Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: DI/APC tillsammans med Lucas CU14?

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    DI/APC tillsammans med Lucas CU14?

    Skall installera DI/APC på 99:an. Problemet är bara att jag har Lucas CU14 och inte Bosch LH, som normal brukar sammarbeta med DI/APC på 9000.

    1. Enligt kopplingsschemat jag hittade skall det gå från pin 26 resp 36 på DI/APC-boxen "Enrichment on PRE-IGNition" samt "Engine load signal" Dessa går till pin 20/28 resp. 24/25 på LH 2.2/2.4. Är detta något jättekritiskt, eller kan jag skippa dem så länge?

    2.DI/APC skall tydligen ha signal från TPS:n så att den vet när det är fullgas. Vad jag kan hitta så har Bosch-TPS:n bara två lägen varav den ger 0V vid fullgas. Lucas-TPS:n varierar från 0~5V, knappt 5V vid fullgas. Hur gör jag här, några förslag?

    3. Till pin 2 på MV:n skall kopplas +54, det är väll i stort sett samma sak som +15 (12V från tändningslåset)? MV:n är den svara varianten med 3-pinanslutning.

    4. Någon som skulle kunna ge mig en lista på säkringarna och deras styrka i en 9000 -91 turbo t.ex.?

    Tack på förhand.
    Mvh.
    Henning
    rallyelwood@gmail.com

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: DI/APC tillsammans med Lucas CU14?

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    1. Enligt kopplingsschemat jag hittade skall det gå från pin 26 resp 36 på DI/APC-boxen "Enrichment on PRE-IGNition" samt "Engine load signal" Dessa går till pin 20/28 resp. 24/25 på LH 2.2/2.4. Är detta något jättekritiskt, eller kan jag skippa dem så länge?
    "Enrichment on PRE-IGNition" gör att LH fetar på med bränsle vid knack och pre-ignition, är väl ganska viktigt. Load signalen behöver DI/APC för att kunna använda rätt tändvinkel. Utan den kommer bilen förmodligen gå rätt kasst. Dessutom kommer Check Engine lysa (om den är inkopplad).

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    2.DI/APC skall tydligen ha signal från TPS:n så att den vet när det är fullgas. Vad jag kan hitta så har Bosch-TPS:n bara två lägen varav den ger 0V vid fullgas. Lucas-TPS:n varierar från 0~5V, knappt 5V vid fullgas. Hur gör jag här, några förslag?
    LH2.4 (och LH2.2) använder en TPS av "två läges-typ". LH vet alltså bara om det är tomgång eller fullgas. LH2.4.2 använder TPS av potentiometer-typ precis som Lucas. Vet dock inte om det är samma. DI/APC skiljer sig alltså om det kommer från 2.3T (LH2.4.2) eller 2.0T (LH2.4).

    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    4. Någon som skulle kunna ge mig en lista på säkringarna och deras styrka i en 9000 -91 turbo t.ex.?
    Säkringen till magnetventilen är på 10A. Nått mer du behöver veta?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: DI/APC tillsammans med Lucas CU14?

    Jaha, då kanske det blir rätt svårt att få DI/APC att fungera med Lucas, hmm...?

    Load-signal: är det motsvarande signal från LMM:n?
    Pre-ignition: vad är det (har inte stor koll på hur DI arbetar)?
    Kan man se på DI/APC-boxen vilken motor den kommer ifrån?
    Styrkan på säkringen till DI/APC-boxen behöver jag också.

  4. #4
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: DI/APC tillsammans med Lucas CU14?

    Upp...

    Någon som har svar på mina senaste funderingar?

Liknande ämnen

  1. Hög bränsleförbrukning, avgasvärden Lucas CU14
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 21:57
  2. Lucas CU14-konvertera T8 special
    Av pedera i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 00:39
  3. Någon som kan Lucas CU14?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 17:16
  4. Förkopplingsmotstånd Lucas Cu14
    Av Lars Johan Sivertsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •