en box.

    Tror snarare man ska se till att leta upp ett vettigt ex, snarare än att stirra sig blin på vilken 1.9 variant man får. Common rail sitter det inte på de årsmodellerna som avses.

    Jag vet inte vilka olika lådalternativ som fanns att välja mellan tyvärr.

    mvh
    Jesper W
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Köpa Golf4 tdi ?

    Jag kan meddela att efter ha tittat på några 4or av årsmod -99 -00 så fick det bli en golf 3 -97 för ca en tredjedel av priset som begärdes för en tidig 4a med samma mil. Visst, lite rost fick man ju på köpet, men dom nyare va ju också lite rost på om än inte lika mycket.

    Så nu hoppas ja på att ja kommer trivas me min 90-hästars kombi i vinter
    9-5 2.3 2007

  4. #4
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058

    Re: Köpa Golf4 tdi ?

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Jag kan meddela att efter ha tittat på några 4or av årsmod -99 -00 så fick det bli en golf 3 -97 för ca en tredjedel av priset som begärdes för en tidig 4a med samma mil. Visst, lite rost fick man ju på köpet, men dom nyare va ju också lite rost på om än inte lika mycket.

    Så nu hoppas ja på att ja kommer trivas me min 90-hästars kombi i vinter
    Välkommen till TDI-90hästars klubben själv åker jag numer runt i en Passat variant -96'a med samma motor, det är nästan så att det är kul att tanka enda som jag inte tycker är lika kul är väll omkörningar på vägar utan vajjerräcken
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •