Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Lite funderingar ang däck!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Lite funderingar ang däck!

    Hej allesammans.
    Har funderat lite på det där med däck och fälgar, dimensioner och så vidare.
    Såg ett avsnitt Fifth gear, där Vicky provkörde en Bentley Continental GT Speed. Hon sa att den hade bättre väghållning bland annat eftersom de gått upp till 20" fälgar och däck med väldigt låg profil. Kan detta stämma? Jag tycker att 20" borde väga såpass mycket att det inte förbättrar väghållningen. Hon påstod att de stora fälgarna och den låga profilen gjorde att däcken inte krängde i sidled lika mycket och därför blev väghållningen bättre. Stämmer detta? Tycker det låter underligt...

    En andra fråga. Pratade med en kompis här om dagen och vi kom in på däck. Jag sa att mina framdäck nästan är helt slut nu och att greppet därför har blivit sämre. Han sa dock att blanka däck borde bli som slicks och därför borde jag få mer grepp? Detta givetvis vid torrt väglag. Jag upplever greppet som sämre nu. Håller inte med i hans resonemang, men jag kan å andra sidan inte riktigt motivera mig. Hur är det egentligen?
    (och ja, nya däck är på G )

    Tackar!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Lite funderingar ang däck!

    Detta är mina högst spekulativa tankar. Eftersom jag inte alls är någon expert i ämnet.

    Det finns en anledning till att tävlingsbilar överlag kör med lite större fälgar( och därav lite lägre profil) Det är ju som sagt mindre gummi/luft som kan sätta sig vid kurvtagning och acceleration/bromstagning. När en bil med däck med lite högre profil svängen in i en kurva kommer ju mycket av bilens vikt att hamna på de inre hjulen och dessa kommer att "sjunka ihop" lite innan bilen börjar svänga. Jag tycker detta märks lite när jag byter från 185/65/15 vinterdäck till 225/45/17 sommardäck. Bilen styr in betydligt bättre. Naturligtvis bidrar den extra bredden också...

    Vad gäller att slitna däck skulle ge bättre grepp vid torrt väglag tror jag personligen din kompis är ute och cyklar. Gummiblandningen i ett däck för normala personbilar och slicks är helt olika. Ett personbilsdäck bör ju vara bra mycket hårdare än slicks (som är gjorda för att ge maximalt med grepp under en kort tid).
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Lite funderingar ang däck!

    Låter rimligt. Är inne på samma funderingar. Min väns resonemang ang slitna däk var att det var mer gummi mot marken när de är blanka=bättre grepp.

    Och det jag främst tänker på är skillnaden mellan större dimensioner, 18"+. Att det skiljer sig mellan 15" och 17" känns rimligt.

Liknande ämnen

  1. Bildkvalité på TV. Lite funderingar
    Av H-M i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 20:48
  2. Däck funderingar
    Av DillinetZki i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 23:52
  3. Lite APC funderingar...
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •