Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: MAYDAY. Motorhaveri

  1. #21

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Nu ska vi inte övertolka vad jag menar när jag skriver att "kedjan ser som ny ut". Jag menar bara att kamkedjan omöjligt kan vara boven i detta drama.

    Jag har ikväll fått in bilen i garaget och hunnit skruva en timme. En tanke slog mig.... Går det att se ballansaxelkedjan underifrån om man tar bort oljetråget?
    Det förefaller vara enklare än att ta lyfta på toppen...
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    tycker du borde se balansaxelkedjan åvanifrån när du rivit ventilkåpan. och lyser ner med en lampa.

    mvh

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Citat Ursprungligen postat av kenny_southpark
    Startmotorn har inte en chans att dra runt motorn..... Den sitter bomfast
    Hej!

    Antar att detta är en manuellväxlad bil.

    Testat att ta bort alla tändstift, lägga in i 5an och testa att putta på bilen i bakriktning? Bara för att få uppfattning om det är helt kärvt eller kanske någon av kolvar som inte klarar ÖDP pga av ev. ventilkontakt.

    Ger en bra uppfattning över vad som är fel.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  4. #24

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Jag plockade bort oljetråget och konstaterade att ballansaxelkedjan ser OK ut.
    Jag har också hittat det riktiga problemet. Den först kan gissa vad det var vinner 100kr. Jag behöver säkerligen inte lyfta ur spisen för att lösa det...
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  5. #25

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Gissningstiden är ute...
    Det visade sig att när jag lättade på bulten till remskivan så gick det bra att dra runt motorn. Min spontana reaktion var att det omöjligt kan vara så. Så jag drog åt bulten igen varpå motorn återigen satt bomfast. Lättade på bulten och motorn gick lätt att dra runt.

    Remskivan består av två delar som är ihopskruvade:


    Skruvarna har förmodligen gängat ut sig, och då börjat att ta i täckskivan till oljepumpen.

    Sett från insidan ser remskivan ut som ett lokalt katastrofområde:

    Som synes är alla skruvarna av.
    De stora metallbitarna som ligger i mitten är fyra av dem fem fästena som skall hålla i låsringen som låser täckskivan till oljepumpen. Dessa fästen sitter alltså normalt sett fast i motorblocket:


    Den söndertrasade täckskivan till oljepumpen ser ut såhär:


    Så 10000 kronors frågorna:
    Är jag först i hela världen med att uppleva det här?
    Är det någon som har en bra ide på hur jag fäster täckskivan när det bara finns ett fäste kvar för den stora låsringen?
    Vem fan är Nisse Hult?
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Får väl ändå säga grattis att det förhoppningsvis inte blir så dyrt
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Det blir nog svårt att fästa oljepumpslocket om fästena är sönder. Enda sättet är nog att byta ut hela kåpan över transmissionen. Passa på att byta kedjorna samtidigt, det lär nog vara dags om bilen har gått så många mil. Om du ska byta koppling är det kanske smidigast att plocka ut hela paketet så får du lite mer plats att jobba.

    Pallar man upp bilen ca 1m i framkant kan man med motorlyft släppa paketet nedåt och dra ut det framåt under bilen.

    Jag har en transmissionskåpa inkl. oljepump till en B235 liggande i garaget, jag kan kolla om den passar din motor.

    /Staffan
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  8. #28
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Inte dåligt att jag vinner 10 000:- fär att jag har varit med som samma sak på min 9-3:a

    Bultarna till motvikten på remhjulet släppte för mig, men händelseförloppet var snabbare.

    Det är bara att byta transmissionskåpa.

    Jag har en till en 9-3 -02 inkl remhjul, oljepumphus osv.

    800:- för allt + ev frakt
    Grejerna finns i Falköping/Hjo

  9. #29

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Tack för era erbjudanden om att köpa grejerna som jag behöver! Tyvärr såg jag det efter att jag beställt från skroten

    Jag har suttit och slöjdat till 7st skruvfästen till pumphuset. Så nu borde det gå bra att sätta ihop allting igen, när jag väl fått hem alla grejer. Jag kommer alltså inte att byta transmissionskåpan.

    Dock har jag stött på problem nummer 2:
    Min kamkedjespännare är ute på 15,2mm. Det är således hög tid för ett byte.

    Så här kommer några nya frågor:
    Är det någon vits att byta kamkedjan utan att byta ballanskedja?
    Går det att byta ballanskedjan om man bara lyfter på topplocket, eller är det "motor ur" som gäller?

    Är det någon som kan rekomendera en lämplig "gegga" att använda när jag skall återmontera oljetråget? Det verkar finnas så många olika sorter av "packning på tub"..... Kan man rent av gå in på SAAB och köpa en tub "93 21 795" som de rekomenderar i verkstadshandboken?
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Balansaxelkedjan kan du ta bort helt och hållet. Dvs. sätta balansaxlarna ur funktion. En polare här på forumet satte först ihop sin bil med balansaxlarna kopplade. Motorn gick som förväntat fint MEN han hade i all hast "glömt" att sätta tätningsmedel mellan bröstkåpan och blocket = kraftigt oljeläckage

    När han rev ur spisen för andra gången för att fixa ovannämnda, passade vi på att fimpa balansaxelkedjan. Tro det eller ej men man märkte faktiskt ingen skillnad alls, även vid lågvarv där de flesta vibrationer framträder.

    Jag ska själv lyfta min spis pga. kolvras och göra det samma på T5 motorn som skall i.

    Ps. Måste man inte plocka ner subframen när man plockar ur motorn nedåt?

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer

    Ps. Måste man inte plocka ner subframen när man plockar ur motorn nedåt?
    Jo.. + en hjulinställning när allt är klart.



    Ang frågan om balanskedjan... du behöver inte lyfta toppen för att byta den kedjan, när kåpan är borta (som är det egentliga jobbet) är det inget svårt att byta kedjor.
    Att enbart byta kamkedja när man har det nere är bara dumsnålt förutsatt att man har planer på att använda balansaxlarna.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #32

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Frågan gällde huruvida det går att byta ballanskedjan genom att bara ta av toppen? Eftersom att jag inte behöver ta bort transmissionskåpan för att åtgärda mitt huvudproblem så kommer jag ju inte åt ballanskedjan den vägen.
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Det enkla svaret är nej, det går inte eftersom balansaxelkedjan sitter bakom transmissionskåpan.

    Efter 29000 mil bör man byta glidskenor och annat så jag skulle nog rekommendera att ta bort transmissionskåpan och byta balansaxelkedja eller ta bort den om du hellre vill det och samtidigt byta resten.

    Om du bara drar i en ny kedja tror jag den kommer att gå ner sig ganska snart.
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  14. #34

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    OK. Tack för ett bra svar!
    Jag kommer att skjuta upp jobbet med att ta ur motorn till sommaren, då jag kan stå i en bättre lokal och skruva i lugn och ro. Jag sätter ihop bilen nu, och hoppas att den håller ett par mil till, sen får den stå och vila till juli-månad.
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  15. #35
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: MAYDAY. Motorhaveri

    Citat Ursprungligen postat av kenny_southpark
    OK. Tack för ett bra svar!
    Jag kommer att skjuta upp jobbet med att ta ur motorn till sommaren, då jag kan stå i en bättre lokal och skruva i lugn och ro. Jag sätter ihop bilen nu, och hoppas att den håller ett par mil till, sen får den stå och vila till juli-månad.
    Skall bilen stå ett år?

    Jag demonterade balansaxelkedjan på en 9-5 2,0t förra veckan, och det kändes vibrationer ganska tydligt, samt att bilen får ett dånande ljud vid högre än 3000vrv. Samma symptom som jag upplevde på min 9-5 2,3T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorhaveri OG9-3 Aero B205R
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •