Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Spjällägesgivare? 9000 Aero

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Hej hopp, idag tog det stopp.

    Bilen är en 9000 Aero -94. 2,3T med TCS (...).
    Startade bilen och tomgången verkade lite sisådär, men det har den varit förr - i samband med att ACn sparkar igång så tänkte inte mer på det.
    Kom till utfarten från parkeringen då han röck till och gick ner på tomgången (stadiga 7-800a).
    Check Engiene lampan lyser och TCS OFF-lampan är även den tänd.
    Verkar som att den gått in i något "limp home"-läge då jag kan koppla upp och den rullar saaakta iväg.
    Men gaspedalen är näst intill stum. Händer hur-som inget när man försöker trycka ner den.

    Felkodar 5ggr dvs - Spjällägesgivare.

    Någon som kan vara snäll och förklara vad jag bör kolla / göra?
    Just ja! Kan tillägga att tidigare ägaren påstod att spjällhuset var bytt och behövdes kalibreras.. kan det vara detta som nu verkligen behövs?

    Ber om ursäkt ifall detta är ett redan uttjatat ämne, men lyckades inte hitta något genom att söka.
    Mvh

  2. #2
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    En polare här hemma hade exakt samma problem för ett par veckor sedan. Vi felsökte hela bilen, testade så mycket vi kunde (min bror har också en med TCS).
    På hans bil var det ETS boxen som var felet. Flera som vi frågade sa att om vi kan så prova den boxen, spjällhus, ventilerna på torpedvägg och vänster skärm, och nån givare vid gaspedalen.

    Dom grejerna är väl dom vanligaste, som man kan testa och byta.

    Hoppas du kan ha någon hjälp av detta.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Tack för svar Nordenstrom!

    Någon som har en bild på en motor med TCS? Jag har då ingen ventil på vänster-skärmen. Går en lång slang från insuget ner till skärmen men en sitter bara rakt på en skruv. :S

    Hur som, har ingen i närheten som har 9000 med tcs så har tyvärr inga delar att tillgå. Finns dessa att köpa nya? Hittar inget på speedparts.

    Och vart sitter ETS boxen?

  4. #4
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Jaså har du inte? Höger om man tittar framifrån då alltså. Likadan som den på topedväggen är den...

    ETS boxen sitter under förarstolen, rätt svår att få tag i sa dom när polaren letade, men lokale Saab verstaden fick precis tag i en.

    Jadu, är nog svindyrt att köpa nytt, en ventil fick vi ge 350kr för på skroten, boxen ska väl kosta över 10k på Saab, så är att leta bagagnat.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Tack för svar Nordenstrom!

    Någon som har en bild på en motor med TCS? Jag har då ingen ventil på vänster-skärmen. Går en lång slang från insuget ner till skärmen men en sitter bara rakt på en skruv. :S

    Hur som, har ingen i närheten som har 9000 med tcs så har tyvärr inga delar att tillgå. Finns dessa att köpa nya? Hittar inget på speedparts.

    Och vart sitter ETS boxen?
    Kollade EPC:n och då såg det ut som att den sitter under förarstolen.


    Hoppas det löser sig.

    //Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Jaså har du inte? Höger om man tittar framifrån då alltså. Likadan som den på topedväggen är den...
    Nix, ingen sådan.. Har nu gått i min ägo i 2 månader och funkat felfritt. Har läst nån stans att den på skärmen ska vara till cruisen - vilket skulle förklara varför cruise-controlen inte funkar.

    Var och fipplade lite, skulle prova nolla boxen - då låste sig dörrarna och den enda nyckeln jag har satt i. Som tur var upptäckte jag att höger bakdörren inte låser sig via centrallåset så kom i alla fall in igen.. Sen gav jag upp, återkommer imorgon.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Lite uppdatering, problemet löstes genom att byta spjällhuset. Verkar som att elektroniken har packat ihop.

    Tack för svaren och hjälpen

    Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Jag har då ingen ventil på vänster-skärmen. Går en lång slang från insuget ner till skärmen men en sitter bara rakt på en skruv.
    Låter mycket mystiskt.. Fungerar tcsn i övrigt nu när inte lampan lyser?

    Mvh Henrik
    9000 Turbo Sport 1992

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    TCSen fungerar vad jag märker det som bra. Vid tendens till framhjulssläpp så blinkar lampan till och man känner att den bromsar/släpper av lite.

    Det enda som inte funkar är cruise-controllen vilket jag som sagt har läst om i nån tråd på forumet att just den ventilen som saknas på min ska vara för. Vet dock inte om det stämmer, men verkar onekligen som att de har ett samband.

    Mvh

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Tycker det låter mysko att du inte har den ventilen på vänster inner skärm för vad jag vet så sitter endast den ventilen på bilar med tcs
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Jo jag är mycket väl medveten om att de bara sitter på tcs-bilar. Har fått tag på ett schema över vakumslangarna på bilen och det ser inte helt rätt ut på min bil. Men som sagt, går finfint. Ska hursom fixa ventilen på skärmen också, så att den sitter.. hoppas att cruisen kanske hoppar igång då

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Spjällägesgivare? 9000 Aero

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Jo jag är mycket väl medveten om att de bara sitter på tcs-bilar. Har fått tag på ett schema över vakumslangarna på bilen och det ser inte helt rätt ut på min bil. Men som sagt, går finfint. Ska hursom fixa ventilen på skärmen också, så att den sitter.. hoppas att cruisen kanske hoppar igång då
    Okej, min farthållare kom igång när jag bytte ventil men det var ju den på torpeden. så de var väl någon felkod som gjorde så att farthållaren inte ville vara med
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero 2002, Check Engine felkod spjällägesgivare.
    Av eddie_1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:41
  2. Spjällägesgivare 9000 2.3i -92
    Av mågis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •