Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: MAYDAY. Motorhaveri

  1. #1

    MAYDAY. Motorhaveri

    Kära experter. Jag vill be er om era bästa gissningar och utlåtande om ett YTTERST allvarligt problem som jag sedan ett par timmar bär på....
    Jag är tämligen säker på att jag råkat ut för ett kamkedjeras med tillhörande motorhaveri, men det är några detaljer i självaste händelseförloppet som jag inte tycker stämmer in på det. Så jag skulle gärna vilja ha era tankar och åsikter om följande:
    Beskrivning av bilen:
    Bil: SAAB 9-5 årsmodell 1999.
    Motor: B204 lättrycksturbo 155hkr. BSR "buggfixad" till 215hkr.
    Körsträcka 29700mil.

    Skötsel av oljebyten:
    Oljan byts 2ggr per år, ganska precis var 1000de mil. Alltid Mobil1 olja.
    När den "slutgiltiga" uppdateringen av vevhusventilationen kom ut på marknaden, så köpte jag och monterade denna sats.

    Beskrivning av händelseförloppet när motorn "sa upp sig".
    7 dagar före haveriet:
    För ganska precis en vecka sedan hörde jag ett konstigt "rasslande" ljud från motorn. Jag lyfte på huven och såg att "remspännaren" vibrerade konstigt. Jag misstänkte att den var boven i dramat eftersom jag aldrig bytt remmen eller spännrullen. Jag tänkte att jag nog kan köra vidare till nästa helg (läs till idag) och byta dem då, när jag har tid.
    0-7 dagar före haveriet:
    Bilen har fungerat utmärkt. Ljudet har funnits hela tiden men jag har inte oroat mig eftersom jag ansett mig veta vad det beror på och att jag snart skall åtgärda det.
    2 minuter för haveriet:
    Ett tjutande ljud hörs från motorn. Ljudet varierar i takt med motorvarvet. Eftersom jag "är säker" på att det bara är problem med en spännrulle till drivremmen och jag bara har 500 meter kvar hem, så kör jag vidare i hopp om att jag skall klara mig hem.
    1 minut före haveriet:
    Jag rullar så mycket jag kan, så motorn får gå på tomgång. Jag lägger märke till att motorn vid två tillfällen sjunker till c:a 400 varv per minut men raskt återhämtar sig. Jag oroar mig inte eftersom jag anser det som helt naturligt att motorn får det trögt när drivremmen går så trögt som jag tror att den gör.
    I haveriögonblicket:
    Jag rullar med kopplingen nedtryckt och motorn på tomgång, då motorn plötsligt bara dör. Något direkt ljud i detta ögonblick kan jag inte erinra mig.
    Jag har precis så hög fart att jag kan rulla in i mitt garage

    Eftersom att jag är helt säker på att det bara är problem med drivremmen så plockar jag helt sonika bort den. Nu kommer den fasansfulla överraskningen för mig. Det är inget fel på något av alla hjulen som drivremmen drar runt
    Drivremmen ser också jättefin ut...
    Först fattar jag ingenting, och efter 2 sekunder så inser jag vad som förmodligen har hänt och drabbas av en chock. Med remmen liggandes på golvet brevid bilen så försöker jag starta motorn: Startmotorn har inte en chans att dra runt motorn..... Den sitter bomfast

    Jag blev så jävla chockad att jag bara stängde garageporten och gick hem.
    Jag förstår ju att min kamkedja förmodligen har gått av. Men när jag tänker på händelseförloppet så tycker jag inte riktigt att det stämmer. Varför hörde jag ett tjutande ljud från motorn de sista 2 minutrarna? Varför sjönk varvtalet vid minst två tillfällen strax innan det var kört?

    Så upplys mig gärna. Kan jag ha råkat ut för något annat eller är det med säkerhet så att min kamkedja gått av, så att mina cylindrar och ventiler till sist har träffats?
    Om det nu är kamkedjan som gått av: Finns det någon chans att rädda motorn? (Den gick ju bara på tomgång när den pajade...)

    Tacksam för all eran input om detta! Som ni säkert förstår så är jag deprimerad.
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Hej!

    Bra beskrivning av problemet.

    Din motortyp är dock en B205 och inte B204 (Kan vara bra att veta framöver)

    Såg du om någon varningslampa lyste när problemet uppkom? Oljetryckslampan?

    Jag tror personligen inte att din kamkedja har gått sönder, det är mycket ovanligt. Däremot är det risk att din balansaxelkedja har gått sönder och ramlat ner.

    En lätt start på felsökning kan självklart vara att lyfta ventilkåpan för att inspektera kamkedjan och se ifall du ser ifall den är hel.

    Anledningen att startmotorn inte orkar dra runt motorn kan bero på att balansaxelkedjan har lyckas blockerat kamkedjan när maskinen har stannat.

    Vart någonstans är du boende? Om du själv känner dig osäker finns det ju möjlighet att någon turbovän kan bistå med en hjälpande hand.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    skulle tippa på kass balansaxelkedja och lagerras.
    "grattis" att du iaf kom 29000 mil

    Oljetryckslampan har inte blinkat?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Hej och tack för era svar.
    Jag har inte vågat mig ut till bilen idag för att ta reda på hur illa det är. Jag har förlikat mig vid tanken på att jag måste plocka ur spisen och lämna in den för renovering.
    Är det någon här som plockat ur motorn på en 9-5 förut?
    Jag har läst Haynes handbok, och om jag fattat det hela rätt så sänker man ner hela kryssrambalken med motor och växellåda i ett stycke. Eftersom att jag inte har tillgång till en lyft så låter det i mina öron som att det kvarstår ett besvärligt moment, nämligen att få bort motorn från bilen. Har man sänkt ner motorn så verkar det naturligt att lyfta bilen över motorn för att få bort motorn. Utan en lyft kan det bli riktigt klurigt.... Är det någon här som vet och som kan upplysa mig?
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Gå ut och ta loss ventilkåpan, det tar 10 minuter och då vet du om kedjan rasat eller ej. Att sitta och gissa vad som kan ha hänt och vad som behöver göras innan man ens undersökt motorn ordentligt är bara onödigt.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    OM du måste slita ut motorn så går det att ta den uppåt.. står så mycket i haynes.....
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Jag tycker det går fortare om man lossnar hela paketet neråt. Det blir så mycket lättare att komma åt allt för att skruva loss delar mm.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    411

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Jag har utfört 2 st motorbyten i 9-5. båda gångerna har jag tagit motorn uppåt så visst går det, detta gjorde jag för jag inte hade tillgång till billyft så det kändes smidigast. hade inga ovanliga problem vid motorbytet och det gick lika lätt som på en 9000. mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Jag tycker det går fortare om man lossnar hela paketet neråt. Det blir så mycket lättare att komma åt allt för att skruva loss delar mm.
    skulle jag med tycka OM jag råkade ha en 2-pelarlyft... utan är det definitivt jobbigare att ta den nedåt
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    [quote=Robbis turbolös ft]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":ivbuiiwk
    Jag tycker det går fortare om man lossnar hela paketet neråt. Det blir så mycket lättare att komma åt allt för att skruva loss delar mm.
    skulle jag med tycka OM jag råkade ha en 2-pelarlyft... utan är det definitivt jobbigare att ta den nedåt[/quote:ivbuiiwk]

    Jag har ingen 2-pelar lyft och det har gått bra 2 gånger att ta ner alltihop och mycket fortare.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  11. #11
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    [quote=Mr Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "Robbis turbolös ft":35q8kltc

    skulle jag med tycka OM jag råkade ha en 2-pelarlyft... utan är det definitivt jobbigare att ta den nedåt
    Jag har ingen 2-pelar lyft och det har gått bra 2 gånger att ta ner alltihop och mycket fortare.[/quote:35q8kltc]

    Måste man inte lyfta bilen väldigt mycket för att få ut motorn underifrån?

    När vi bytte motor på polarens bil använde vi en motorlyft från biltema och det gick relativt smärtfritt. Gick dock inte att få i motorn med växellådan monterad så den fick vi hänga i först

    Mvh Marcus

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Hur kan det gå med bilen tro.....................

    Behövs det ”planerade” bil/motorlyftet……… …………

  13. #13

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Nu har jag lyft på ventilkåpan, och kamkedjan ser som ny ut. Kamkedjan är således inte längre misstänkt.
    Jag lyckas inte titta ner i hålet för att se hur det står till med balansaxelkedjan. Måste man lyfta på topplocket för att se den månne?
    Upplys mig gärna om detta, för jag tänkte isåfall ge mig i kast med att plocka bort toppen i morgon kväll.
    Tack för alla era svar såhär långt. Det är ovärderligt!

    Ett par desperata men seriösa frågor:
    Är det någon här som vill köpa en BILLIG 9-5 med motorrenoveringsbehov?
    (Jag tänkte som reservdelsbil eller som möjligt objekt att tjäna en hacka på.)
    Eller:
    Är det någon här i Stockholmsområdet som är intresserad av att (mot ersättning naturligtvis!) hjälpa till en dag eller två med att plocka ur motorn på denna bil. (Jag har själv tagit ur växellådan på den en gång, så jag är inte helt novis, men jag våndas inför uppgiften och det skulle vara skönt med kompetent hjälp!)

    Förövrigt brottas jag med beslutsångesten om huruvida jag skall vänta ett par veckor då jag kan få låna en verkstad med tvåpelarlyft, eller om jag skall spotta i nävarna och göra det i mitt egna lilla garage.
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    att kolla hur sträckt kedjan är med en okulärbesiktning är inte möjligt, mät på kedjesträckaren.
    mvh
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    att kolla hur sträckt kedjan är med en okulärbesiktning är inte möjligt, mät på kedjesträckaren.
    mvh

    men har kamkedjan rasat totalt borde väl detta synas på kedjan när man lyfter ventilkåpan?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    att kolla hur sträckt kedjan är med en okulärbesiktning är inte möjligt, mät på kedjesträckaren.
    mvh
    Kan då tillägga att den MAX få vara ute 15mm. Sträckaren alltså.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    att kolla hur sträckt kedjan är med en okulärbesiktning är inte möjligt, mät på kedjesträckaren.
    mvh

    men har kamkedjan rasat totalt borde väl detta synas på kedjan när man lyfter ventilkåpan?
    jo men han skriver att den ser ut som ny,.. jag är iaf inte man nog att mäta hundradelar/länk med ögonmått (även om jag har bra ögonmått) som adderar ihop till en summa som kan vara allt ifrån 15mm sträckt eller 19mm sträckt.
    Att en kedja är blank o fin gör den inte ny eller osliten.
    är den ute 19mm tex kan man ju anta att b-kedjan oxå är totalkass,
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Vad alla verkar vara van vid att plocka ur sina motorer! Jag har kört SAAB sedan början av 70-talet och bara behövt plocka ur en motor pga. haveri. Det var en V4, Ford motor!
    En arbetad dag är en glädjedag

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    men har kamkedjan rasat totalt borde väl detta synas på kedjan när man lyfter ventilkåpan?
    jo men han skriver att den ser ut som ny,.. jag är iaf inte man nog att mäta hundradelar/länk med ögonmått (även om jag har bra ögonmått) som adderar ihop till en summa som kan vara allt ifrån 15mm sträckt eller 19mm sträckt.
    Att en kedja är blank o fin gör den inte ny eller osliten.
    är den ute 19mm tex kan man ju anta att b-kedjan oxå är totalkass,
    Det jag mest tänkte på var att bilen var totaldöd, det lär den ju inte bli för att sträckaren är på max.
    Har kedjan haverat så borde ju det gå att bedömma genom att lyfta ventilkåpan.
    Syftar alltså inte på om spännaren är på max eller inte utan om kedjan är av.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    nä det trodde jag inte heller :-) men är kamkedjan totalslut kan det ju vara en rätt vass fingervisning om att b-kedjan med är helt slut eller av, man kan inte dra slutsatsen att den är ok bara för att den ser "fin" ut.. jag har iofs aldrig brytt mig om att kolla ner i hålet men visst borde man väl se b-kedjan?
    tycker att om en kedja kommit i kläm så skulle völ motorn dö rätt abrupt o kanske till o med trycka sönder transkåpan!?
    men vare sig det är lager, kedja eller nåt annat så är det nog läge att slita av transkåpan o kolla för det BORDE vara läge att byta kedjor på den vid 29000mil

    1 stor stark> kan ju vara så att många som hänger här gillar att skruva så det är inte så att saabmotorer rasar till höger o vänster ;-), även om t7:an inte är nåt under av slitstarkhet.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorhaveri OG9-3 Aero B205R
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •