Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Oljud i inredning NG9-3 SC -08

  1. #1

    Oljud i inredning NG9-3 SC -08

    Åker en 9-3 TTiD Vector Active combi -08. Upplever mycket ljud i inredningen, det knarrar från bakluckan, skramlar i förardörren, i takkonsollen, vid högtalargallret på intrumentpanelen, kopplingspedalen knarrar så det känns i benet. Är det fler som upplever det såhär, kan det vara den som jag uppfattar det väldigt hårda fjädringen i Active paketet som skakar loss grejer, tro.

    Någon som har fått bort "plingandet" när man stänger av, lämnar nyckeln i och öppnar dörren ? Håller på att driva mig till vansinne !!!!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Jag kör en SS 9-3 MY09 ,kan bara bekräfta att kopplingspedalen "knarrar" när man trycker ner den. Inget farligt dock bara lite störande.

    När det gäller skrammel i förardörren så hittade jag det här via CVO-Saab:

    Aktuella problem
    Just nu söker Quality Assurance personer som har bilar med följande problem;

    "Skrammel Dörr
    Vi söker efter 9-3 Sedan / Sport Combi där ni har oljud i dörrarna och konstaterat att det inte beror på isskrapor eller liknande i dörrfickan utan någonting från monterade komponenter. Om vi bedömer att det motsvarar vårt önskemål kan det eventuell bli aktuell att få tillgång till bilen för att studera ärendet.

    Om ni har en sådan tjänstebil ber vi er kontakta Pasi Eira via LN eller Tel.
    Tel nr 0520 - 859 56
    "

    Antar att din bil inte är en tjänstebil men du kan ringa och fråga om det finns någon lösning på gång om problemet.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Jag kör en SS 9-3 MY09 ,kan bara bekräfta att kopplingspedalen "knarrar" när man trycker ner den. Inget farligt dock bara lite störande.

    Samma på min -03.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Dippen: Jo, min är en tjänstebil.
    Vad är CVO Saab ??
    Var det där 0520-859 56 nummer till Saab eller vad var det ? LN ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Citat Ursprungligen postat av Hakan
    Någon som har fått bort "plingandet" när man stänger av, lämnar nyckeln i och öppnar dörren ? Håller på att driva mig till vansinne !!!!
    Vrid nyckeln ett hack medurs.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Citat Ursprungligen postat av Hakan
    Dippen: Jo, min är en tjänstebil.
    Vad är CVO Saab ??
    Var det där 0520-859 56 nummer till Saab eller vad var det ? LN ?
    Ok,egentligen kanske är bäst att kontakta företaget som du har leasing ifrån.

    Japp nummer går till Saab ,Quality Assurance . Om jag har för mig rätt så tar dom in leasingbilar som det är något krux på och felsöker.

    observera att dom är endast intresserade av bilar som det är något skrammel i dörrarna.

    Testa och fråga.

  7. #7

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Jag kör en SS 9-3 MY09 ,kan bara bekräfta att kopplingspedalen "knarrar" när man trycker ner den. Inget farligt dock bara lite störande.

    Samma på min -03.
    Prova att vrida lite med handen på fjädern som sitter bakom pedalen, det hjälpte mig...

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Skramlet i dörrarna kan komma från knapparna till elhissarna, det har beskrivits i tidigare trådar. Plinget borde gå att programmera bort med Tech2.
    /Johan

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Har en 9-3 SS -08 som låter från inredningen.
    Verkar komma från alla dörrar, får tyst på förardörren om jag pressar armbågen mot dörren. Ljudet påminner om lite om en syrsa, lågt ljust pulserande ljud.
    Övriga svaga punkter är mittarmstödet fram som hårdplast-knirrar.
    Samma sak med mittkonsolen, speciellt om man petar på den eller åker över skarvar så knäpper och knakar det friskt, risig passform antar jag. Dörrhandtagen på insidan knakar ju oxå så man tror att dem ska gå av när man tar i dem.

    Jag är ganska kritisk men tycker att inredningen på en bil för över 300 000 ska vara tyst. Har haft bilen inlämnad för detta 3 gånger utan framgång. Första gången spännde dem vajrarna till handtagen, ingen skillnad. Andra gången fick jag betala 800 kr för att dem "inte hörde ngt". Tredje gången skyllde dem på mina 245x40x18 sommardäck. Olika verstäder varje gång. Nu har jag "normala" vinterdäck på, samma ojud.

    Ringde nummret som ngn vänlig själ postade tidigare i tråden. Killen på SAAB ville ha in min bil omgående när jag beskrev oljuden för honom. Han jobbar tydligen uteslutande med "oönskade ljud". Ska byta rattknappar imorgon eftersom dem ballar ur när det blir kallt, byter låt när man höjer volymen, hehe! Han på SAAB bad mig säga åt verkstaden att ringa honom så ska dem lösa detta. Det låter ju toppklass!
    Får se hur det går!!!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Jag måste ha en bil som haft en grym tur, inget skrammel alls.En 04, jag har kört ca 1.200 mil sen jag köpte den juni 08.
    9-3ss 2,0t Vector 2004 (Såld)

  11. #11

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Hej,

    Min 9-3 SC MY08 har också en syrsa i höger framdörr. Det rasslar vid temperaturer kring -4°C eller varmare. Ljudet kan liknas vid ett metallgaller eller en tunn tunn plåt som vibrerar. Vid kallare temperaturer kan jag inte höra detta missljud, kanske styvnar det som brukar rassla av kylan och slutar således rassla. När det väl låter är det oerhört störande. Kanske jag som har fladdermusöron men bara en åktur på 5km gör en skogstokig.

    Jag har själv försökt lokalisera ljudet men kan bara konstatera att det sitter någonstans kring passagerardörren fram. Jag har lämnat in bilen för detta och de tog isär dörren och smörjde upp något. När jag lämnade verkstaden trodde jag att problemet var löst. Men så fort temperaturen steg något (nästföljande dag) var det tillbaka.

    Cubic, hur gick det för dig? Jag önskar feedback och mer kött på benen så att jag kan åka tillbaka till Biva och ge dem lite hjälp på traven att lösa detta problem. Ljudet är i allra högsta grad oönskat och jag vill gärna få det åtgärdat innan nybilsgarantin går ut i augusti.

    Jag kanske skall ringa numret och höra efter om Saab själva har något att säga om saken? Min bil är förvisso privatägd och jag bor nästan 30 mil från Trollhättan så att lämna bilen där är inte aktuellt för min del. Men allt de kan delge mig är ju av intresse för Bivas verkstad för att lösa mitt problem.

    Tack på förhand!

  12. #12

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Jag har löst knarrproblemen på min 06 sport kombi.

    Bakluckan
    I bakluckan är det gummikuddarna som låter och ev gummilisten. Smörj in rubbet med olivolja (tips i BMW forum som funkar klockrent) som du duttar på hushållspapper och stryker ut.

    Dörrarna
    I dörrarna fram knarrade det när man stängde dörren eftersom dörrhandtaget då deformerades och plast gneds mot plast. Där kan man bända loss den yttre kåpan av dörrhandtaget och sätta dit ett par möbeltassar med klister på ena sidan. Jag använde 5 st rätt jämt fördelade över ytan och det löste problemet. Det går trots allt att klämma in ett par möbeltassar och fortfarande få plastsnäppena att gå i ingrepp

    Mittkonsolen.
    Mittkonsolen knarrade rejält då man la tyngden på armstödet. Jag tog ut hela mittkonsolen och delade upp den i delar. Jag stoppade emellan möbeltassar samt postit lappar för att bli av med gnisslet där. Det funkade till 100%. På de ställen där det inte hjälpte med möbeltassar stoppade jag in postit lappar som stack ut på utsidan. Jag skruvade sedan ihop hela rasket och skar bort överskottspappret med mattkniv. Bäst vore det om pappret vore svart... Under jobbets gång kan man bända och vrida på de delar man satt ihop för att verifiera att allt knarr är borta. Tro mig, det går att få bort allt knarr.

    Slutligen kan man konstatera att en rad konstruktioner är riktiga idiotkonstruktioner ur knarrsynpunkt. Enligt mig är konstruktörerna/designers på saab jävligt kassa när en amatör kan lösa problemet på några timmar.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Oljud i inredning 9-3 combi -08

    Citat Ursprungligen postat av cubic
    Har en 9-3 SS -08 som låter från inredningen.
    Verkar komma från alla dörrar, får tyst på förardörren om jag pressar armbågen mot dörren. Ljudet påminner om lite om en syrsa, lågt ljust pulserande ljud.
    Exakt sånt ljud hade jag också, men upptäckte att det var knappsatsen man låser med innifrån. Alltså vippbrytaren som sitter intregrerad i öppningshandtaget med silvrigt handtag. Hade redan demonterat dörrsidan när jag märkte att just den här knappsatsen skramlade, så jag hakade loss den, fixerade knappsatsen med butyl som jag hade liggande, sen montera tillbaka allt. Ljudlöst från den dörren iaf.
    Have you ever seen horses pushing?!!

Liknande ämnen

  1. Klä om inredning
    Av andre.m i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 21:21
  2. inredning 9-5 vs 9-3
    Av bomull i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •