Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

  1. #21
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Speedparts pinnskruv och pressade muttrar har nu orsakat mig två avdragna skruvar i avgashuset på turbon. Ytbehandlingen flagar av efter ett bankörningstillfälle, så numer sitter riktiga muttrar från würth och håller turbon på plats. Jag anser att det lätt är värt att ge några kronor mer per mutter om man slipper stå och svära när skiten inte går att få loss.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Speedparts pinnskruv och pressade muttrar har nu orsakat mig två avdragna skruvar i avgashuset på turbon. Ytbehandlingen flagar av efter ett bankörningstillfälle, så numer sitter riktiga muttrar från würth och håller turbon på plats. Jag anser att det lätt är värt att ge några kronor mer per mutter om man slipper stå och svära när skiten inte går att få loss.


    Mvh Jonathan

    Nu vet jag inte om vi köpt samma pinnskruvar på speedparts men vad jag kan se så är mina fosfaterade, det är ingen ytbehandling, fosfatering gör man som regel för att "hålla kvar" oljan, häller du olja på en helt ren skruv så kommer den ju med tiden rinna av, en fosfaterad skruv binder oljan så att det blir smörjning vid åtdragning.

    George, jag hade inte valt att köra standard A2/A4 till grenrör osv, jag är inte helt kanon med vad som är lämpligt till värme osv då vi nästan slutat tillverka pinnskruvar.
    Jag tror inte du tjänar nått på att välja en standard A4 skruv till tex turbon mot en vanlig standard 8.8 skruv, många kör ju med helt vanlig skruv till turbon och detta funkar ju bevisligen.

    Det är inte första gången detta är uppe för diskution, sist det var uppe var det någon som kom med materialförslag som var lämpligt, hittar dock inte tråden.

    Det finns en uppsjö av rostfritt med olika egenskaper, så bara för det är rostfritt så behöver det inte vara bättre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #23
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Det var muttrarna jag syftade på. Pinnskruvarna är nog som du säger, fosfaterade. Faktum kvarstår dock att de inte pallar miljön vid turbon.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Speedparts pinnskruv och pressade muttrar har nu orsakat mig två avdragna skruvar i avgashuset på turbon. Ytbehandlingen flagar av efter ett bankörningstillfälle, så numer sitter riktiga muttrar från würth och håller turbon på plats. Jag anser att det lätt är värt att ge några kronor mer per mutter om man slipper stå och svära när skiten inte går att få loss.


    Mvh Jonathan

    Nu vet jag inte om vi köpt samma pinnskruvar på speedparts men vad jag kan se så är mina fosfaterade, det är ingen ytbehandling, fosfatering gör man som regel för att "hålla kvar" oljan, häller du olja på en helt ren skruv så kommer den ju med tiden rinna av, en fosfaterad skruv binder oljan så att det blir smörjning vid åtdragning.

    George, jag hade inte valt att köra standard A2/A4 till grenrör osv, jag är inte helt kanon med vad som är lämpligt till värme osv då vi nästan slutat tillverka pinnskruvar.
    Jag tror inte du tjänar nått på att välja en standard A4 skruv till tex turbon mot en vanlig standard 8.8 skruv, många kör ju med helt vanlig skruv till turbon och detta funkar ju bevisligen.

    Det är inte första gången detta är uppe för diskution, sist det var uppe var det någon som kom med materialförslag som var lämpligt, hittar dock inte tråden.

    Det finns en uppsjö av rostfritt med olika egenskaper, så bara för det är rostfritt så behöver det inte vara bättre.
    A2 eller A4 skruv är mycket bättre än 8.8 skruv även om hållfastheten i rumstemperatur är likartad. 8.8 skruv är tillverkad i kolstål, A2 skruv är tillverkad i 304 austenitiskt rostfritt stål, samma rostfria stål som brukar användas till grenrör. Även om förstås inte 304 är det bästa valet när det gäller högtemperatursapplikationer så är det långt bättre än kolstål.

    Man bör dock undvika skruv med mekaniskt bearbetade gängor som ex. gängad stång då dessa har en mycket liten radie i botten av gängorna vilket gör den utsatt för utmattning.

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Tack Johan,
    har ibland tänkt varför pinnbultar går av på avgas sida och oftast ( hos mig) ett par millimeter in i toppen.
    Om man stadgar bättre turbos mot blocket då kanske kan även mina rostrfia skruvar hålla sig vid liv.

    PS! känns ändå bra när jag läst din inlägg.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Att staga turbon är väl egentligen ett ämne för sig, men vad jag förstått är det mycket viktigt med tanke på temperatursvängningarna och den vikt som hänger och bryter i grenrör/förband. Speciellt för folk med X-rör.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Rostfria pinnbult mm. Köpa vart?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Att staga turbon är väl egentligen ett ämne för sig, men vad jag förstått är det mycket viktigt med tanke på temperatursvängningarna och den vikt som hänger och bryter i grenrör/förband. Speciellt för folk med X-rör.

    Mvh
    Du har så rätt så. På vanlig Garrett turbos finns en stag mot blocket, kanske lite klen eller har den vibrerat och ramlat bort, men på X-rör kan vara jobbigt som du skrev och turbos med downpipe väger lite mer samt vibrationer som kommer från den håll gör inte saken lättare. Värme skillnad , vikt och stag placering är kanske den svåraste ekvation men säkerligen finns någon bra/bättre lösning på de hela än som man har idag.

    PS! att jag kommer att sätta dit rostfria skruvar är också att jag blev paranoid när de gäller rost och bilar.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Inredningstyg? Vart kan man köpa det ?
    Av Toastmaster i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 06:17
  2. vart köper man 2,5" rostfria 90graders böjar
    Av Teamwottuning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 23:39
  3. Värt att köpa 900 Talladega
    Av DonJonaso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 22:19
  4. Vart köpa rostfria avgasdelar för eget bygge?
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •