Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Skorrande ljud som känns, vad kan det vara.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Skorrande ljud som känns, vad kan det vara.

    Ja då var det dags igen, fan jag har inte ens kört två tankar med bilen detta året och ändå så bytte jag grejor för 14000 kr innan jag stälde på den. Ger fan upp snart.

    Jaja till det nya problemet då.

    Har nått lager ljud från vänsterfram som jag hör nu. Har precis bytt hjulagret så det borde ju inte vara det. Det är som ett skorrande ljud som känns i bilen lixom. Svårt att förklara hur ett ljud känns men har man upplevt något liknande så brukar man haja till. Det känns inte vid acceleration. Känns lite vid jämnfart och mer vid motorbroms. Känns lika mycket om inte mer när man kopplar ur och då känns det väldigt tydligt i kopplingspedalen.

    Jag har även precis bytt drivaxlar på bilen så de ska vara sjysta. Dock vet jag att jag har två dåliga bussningar i framvagnen men de skorrar inte utan klonkar något. För en dålig bussning kan väl inte skorra, eller?

    Snälla några bra Ideer? Jag har en egen men håller lite tyst om den ett tag för att se vad ni säger.

    MvH Fredrik
    Men en saab 900 -97 som tydligen hatar mig.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Skorrande ljud som känns, vad kan det vara.

    Hej!

    En dålig bussning kan nog ge ett skorrande ljud om det är metall mot metall. Svårt att säga när man inte har hört själv.

    Är du helt säker på att ljudet kommer från vänster? Har själv varit med om att jag har varit helt säker på ena sidan och haft fel. Till och med bytt hjullagret på fel sida en gång. M.a.o. kan det inte vara andra sidans hjullager? Prova att sitta på passagerarsidan och lyssna.

    Annars så kan det vara lagret på ingående axel i lådan. Vet inte hur det är på lådan till 900, men till 9000 så sitter det i en "hållare" som går att skruva loss utan att ta isär lådan. Kostar 250kr till en 9000.

    Lycka till med felsökningen!

    /Martin

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •