Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Inlösning eller lagning?

  1. #1
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Inlösning eller lagning?

    Tjena!

    Jaha , då var det min tur att krocka.

    Viltolycka i Finland med min *nya* bil.

    Duktig smäll men jag klarade mig utan skador som tur var , nu ska bilen tas till Sverige fast Finland säger att det bara är skrot.

    Så hur tror ni det kommer bli ? Bifogar ett par bilder på bilen..






    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Inlösning eller lagning?

    Skulle helt klart säga att Finland har rätt.
    Ser inte trevligt ut. Kalas att det gick bra för dig iaf.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Inlösning eller lagning?

    Upp till 75% av värdet brukar försäkringsbolagen acceptera reparationer. Med tanke på att taket har krullat upp sig så blir nog inte reparationen billig.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Inlösning eller lagning?

    Jag tror dem löser in den. Går det att stänga bakre dörren som är lite öppen på nedersta fotot?

    Ser ut som att det fått sig en ordentlig smäll och blivit snett.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    762

    Re: Inlösning eller lagning?

    A-stolpen ser böjd ut, likaså taket. För att inte tala om skadorna i framvagnen och skit. Nja blir nog inlöst. Tur att du klarade dig, har själv råkat ut för viltolycka, man är inte så kaxig när djuret väl kutar över banan och stannar

    mvh marre

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Inlösning eller lagning?

    Blir med all säkerhet inlöst.
    Har a-stolpen vikt sig är säkerligen det mesta snett, och allt framför torpedväggen är ju i princip slut på vänster sida, så jag kan inte tänka mig att det skulle löna sig att laga den. Skulle innebära en halv bil i reservdelar, plus jobb.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Inlösning eller lagning?

    Vad har du krockat med?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Inlösning eller lagning?

    Har du kollat med ditt försäkringsbolag? för annars kan det ju vara ide att göra det, innan du fraktar hem bilen.

    för som det sagts, så kommer den med all säkerhet att lösas in. Ser riktigt illa ut, men skönt att du klarade dig.

    //Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Inlösning eller lagning?

    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Har du kollat med ditt försäkringsbolag? för annars kan det ju vara ide att göra det, innan du fraktar hem bilen.

    för som det sagts, så kommer den med all säkerhet att lösas in. Ser riktigt illa ut, men skönt att du klarade dig.

    //Victor

    Jodå , det var dom som ville frakta hem bilen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Inlösning eller lagning?

    [quote=Turbo_Danne]
    Citat Ursprungligen postat av "Victor W":1q41b11f
    Har du kollat med ditt försäkringsbolag? för annars kan det ju vara ide att göra det, innan du fraktar hem bilen.

    för som det sagts, så kommer den med all säkerhet att lösas in. Ser riktigt illa ut, men skönt att du klarade dig.

    //Victor

    Jodå , det var dom som ville frakta hem bilen.[/quote:1q41b11f]

    ok, då är det ju inte så mycket att fundera på. Vart bara lite orolig att du skulle få betala för frakten.

    //Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Inlösning eller lagning?

    Nej , och då kan jag tömma bilen på mina grejjer också.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Inlösning eller lagning?

    Såg på bilderna att någon redan försökt att laga bilen med tejp. Jag tror att gränsen för vad man kan laga med en rulle tejp går där någonstans. Inlösen.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Inlösning eller lagning?

    Tänk också på att en krockskadad bil som lagas inte är lika säker ifall det smäller igen.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Inlösning eller lagning?

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Tänk också på att en krockskadad bil som lagas inte är lika säker ifall det smäller igen.
    Lagar man verkligen en bil som är så illa skadad att den inte blir lika säker igen som innan?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Inlösning eller lagning?

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Tänk också på att en krockskadad bil som lagas inte är lika säker ifall det smäller igen.
    skröna... var och varannan bil ute på vägarna är ju krockade på ett eller annat vis..

    Det finns ju en anledning till att bilar blir inlösta, troligen beror det ju på att det inte går att få dem bra till ett vettigt pris.

    Jag tror inte man lagar bilar som inte går att få bra igen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Inlösning eller lagning?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Tänk också på att en krockskadad bil som lagas inte är lika säker ifall det smäller igen.
    skröna... var och varannan bil ute på vägarna är ju krockade på ett eller annat vis..

    Det finns ju en anledning till att bilar blir inlösta, troligen beror det ju på att det inte går att få dem bra till ett vettigt pris.

    Jag tror inte man lagar bilar som inte går att få bra igen.
    Ett känt engelskt program smällde 2st Ford Focus, en som tidigare varit krockad och en okrockad. Resultat var ganska tydligt.

    Försäkringsbolaget skiter nog högaktningsfullt i om bilen blir bra igen, dom räknar kronor och ser vad som blir billigast för dom.

    Små veck och bulor i karossen som kan tyckas se försumbara ut förändrar hur bilen deformeras vid en krock. Tänk på hur lätt det är att styra hur en rak bit stål går av.
    Dom kanske riktar upp allting men helt perfekt får dom det knappast igen. Hade jag smällt min bil hade jag alla gånger velat ha den inlöst om det inte var en liten p-skada som inte hade påverkat annat än plast och skärmar.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  17. #17

    Re: Inlösning eller lagning?

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Dom kanske riktar upp allting men helt perfekt får dom det knappast igen. Hade jag smällt min bil hade jag alla gånger velat ha den inlöst om det inte var en liten p-skada som inte hade påverkat annat än plast och skärmar.
    Du förstår inte frågeställningen. Vem som helst kan förstå att en rejält smälld bil inte kan bli ny, likaså att enkla parkeringsskador är oväsentliga ur krocksäkerhetssynpunkt. Vidare är jag tveksam hur mkt du får bestämma över ditt försäkringsbolag.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Inlösning eller lagning?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Dom kanske riktar upp allting men helt perfekt får dom det knappast igen. Hade jag smällt min bil hade jag alla gånger velat ha den inlöst om det inte var en liten p-skada som inte hade påverkat annat än plast och skärmar.
    Du förstår inte frågeställningen. Vem som helst kan förstå att en rejält smälld bil inte kan bli ny, likaså att enkla parkeringsskador är oväsentliga ur krocksäkerhetssynpunkt. Vidare är jag tveksam hur mkt du får bestämma över ditt försäkringsbolag.
    Och du kanske inte förstår vad jag svarar på? Det var ett svar på ett tidigare inlägg gällande krocksäkerheten, inte på trådskaparens fråga om hans bil kommer bli inlöst eller inte. Hurvida den blir inlöst eller inte har jag ingen aning om, däremot anser jag att han bör prata med sitt försäkringsbolag och försöka övertala dom till att lösa in den.

    Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden så kan trådskaparen kanske få svar på sina frågor istället för att det urartar till pajkastning. Jag har förmedlat min åsikt och det var att han bör ha den inlöst om det går.
    Jag har aldrig påstått att jag har någon som helst bestämmanderätt över försäkringsbolaget, däremot kan jag till dom framföra min åsikt och mina önskemål. Sen är det upp till dom hurvida dom tar det i beaktande.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Inlösning eller lagning?

    Angående Focusen som Fifth Gear testade så var den bilen kapad på mitten och sedan ihopsvetsad. Knappast det sätt som svenska försäkringsbolag lagar sina bilar på.

    Det finns andra alternativ också såsom skedde när den berömda spolingen satte pappas M5 i ett träd i Norrköping för några år sedan. Då köpte FB en helt ny kaross och sedan flyttades motor och allting över till den. Knappast något som heller försämrar krocksäkerheten.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Inlösning eller lagning?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Angående Focusen som Fifth Gear testade så var den bilen kapad på mitten och sedan ihopsvetsad. Knappast det sätt som svenska försäkringsbolag lagar sina bilar på.
    Nog händer det att bilar sätts ihop så, farsan har gjort det på ett antal saabar, visserligen bara og900, kanske inte gör nu längre?
    Det jag märkte med den sista sånn vi hade var att det ibland kunde knaka i karossen när man körde fort över gupp osv.

    Jag betvivlar med starkt att man väljer att laga en bil som inte kommer vara trafiksäker efter lagning, det är väl sånt "experterna" kollar på när de gör bedömningen om det är värt att laga eller inte.

    Undra hur stor % av alla bilar som rullar på vägarna det är som har varit inne för lagning efter krock...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Lagning av ACC display SAAB 9-5
    Av Karl_Z i forum FAQ
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-06-16, 13:07
  2. Tillfällig lagning av hål avgasrör?
    Av Ronta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 23:36
  3. Inlösning av bil (Länsförsäkringar)
    Av Flattbeat i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •