Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: WIS, Sörman och kontakt på SAAB?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972

    WIS, Sörman och kontakt på SAAB?

    Oavsett förekomst av piratversioner och dylikt, vill jag styra diskussionen till något mer politiskt korrekt. Jag har mer en nyfikenhet att stilla, än själva behovet av programmet.

    Jag har varit i kontakt med Sörman, som tillverkar WIS. Jag har frågat vad WIS kostar och nämnt att jag givetvis som privatperson bara är intresserad av min modell (SS) och inte hela utbudet. För att 'pressa priset'. Jag frågade också om det fanns möjlighet till gruppköp/klubbrabatt.
    Citat Ursprungligen postat av Sörman
    Det stämmer, vi säljer och utvecklar den typ av system du refererar till. Tyvärr är det B2B system, dvs systemet säljs inte till verkstad eller privatperson utan säljs till t ex delar av AB Volvo koncernen och Volvo Cars för att stödja sina verkstäder globalt. Dessutom kan vi som systemleverantör enbart sälja själva systemet, MEN informationen i systemet är inte vår egendom, utan i detta fall SAAB's.

    Det Ni som grupp skulle kunna göra är att fråga SAAB om vad tillgången till informationen skulle kosta, med systemstöd i botten. Biltillverkarna kommer (är) via nya globala lagkrav vara tvungna att förse (mot skälig kostnad) s k Independent Workshops med information som motsvarar stora delar av det som licensierad verkstad "får".
    Inte helt oväntat svar, jag är själv delaktig i liknande mjukvaruutveckling, fast inom produktions/lagerbranchen. Mina frågor är;

    • Jobbar/Känner någon på SAAB som kan fråga vidare eller har en bra kontakt?[/*:m:32az36sr]
    • Någon som är förvånad över ovan nämnt 'globala lagkrav' (jag blev iallafall).[/*:m:32az36sr]
    • Någon som vågar sig på en gissning vad detta kostar ('skälig kostnad')?[/*:m:32az36sr]


    Som sagt, kanske bara jag som är intresserad i detta onödigt nörd-vetande, men... Systemet jag själv utvecklar i ligger på en kostnad av 1-14 miljoner (!) SEK beroende på modulval, så därför blir jag nyfiken.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: WIS, Sörman och kontakt på SAAB?

    Det är väl så att de måste tillhandahålla informationen till "rimlig kostnad" även för små verstäder så några stora pengar skall det väl inte vara?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: WIS, Sörman och kontakt på SAAB?

    rimlig kostnad är ju ett vitt begrepp.............Ford, MB och VAG har ju dylika tjänster på nätet och häromdan tittade jag vad Ford tar......först en startavgift på ca 500kr och sen 400kr för tre dygn och då kan man inte rota hur man vill utan man matar in ett chassinummer och kan på detta ta ut relevant information.

Liknande ämnen

  1. SFI kontakt Saab 9000 -93
    Av Bobzi i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 12:55
  2. Få ur högtalarkablar ur orginal kontakt-don ? (saab 900)
    Av niohundratearn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 19:02
  3. ISO kontakt - saab 9-3 99 *In a hurry*
    Av Tollan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 18:20
  4. Inkoppling av släpvangns kontakt Saab 93
    Av MartinB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •