Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Glapp i abs indikatorn?

  1. #1

    Glapp i abs indikatorn?

    Tjena!
    Har efter ett år bestämt mig för att bli stolt saabägare igen!
    Har hittat en fin 9-3 -00 som jag har funderingar på.

    Enda felet på den som jag är lite osäker på är att det är enligt ägaren glapp i abs indikatorn. (lampan på instrumentpanelen)

    Den gick p.g.a detta inte genom besiktningen, men där sa dom att det kan räcka med en nollställning av systemet.

    Enligt ägaren har han gjort detta tidigare och då har glappet försvunnit men sedan kommit tillbaka igen efter ett tag.

    Funderar lite på vad det kan vara som utlöser problemet från första början, om det kan vara någon av givarna som är kassa? Eller om det är hela abs:en som är kass, tvivlar själv på det senare men känner att jag skulle behöva ett litet hum om hur dyrt det kan tänkas bli att fixa om jag nu köper den.

    Har sökt runt lite på olika trådar men ej hittat något bra svar på mina frågor.

    Tacksam för snabba svar!!

    Mvh Gustaf

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: Glapp i abs indikatorn?

    Be den som äger bilen kolla upp felkoderna på verkstan först. Eller pruta så mycket du orkar, lämna in den själv o va beredd på nåt dyrt, i värsta fall.

    Kan va ett skitfel också, men då har du fått bilen billigt iaf.

    Säljaren ligger ALLTID i underläge om ett fel finns på bilen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Glapp i abs indikatorn?

    jo jag tog en provtur med den igår, svampiga bromsar har ju fått helt nya dimensioner i min värld nu! Gissar att abs-felet kan komma därifrån!

    Men jag funderar på att stå över köpet ändå, tog mig en titt i serviceboken och det va inte så mycket läsning, senaste kamremsbytet va inte gjort. den har gått 14k mil och det fanns inget byte registrerat. 2 småservicear va allt som va ifyllt.

    Antar att det ligger kring 6-7 tusen för ett byte så kommer inte ens ge 15 för den med tanke med riskerna med motorn om det har vart dåliga servicear.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: Glapp i abs indikatorn?

    Citat Ursprungligen postat av *Gustaf
    jo jag tog en provtur med den igår, svampiga bromsar har ju fått helt nya dimensioner i min värld nu! Gissar att abs-felet kan komma därifrån!

    Men jag funderar på att stå över köpet ändå, tog mig en titt i serviceboken och det va inte så mycket läsning, senaste kamremsbytet va inte gjort. den har gått 14k mil och det fanns inget byte registrerat. 2 småservicear va allt som va ifyllt.

    Antar att det ligger kring 6-7 tusen för ett byte så kommer inte ens ge 15 för den med tanke med riskerna med motorn om det har vart dåliga servicear.
    Var hittar du en kamrem i den motorn?? Jag har aldrig sett någon under mina 33 år som SAAB-ägare
    Eller e de en V6;a. Enda "riktiga" SAABARNA med kamrem.'Svampiga bromsar och slarv med service innebär max 10000:- anser jag. E ju en T7-spis.

    Fast är den fullutrustad kan de va värt o lägga lite till.

    Fast jag skulle nog avstå.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: Glapp i abs indikatorn?

    Och förutom de rätt snygga BBS-fälgarna så är den ju bucklig också.
    Kolla länken, http://www.blocket.se/goteborg/Saab_93_ ... ?ca=11&w=3

    Säkert inte enda ägaren. behöver ju inte va nuvarande som slarvat.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Glapp i abs indikatorn?

    Låt dig inte luras av att lampan i mätarhuset "glappar" det är typiskt för säljare att säga något sånt när abs lampan lyser och det pulserar när man bromsar i vissa lägen och i vissa fall hela tiden. I "bästa" fall är det bara någon abs givare som sagt upp sig, det felet är tyvärr relativt vanligt hos ng900/og9-3 de flesta bilar jag haft av de modellerna har nästan alla haft samma fel och då har felet varit någon givare. Lättast är att åka in till verkstad och få felkoden utläst, har du tur är det en givare och då landar väl slutsumman på mellan 800-3000kr beroende på hur du går tillväga för att åtgärda felet. Billiga varianten är att bara låta verkstaden läsa ut felkoden och få reda på vilken givare som är trasig och sedan köpa en felfri på skroten och byta, samt radera felkoden. Det alternativet är absolut billigast och bör landa på mellan 800-1000kr. Eller så kan du låta verkstaden byta abs givaren åt dig och använda en ny givare som jag tror kostar omkring 1500kr om jag inte minns fel. Plus arbete landar väl slutsumman på omkring 2500-3000kr. Att byta givaren är oftast riktigt jobbigt då hållaren antingen sitter fast som fan och spricker så att pinnen som gör att den hamnar på rätt plats går av. Detta är väldigt lätt hänt om den är av den nya plasttypen. Även skruvarna som håller i hållaren/givaren brukar bli runda när man försöker skruva av dom. Du väljer själv, är du bra på att meka byter du själv. Eller verkstaden. Sen kan givetvis felet bero på abs enheten eller andra fel. Kan också vara någon bakre abs givare och dessa är inte bara en givare. Nu blev det lite långt men hoppas du förstår.

    mvh marre

Liknande ämnen

  1. Indikatorn visar 60% efter service, 9-3 SC 2,0t
    Av Lind i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 09:32
  2. Indikatorn för öppen baklucka lyser.
    Av Sagan89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 22:55
  3. Indikatorn för trasigt bakljus lyser, 9k
    Av vikke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 00:51
  4. position lamp indikatorn ska den lysa på 9000
    Av saabster i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 12:23
  5. Återställa "Dags för service" OG9-5
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •