Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

  1. #1
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Som sagt, någon som vet var dom säljer rostfria pinnbultar, skruvar och muttrar med metallisk låsning? Alltihopa i rotfritt material.

    /Markus Nordenström
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Kolla om det finns här: http://www.sifvert-skruv.se/
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Okej, tackar! Ska testa och maila dom för att se om dom har, hittade inte just pinnbult i rostfritt.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    jag tror = att vilseledda fakta

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    frå man flika in en fråga liten fråga...
    vad ska du bruka dem till?

    För det finns många olika rostfritt som är lämpade till olika saker.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kolla om det finns här: http://www.sifvert-skruv.se/
    När jag byggde ihop min gula kärra så hade inte Sifert några pinnskruvar, var inne vid Thordilsplan och frågade efter det, men de sa att de inte hade sånt.

  7. #7
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    frå man flika in en fråga liten fråga...
    vad ska du bruka dem till?

    För det finns många olika rostfritt som är lämpade till olika saker.
    Jag hade tänkt ha det till grenrör och turbo, m.a.o kommer bli varmt som tusan.

    Såg någonstans nån som rekomenderade att man bara skulle ha rostfri pinnbult, inte mutter också, utan en vanlig mutter eller koppar mutter. Bara det är metallisk låsning, annars sätter det sig hårt.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  8. #8
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    http://www.fasteners.se/
    Att jag inte tänkt på det! Känner ju Ingvar Mattsson, ägaren
    Hehe, får nog ta och ringa honom för en koll på det...

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    jag jobbar på en konkurent till mattsson .

    Men rostfria pinnbultar så måste det vara rätt material, bara för det heter rostfritt så är det inte underverk, finns massor av olika rostfritt med olika egenskaper.

    Eftersom original inte är rostfria så är jag tveksam till att det verkligen behövs.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag jobbar på en konkurent till mattsson .

    Men rostfria pinnbultar så måste det vara rätt material, bara för det heter rostfritt så är det inte underverk, finns massor av olika rostfritt med olika egenskaper.

    Eftersom original inte är rostfria så är jag tveksam till att det verkligen behövs.
    Vi har kört mycket med rostfria på våra tävlingsbilar, och det vi märkt är att dom inte sätter sig lika jävligt. Eftersom det kommer plockas av och på (kanske) ganska mycket så tänkte jag att det är lika bra att sätta sådana.
    Och dom har inte gått av, inte under tiden vi hade det på iaf.

    Givetvis har dom olika egenskaper, jag kan inte sådant men hade tänkt höra om man hittar, då borde ju dom kunna svara på vilka man ska ha.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag jobbar på en konkurent till mattsson .

    Men rostfria pinnbultar så måste det vara rätt material, bara för det heter rostfritt så är det inte underverk, finns massor av olika rostfritt med olika egenskaper.

    Eftersom original inte är rostfria så är jag tveksam till att det verkligen behövs.
    Original pinnbult såväl som mutter är rostfria och sedan antifriktionsbehandlade. Pinnbultarna kostar runt hundralappen styck och muttrarna runt femtio kr hos Saab handlaren. Troligen är det ett speciellt värmetåligt stål (typ 2570), alltså inte jämförbart med A2 och A4 stål i vanliga rostfria skruvar.

    Vill man ha ännu värre grejor så är det troligen inconel alt. nimonic som gäller. I så fall kan man ju höra med ex. http://www.edstraco.se/fastelement.htm

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag jobbar på en konkurent till mattsson .

    Men rostfria pinnbultar så måste det vara rätt material, bara för det heter rostfritt så är det inte underverk, finns massor av olika rostfritt med olika egenskaper.

    Eftersom original inte är rostfria så är jag tveksam till att det verkligen behövs.
    Original pinnbult såväl som mutter är rostfria och sedan antifriktionsbehandlade. Pinnbultarna kostar runt hundralappen styck och muttrarna runt femtio kr hos Saab handlaren. Troligen är det ett speciellt värmetåligt stål (typ 2570), alltså inte jämförbart med A2 och A4 stål i vanliga rostfria skruvar.

    Vill man ha ännu värre grejor så är det troligen inconel alt. nimonic som gäller. I så fall kan man ju höra med ex. http://www.edstraco.se/fastelement.htm
    Nu tappade du mig en aningen här, vilka pinnbultar kostar 100kr/st org och är rostfria?

    Speedparts säljer ju tex en hel satts till grenröret för 113kr, de pinnbultar jag köpte till min turbo gick väl på en 10a stycket och de är inte heller rostfria.

    Antifriktion vettifan, man brukar fosfatera och anolja, dock aldrig hört att man gör detta på rostfritt?

    Vi kanske inte snackar om samma grejer, jag syftar iaf på denna sats


    Som speedparts tar 113kr för.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Pinnskruvarna och muttrarna till grenröret är av lägre kvalitet pga lägre temeratur.

    Orginal pinnskruv samt mutter som sitter på turbon på tex 9-5 är rostfri samt bestrukna med grafitpulver. Märks tydligt om man får rätt artikel, man blir svart om fingrarna av dom. Kom ihåg att sätta muttern åt rätt håll samt använd rätt moment vid montering (24Nm). Även pinnskruven skall dras med moment (24Nm), använd dock inte ett sånt där verktyg med rullar i. Den klämmer sönder gängan och är ett demonteringsverktyg.

    Vad Speedparts säljer har jag ingen aning om.

    Phalanx.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Ser inte riktigt iden med rostfritt vid turbo, grenrör egentligen. Blir så pass jävla varmt där så det inte hinner börja rosta (om bilen används mer än en gång i månan iaf), enligt mina erfarenheter iaf. Anledningen till att dem jävlas och går av brukar väl mest vara dålig kvalitet?

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av paef
    Ser inte riktigt iden med rostfritt vid turbo, grenrör egentligen. Blir så pass jävla varmt där så det inte hinner börja rosta (om bilen används mer än en gång i månan iaf), enligt mina erfarenheter iaf. Anledningen till att dem jävlas och går av brukar väl mest vara dålig kvalitet?
    Att de går av har säkert med materialpåverkan, eftersom det sitter härdade skruvar, när du värmer dessa fram och tillbaks så är det ju kanske inte så konstigt att det förr eller senare blir påverkan på materialet.

    Till ng900 så är det iaf inte rostfria pinnskruvar, iaf inte dem jag fått som ligger i påsen hemma, de är iaf helt vanliga fosfaterade pinnskruvar.

    Om saab redan har rostfria till någon modell så är det ju kanske lättare att köpa dessa org.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Okej, tackar för tips och info. Ska kolla lite om jag inte kan ordna lite från nåt ställe här
    Annars ska jag kolla på Saab, dom borde ju veta då om det nu finns där.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av paef
    Ser inte riktigt iden med rostfritt vid turbo, grenrör egentligen. Blir så pass jävla varmt där så det inte hinner börja rosta (om bilen används mer än en gång i månan iaf), enligt mina erfarenheter iaf. Anledningen till att dem jävlas och går av brukar väl mest vara dålig kvalitet?
    Fästelement som utsätts för hög temperatur, precis som de som håller fast turbon mot grenröret utsätts för varmkorrosion, på vintrarna ihop med salt, såväl som termisk cykling och krypning (järnbaserade material börjar krypa vid 400-500 grader). Detta är en mycket elak miljö som kräver rostfritt material för god hållbarhet, annars så blir problemet just det du nämner - de går av.

    Rent generellt, om stål utsätts för temperaturer över drygt 400 grader i luft så behöver du ett rostfritt material. Eventuellt redan tidigare.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nu tappade du mig en aningen här, vilka pinnbultar kostar 100kr/st org och är rostfria?

    Speedparts säljer ju tex en hel satts till grenröret för 113kr, de pinnbultar jag köpte till min turbo gick väl på en 10a stycket och de är inte heller rostfria.

    Antifriktion vettifan, man brukar fosfatera och anolja, dock aldrig hört att man gör detta på rostfritt?

    Vi kanske inte snackar om samma grejer, jag syftar iaf på denna sats


    Som speedparts tar 113kr för.
    Det är som sagt original pinnskruvar till turbon (bland annat 9-5) som är rostfria. Pinnskruvarna som håller grenröret utsätts för lägre temperaturer och kan tillverkas av enklare material. Likaså muttrarna som håller avgasröret brukar vara av sämre kvalitet.

    Vad Speedparts säljer för delar vet jag inte, men det är inte original pinnskruv och mutter.

    Antifriktionsbehandling med fast smörjmedel på rostfria skruvar är för att de inte ska skära när man drar åt dem. Ett problem som är mycket större med obehandlade rostfria skruvar än vanlig skruv i kolstål eller legerat stål.

    Fosfatering eller anoljning brukar vara vanligt på billig skruv i kolstål alt. legerat stål. Dyrare icke rostfri skruv inom ex. flygindustrin brukar använda cadmium vilket då fungerar som korrosionsskydd och smörjmedel vid åtdragning.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Kan man använda rostfri gängad stav från Biltema och kåpa av till den längd som behövs.
    Bilden visar min 9000-94 med portat kort top. Fick luft läckage strax efter uppsättning och då
    valde jag rostfristav med mutter istället för vanlig skruv.


    Inga läckage och lättare att montera
    samt dra rätt moment. De här är kall sida av toppen men vad händer på varm/varmare sida
    i fall jag väljer samma alternativ ty jag ska upp med annan topp till min andra Saab.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    men funktionen blir väl inte det samma med gängad stång som med pinnskruv med tanke på utförandet på pinnskruvarna.

    Blir verkligen momenten rätt då?

    Sen är väl gängad rostfri stav från biltema vanligt A2/A4 rostfritt och inte värmetåligt rostfritt.

    Tänk även på att många pinnskruvar inte har riktigt samma gänga i båda ändrar.

    De vi tillverkar har vanlig -6g gänga i ena och JS gänga i andra...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    men funktionen blir väl inte det samma med gängad stång som med pinnskruv med tanke på utförandet på pinnskruvarna.

    Blir verkligen momenten rätt då?

    Sen är väl gängad rostfri stav från biltema vanligt A2/A4 rostfritt och inte värmetåligt rostfritt.

    Tänk även på att många pinnskruvar inte har riktigt samma gänga i båda ändrar.

    De vi tillverkar har vanlig -6g gänga i ena och JS gänga i andra...
    Du kan det här bättre än jag de är dit jobb men så gjorde jag utan att råd fråga någon och de fungerar bra.
    Momentdragning var rätt ty jag har två momentnycklar, en för större och en för mindre moment behov.
    Använde det sist nämnda själv klart. Att insugs packning läckte med org skruvar kan också förklaras att min topp
    är ganska mycket portat av mig och givetvis fick jag modifiera packning därefter dvs tätnings yta vart ca 2-3mm
    på dom klenaste partierna och 4 cyl-ers nedre skruv ligger ganska illa att komma åt samt min slarv vid momentdragning som kan förklaras att skruvar var inte nya och trögheten i gängar mot alu topp lurade mig, antar jag
    var upphov till läckage. Vid denna tillfälle har jag inte tagit bort tommgångsventil vilken gjorde saken svarare och en läxa till mig.
    Nu ligger en kort topp modierat att passa långblock och min undran är om jag ska göra samma sak på båda sidor av toppen med Biltema ”kvalitets gängad rostfri stång ” ??

    Kan nämna att jag haft Loctite på gängar som gick in i toppen. Någon moment dragning där har jag inte gjort men mutter dragning har jag fixat. Ser ut så här idag..


    PS! du skrev om värme tålig? är den sämre( Biltemas) än vanliga pinnskruvar som går av på nästan varje motor av rost, salt, utmattning eller?


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Inredningstyg? Vart kan man köpa det ?
    Av Toastmaster i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 06:17
  2. vart köper man 2,5" rostfria 90graders böjar
    Av Teamwottuning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 23:39
  3. Värt att köpa 900 Talladega
    Av DonJonaso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 22:19
  4. Vart köpa rostfria avgasdelar för eget bygge?
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •