Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Sänkning av 9-5 sedan

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Sänkning av 9-5 sedan

    Har sänkt min Saab 9-5 2.3 Sedan, men däcken speciellt bakdäcken står vinklad snett inåt. Fasen ska inte bilen klara av 30mm sänkning? Jag hoppas en fyrhjulsinställning räcker till, har inte kört långt med den, gjorde sänkningen i fredags och ska försöka få till till hjulinställning i veckan. Framdäcken står inte lika snett inåt dock, mest det vänstra bak.
    /Magnus

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Det är bakvagnskonstruktionen som gör att cambern ändras när bilen blir lägre. Helt normalt. Men för att ordna detta så måste man shimsa, vilket är lite jobbigare att utföra då man behöver skruva lite mer. Men det går, jag har själv utfört detta på min bil. Tänk även på att kolla de främre bärarmsbussningarna i bakvagnen. Dessa brukar vara "slut i rutan". Bytes lämpligen till polyrethanbussningar, då blir det stabilt & man slipper tänka på dessa i framtiden. 785,1136 på denna sidan http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml

    Vissa däckfirmor hävdar att varken camber eller toe går att justera i 9-5 bakvagnen. Då hoppar man över denna firma & går till någon annan som vet vad de pysslar med.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Bussningar bak är nybytta Så man måste shimsa alltså, är inte så insatt själv. Men ska fråga någon verkstad vad de kan ta för att göra det. Är det jäkligt mycket skruvande? Vart kan man beställa dessa "shims"

    Är det verkstan som ändrar cambern och toe in eller är det däckfirmor som gör sånt?
    /Magnus

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    CamberShimsen kan man köpa hos SAAB som reservdel.

    Shimsningen utför man lämpligen ihop med hjulinställningen, vilket kan vara antingen hos en SAAB/bil-verkstad eller hos en däckhandlare. Eller gör man som jag en hjulinställning, sedan shimsning & en hjulinställning till. Det blev billigast så i mittfall, då det är ganska mycket skruvande då man måste lossa naven i bakvagnen. Men är man van mekaniker & har lift så går det snabbt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Tackar Fredrik, är dessa shims dyra och är det bara bakvagn som behöver dessa och hur många?

    Jag köpte ju sport chassi set av GM med svarta dämpare. Tycker dock när man kör över något gupp ibland att det låter som något är löst när jag sitter och kör, dock inte om jag står utanför själv och lyssnar medans frugan kör över gupp eller ner i "hål" då låter det ingenting. Ska ta ur allting ur bagageluckan kan ju vara något där som låter också. Visst fasen kanske man är lite kräsen, ingen bil är väl helt tyst om du kör ner i rejäla håligheter och så, gjorde ju så för att testa dämparna.

    Nu har jag inte kört så långt med de heller, antar att man måste köra in både dämpare och fjädrar ett tag? Bilen känns bra som sagt i gupp och håligheter, lite småsaker jag stör mig på bara. Hur lång inkörning brukar det vara på nya dämpare och fjädrar?

    Måste jag byta krängningshämmare också? Bilen känns då jäkla bra i kurvor och så, låter inget när jag svänger skarpt eller nått.
    /Magnus

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Jag har för mig att schimsen kostade 180:- stycket,och ändrar vinkeln 0,5grader stycket.
    Så det kan ju behövas flera för att få till rätt inställning igen, men jag har för mig att man inte får stoppa in hur många som helst.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Hej!
    Jag har exakt samma problem, sänkte min i våras med en smått bisarr camber som följd. Jag ska till att shimsa tänkte jag, men undrar hur man mäter upp cambern på ett ungefär som jag läst att vissa gjort hemma?

    på tal om shims så kan man antingen åka till nån mekanisk verkstad och fråga om man får köpa lite shims plåt till billig penning och göra själv. Finns ritning nånstans i nåt inlägg här på sidan som jag fått min ritning ifrån. Annars verkar ju typ en fogsvans funka
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Här är skissen på shimset som jag lagt ut
    viewtopic.php?f=4&t=244303&p=1725621#p1725621

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Precis den jag mena!
    Har du koll på hur man mäter upp cambern?
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Har du koll på hur man mäter upp cambern?
    Nix!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    För mig låter det som något är löst när man kör i gupp eller över ibland. Dock bara invändigt, hör inget om frugan kör.

    Kan det vara så jäkligt att det är däcken som tar i plasten inne i hjulhuset? Eftersom mina inte är shimsade än, blir först på tisdag nästa vecka som SAAB gör det.

    Tycker jag borde höra utvändigt också isåfall. Men hoppas såklart inte på att någon dämpare är trasig eller så. Bilen känns bra på vägen och stum i gupp och så.
    /Magnus

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Har samma ljud i min bil, skulle beskriva det precis som du. Men jag har inte kommit fram till nåt fel. Har tänkt att det är nån bussning som är lite slö då man ändrat belastningen bak i samband med sänkningen.

    Enklast är väl kanske att åka in på nån däckfirma och be dom mäta cambern och sen åka hem å shimsa sen göra hjulinställning. Blir lite krångligare än att be dom göra det, men säkert mycket billigare..
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    För mig låter det som något är löst när man kör i gupp eller över ibland.
    Du skrev att du har bytt bussningar bak... men du har antagligen inte bytt alla, där sitter ju totalt 18 bussningar i bakvagnen om jag inte räknat galet nu! Antagligen nån av bussningarna som glappar lite & låter. Har själv nåt som låter på min, misstänker att det är nr 4 på denna bild! http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... akvagn.jpg

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Nej det stämmer alla är inte bytt. Kan det vara bärarmsbussning som låter? Tycker man borde höra det utifrån också. Frugan körde nu ikväll igen i gupp men inte fasen hörde jag något utifrån i alla fall.

    Ska se om det kan vara däcken speciellt de bak som lutar inåt som skaver i plasten eller nått. Ljudet låter precis som att det skulle kunna vara det.

    Hade inte detta ljud innan jag sänkte bilen. Hade Monroe dämpare bak då.

    SAAB här i Östersund ska shimsa samt göra fyrhjulsinställning nu på tisdag, blev inte så farligt dyrt faktiskt. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad. Men man lär väl åka på att byta nån bussning förstås.
    /Magnus

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    Kan det vara bärarmsbussning som låter?
    Om du menar nr 3 på bilden i min tidigare länk så är det ett hett tips om du inte bytt dessa, det är dom som oftast är kass!

    Köp Powerflex på Speedparts då dom är mycket bättre än original & håller betydligt längre! Nr 4 är det du ska ha... http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_ch_bus_9-5.shtml

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Ok tackar så mycket börne, ska kolla upp vilka som är bytta, har alla papper i bilen.
    /Magnus

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Magnus72: vad ska du få betala för att verkstan gör det åt dig?
    Kan ju vara intressant då det verkar vara lite meck att göra själv. Å dom lär ju komma närmare ett bra resultat än en själv.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    SAAB här i Östersund tog 750 kr för fyrhjuls inställning, sen kostade shimsen 160 kr styck och vad jag har läst här går det bara att ha en shims på vardera sida uppe eller nere? Kan ha fel såklart någon mer påläst får rätta mig. Allt som allt skulle de ta runt 1400 kr sa de, får väl se om det landar på det, själv räknar jag på runt 2000 kr, jag brukar alltid höfta till med några hundralappar till själv. Ska be dom kolla om det är någon bussning som kan låta också om de har tid.

    Framdäcken ser i alla ganska rak ut, ingen större skillnad där så jag hoppas inte jag behöver fixa spacers till däcken fram.

    Hmm appropå bussningar, borde man inte höra om dessa skulle vara dålig, eller någon dålig utvändigt? Fasen bilen är helt klart stum och tyst när man kör i hål eller över gupp. Låter mer som något som tar i plast, invändigt endast det hörs dock och låter som det kommer bakifrån vänster, dvs där mitt däck lutar mest inåt.

    Roligt att ha en "kobent" 9-5:a Nejdå det är fina bilar och jag har lagt en del pengar på min så jag vill få till den.

    Sänkte som sagt bilen 30mm, får se hur det går i snön här uppe, farthinder klarar den av i alla fall men jag kan glömma trottoarkanter då fram kjolen garanterat går sönder om jag försöker.
    /Magnus

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    Max 2 eller om det var 3 shims enligt SAAB.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Sänkning av 9-5 sedan

    2 eller 3 som de "staplar" på varann på vardera sida?
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad bakruta og900 vs 99 Sedan
    Av mazurka i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:28
  2. Passar SS Sedan -08 bakkjol på SS Sedan -03?
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 09:16
  3. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 21:46
  4. 20-25 mm sänkning og9-3
    Av Easton i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •