Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: laddtrycks problem på 93-99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    8

    laddtrycks problem på 93-99

    tja!,..
    e ny på forumet och har försökt förgäves att hitta ngt på forumet angående detta problem,..(kan vara att man e lite lat och inte orkar kolla ca 1400 träffar),..

    så till mitt problem,..

    har en 93 -99 ,..t5,..som inte laddar fullt verkar som om den hittat ngn form av sparlåga,..den drar en bit upp till ca 2500 rpm men sen slår den av,.

    hittade en typ av felsöknings tips på faq men är inte riktigt säker på om det kan relateras till min bil,..
    gick ut och testade iaf,..slog på tändingen och hörde att min Magnetventil surrade konstant,..

    kollade alla slangar och liknade men allt såg helt ut,..den ryker inte konstigt och låter inte konstigare än innan,..

    problemet kom efter att jag råkade köra genom en djupare vatten samling som jag inte såg i mörkret och ös regnet,..

    har kollat så att det inte är fukt runt min MV,..

    tar gärna mot tips och lite förslag på hur och vad det kan vara

    tack på förhand Fredrik

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    Har du original luftfilter eller flyttat/sportluftfilter etc? Det kan ju tänkas att du dränkt filtret eller liknande. Kolla hur filtret ser ut.

    I Allra, allra, värsta fall kan man tänka att du råkat ut för hydrolock vilket skulle kunna tänkas orsakat motorskador. Men har du original luftfilterburk och luftfilter så skulle jag säga att det är högst osannolikt.

    Kolla också om det är blött i tändstiftsbrunnarna och prova byta tändstift och testa en annan tändkassett.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    8

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    har orginal luftburk,.än så länge,..har bytt luft filter efter att problemet visade sig,..dels för det var dags och dels för att jag verkligen trodde att den inte fick tillräckligt med luft,..

    men tyvärr kvarstår samma fenomen,..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    8

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    Bytade Mv och problemet försvann,..för att idag på väg till jobb så börja MV låta och laddtrycket falla ner till hälften vid ca 2500 varv,..men nu beter den sig lite konstigt för ibland så laddar den fullt och ibland vandrar den fram och tillbaka,..eller så laddar den bara till hälften,..

    snälla hjälp mig med olika tips

    har kollat slangarna men får gå över dom igen,..

    tacksam för svar och hjälp

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    8

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    har även testat att ta loss wastgate slangen från MV och då laddade den som den ska,..vågade inte köra ngn längre sträcka utan mest för att testa
    och se om turbon var hel,..
    frågan e om det hjälper att byta wastegate?? eller om det e ngt annat som kan vara knas,..

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    Citat Ursprungligen postat av Wizard
    har även testat att ta loss wastgate slangen från MV och då laddade den som den ska,..vågade inte köra ngn längre sträcka utan mest för att testa
    och se om turbon var hel,..
    frågan e om det hjälper att byta wastegate?? eller om det e ngt annat som kan vara knas,..
    Går wastegate-armen trögt att röra på?

    Ett annat tips att kolla upp kan ju vara kan ju vara kolla magnetventilen.

    Också en kik i den här FAQ-tråden och försöka köra efter det felsökningsschemat är väl mitt råd. viewtopic.php?p=620930#p620930
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    8

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Wizard
    har även testat att ta loss wastgate slangen från MV och då laddade den som den ska,..vågade inte köra ngn längre sträcka utan mest för att testa
    och se om turbon var hel,..
    frågan e om det hjälper att byta wastegate?? eller om det e ngt annat som kan vara knas,..
    Går wastegate-armen trögt att röra på?

    Ett annat tips att kolla upp kan ju vara kan ju vara kolla magnetventilen.

    Också en kik i den här FAQ-tråden och försöka köra efter det felsökningsschemat är väl mitt råd. vietwtopic.php?p=620930#p620930
    var lite optimist och bytte till en ny Mv som höll i ca fyra dagar,..
    ett bra sätt att bränna 1700 spänn på,..

    kollade wastegatearmen och den gick lätt,...

    ska gå igenom schemat som du länkade till och se om jag hittar ngt där
    tack för svar,...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 567
    Medlem#
    5737

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    Citat Ursprungligen postat av Wizard
    var lite optimist och bytte till en ny Mv som höll i ca fyra dagar,..
    ett bra sätt att bränna 1700 spänn på,..
    Hmm, kanske idé att mäta upp drivstegen i styrboxen då.
    Guide: viewtopic.php?f=30&t=113657
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    8

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    nu verkar det som om min styrbox e knas,..men frågan e vad jag ska tänka på och om guiden refererar till 93 oxå,..som jag läst ner i faq så verkar det vara till 9000,.. iaf vad det gäller komponenterna,...e som nämnt tidigare lite grön på detta,..

    /Fidde

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Ödåkra
    Inlägg
    8

    Re: laddtrycks problem på 93-99

    ville tacka forumet för all hjälp och info angående mitt trubbel med laddtryck.

    har åtgärdat problemet och allt funkar "peppar, peppar ta i trä"

    har bytt tre fina komponenter och hittade en kall lödning,..

    än en gång tack!!

Liknande ämnen

  1. Laddtrycks problem!
    Av LillTobbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 22:09
  2. Laddtrycks Problem
    Av SchillRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 14:30
  3. laddtrycks problem i 0g 900 T8 -86
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •