Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Trim-frågor Saab 9-5 SC 2003.

  1. #1

    Trim-frågor Saab 9-5 SC 2003.

    Hej!

    Då jag är ny på forumet så vet jag ej om det finns en tråd som är lik denna, men jag startar ännu en ny och så får isf. de vänliga moderatorerna jobba lite och flytta den

    Har nyligen inhandlat en Saab 9-5 SC (Linear) 2.3t 2003 (185Hp) som gått ca 14000mil.

    Då jag är intresserad av lite bättre gasrespons och fler hästar så funderar jag på att trimma den, Steg 1. Då det är en hel vetenskap med trim och då jag är ny på området så tänkte jag därför fråga experterna, Er!

    Jag köpt bilen via Smålands Motorcentrum och även erhållit en 18-månaders garantitid som omfattar turbo, motor m.m.m.m. I stort sett det mesta förutom inner-belysning och lampor. Min fråga är vilket trim jag bör köpa för att jag fortfarande ska kunna utnyttja min garanti vid eventuella fel (som kanske uppstått pga. trimmet eller inte, men märker återförsäljar-verkstaden att jag haft den trimmad så hjälper de ju ej mig). Jag har kikat på ChipCenters lösning (www.chipcenter.cc) och den ser ut som följande:

    Beskrivning:
    Org effekt: 185hk/280Nm.
    Steg 1: 230hk/370Nm.
    Styrsystem:Trionic 7.
    Bilen programmeras genom bilens diagnos uttag (OBDII) med CC Tuning Tool.

    I telefonkontakt med ChipCenter så hävdar de att bilens garanti kommer att fortsätta gälla vid eventuella fel förutsatt att jag tar ut chipet innan jag lämnar in den på service/verkstad/besiktning. Någon annan som kan bekräfta det?

    Och slutligen huvudfrågan: Vore det ett bra köp? Har även kikat på Maptune som ska vara experter på Saab, men där verkar det lite krångligare (men kanske bättre effekt?) då de ska sätta in boxar o grejjer, jmf. med ChipCenter där jag ser ut att kunna ta ut det själv inför varje service/besiktning/verkstadsbesök.

    Jag vill som sagt ej heller att bilens förslitningsskador skall ökas drastiskt pga. chipet (som givetvis har med min körstil att göra), utan vill att bilen skall hålla ~lika bra som den gör nu, samt behålla min garanti.

    Tacksam för svar!

    //Peter S

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Trim-frågor Saab 9-5 SC 2003.

    Hej och välkommen till forumet
    Jag hade nog sökt först på forumet vad som sägs om just ChipCenter(så du får bilda en egen uppfattning), Maptun ja vad ska man säga man får vad man betalar för . Och maptun har en ny pryl som heter maptuner som du kan ladda mjukvara själv eller ta bort men vet ej om denna är klar för att användas till T7 ännu.
    Sen om du vill behålla din garanti på Saab så är väl det enda företag som stöds av detta hirsch som är bra men det kostar en hel del oxo
    Sen klart du ska ge den lite mer hk/nm det blir som en ny bil om det görs på rätt sätt och firma då håller det bra med ett steg1 utan att bränna kolvar osv som vissa företags mjukvaror kan göra.

Liknande ämnen

  1. -2003 Aero sportsedan, effekt frågor!?!?!?
    Av AeroJuha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 09:06
  2. Frågor om lite trim etc. NG9-3 B207
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 21:12
  3. Saab 900s LTT -90 16v chip trim frågor
    Av dizzy_dan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 18:30
  4. 900 t16 trim frågor
    Av 900hasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •