Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Låg kylvätskenivå

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1

    Låg kylvätskenivå

    Hej!

    Alldeles ny på forumet här, efter att ha bytt från Volvo till Saab för ngn vecka sedan. Anyways, har en synnerligen basic fråga, men så blir det när man hellre kör än lär sig något om tekniken . När min fru var ute & körde idag varnade färddatorn för låg kylvätskenivå. När man tittar i expansionskärlet vid varm motor är det fyllt till hälften. Hittar ingen uppgift om lägstanivå, bara om att den vid kall motor ej ska överskrida markeringen längst upp på expansionskärlet. Så min fråga är:

    - Är det en "spökvarning" eftersom kärlet är halvfullt med den röda kylarvätskan?

    - Hur ska nivån vara i "normalläge"

    -Om nivån är för låg, måste det röra sig om läckage då eller kan kylarvätska på något vis dunsta bort eller försvinna om bilen står länge? Den hade stått ett halvår hos handlaren innan vi köpte den.

    Bilen det rör sig om är en 9-5 2,0t BioPower aut, 06:a som gått 7800 mil. Fullservad. Senaste servicen gjordes för ett par hundra mil sen, men det var en mellanservice, och då bytseller kollas väl ingen kylarvätska?

    Någon teori om vad det kan vara?

    Bästa hälsningar och tack på förhand från taximannen, Gbg
    9-5 2,0t BioPower Vector aut -06, Saab 99 GL -80

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Låg kylvätskenivå

    Välkommen !

    Min 9-5 2,0t biopower -06 har larmat vid ett tillfälle. Det var som din, mellan 6000 och 9000 servicen. Då var det inte mycket som hade försvunnit. Sedan denna fyllning för något halvår sedan har ingenting försvunnit så jag har inte gått vidare med det.. Köp lite glykol på Saab och fyll på upp till makering när det är kall maskin.

    Vi har på några -05 och -06 på firman. Vi har fått byta några elektriska motorvärmarelementet. Då har det läckt så man har fått fylla flera gånger i månaden. Inga taxibilar utan tjänstebilar som går max 4-5k mil per år.

    Mellanservice är bara olja och filter. Inget annat. Här bestämmer man en tid och hinner med två koppar kaffe under bytet.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. NG900 -96, indikering låg kylvätskenivå trots OK nivå.
    Av psund70 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 12:15
  2. Kylvätskenivå, prissättning m.m
    Av Falcy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •