Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp mig välja rätt 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    7

    Hjälp mig välja rätt 9000

    Nu står jag i valet och kvalet. Ska jag byta bil?

    I dagsläget kör jag min 9000 cse 2,0t från -93. Det är en riktig pärla med relativt fin skinnklädsel och INGEN rost (okej, jag har ett olagat stenskott på huven som har blivit lite fult). Jag har haft bilen i ca 4 år och har under den tiden hunnit med att byta bland annat soppapumpen, generatorn, startmotorn, turboaggregatet och i stort sett hela avgassystemet.

    Nu har en nära släkting till mig köpt sig en nyare SAAB och har därför gett mig ett mycket förmånligt pris på den han äger för tillfället. Det är en 9000 cse 2,0t från -97. Det är den vanliga "standardutrustningen" för cse-modellen. Bilen är servad kontinuerligt hos väl renommerad verkstad och har skötts nästintill pedantiskt under de 8 år som han har ägt bilen. Däremot har den som många andra 9000 börjat bli lite rostangripen runt skärmar och i nederkanten på dörrarna.

    Jag kan tänka mig att det lilla jag kan få för att sälja den jag har nu skulle täcka inköpet av den andra. Så jag skulle nog inte gå back på affären. Men all tid och alla pengar jag redan kastat ned på min bil? Visst kan en 12 år gammal bil lika gärna hosta till och dö som en 16 år gammal.

    Som jag ser det (fördelar/nackdelar med att byta):
    (+) Det är en nyare och lite säkrare bil med airbag på förarsidan
    (+) Jag känner väl till den nya bilens historia
    (+) Det är ett mycket förmånligt pris

    (-) Den jag har nu är finare i karossen
    (-) Mycket är redan bytt på min, som jag riskerar att behöva byta igen på den nya
    (-) Jag har med den här bilen några fler kW/hästkrafter än den andra

    Jag kunde nog göra listan bra mycket längre egentligen, men jag börjar där. Skulle någon vänlig själ kunna ge mig bara en liten knuff så jag vet åt vilket håll jag ska luta mig? Just nu står jag precis mitt i och väger. Det är inte lätt det här.

    Tack så länge!
    9000 cse 2,0T -93

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Hjälp mig välja rätt 9000

    om din 9000 är fräschare i karossen och du gjort såpass mycket på den och den dessutom är vassare så ser jag ingen anledning till att du skulle byta ner dig till en sunkigare fast nyare.
    Som du säger så är risken ungefär likvärdig till att de hostar till och dör.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Hjälp mig välja rätt 9000

    Att byta bil för bilbytandets skull går sällan att motivera ekonomiskt, utan det handlar snarare att se till de praktiska bitarna alternativt emotionella. Eftersom det handlar om två väl fungerande bilar i gott skick med ungefär samma utrymme, säkerhetsnivå och komfort så verkar det som att man kan bortse från de praktiska bitarna också.

    Det du helt enkelt får fråga dig är om den nyare bilen kommer kännas bättre att köra och äga än den du har idag. Om du inte kan svara ja på det så kör vidare med din fina 9000 som du redan äger är mitt tips.


    Och bara för att du ska veta hur jag tänker när det gäller egna bilbyten så får jag väl nämna det att min senaste Saab jag sålde hade jag ägt och kört i 12 år innan jag bytte den till en nyare. Bytte då inte från en 9000 -93 till en 9000 -97, utan från og900 -92 till en 9-3SC -06.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Hjälp mig välja rätt 9000

    Jag sällar mig till dem som inte skulle byta bara för att få den lite nyare modellen.
    Det enda som egentligen talar för bytet är att du får airbag på förarsidan, men det är ungefär allt.

    Att laga rost är inte alls roligt. Gjorde det på min ena framskärm i början av sommaren. Vilket skitjobb.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Hjälp mig välja rätt 9000

    Eftersom den nya inte är en 2,3t, säger jag behåll den gamle och njut av en fin & rostfri bil.

    Laga rost =

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig välja rätt coupé!
    Av Turbomupp i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 17:04
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 23:54
  3. Hjälp mig välja rätt ic!
    Av bargis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 11:45
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 02:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •