Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tips angående köp av begagnad turbo

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Tips angående köp av begagnad turbo

    Hej!

    Är snart ute efter en TD04-turbo till min 9-5 och siktar då på att försöka få tag på en begagnad. Men vad ska man titta efter/fråga om när det gäller dessa turbos? Om det är glapp någonstans osv.

    Tacksam för svar!
    Mvh Marcus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Kolla så det inte är synliga skador på bladen eller axiellt glapp. Förutom det så är det inte mycket mer man kan kolla, som glad amatör alltså. Man kan "provsnurra" axeln och lyssna, men 10 rpm är ju en bit från arbetsområdet, så det säger ofta inte så mycket. Just det, förresten är ett liiiitet radiellt glapp acceptabelt. Tycker mig minnas en halv mm..

    Det går självklart att lämna bort för kontroll om man vill göra det enkelt för sig.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Kolla så det inte är synliga skador på bladen eller axiellt glapp. Förutom det så är det inte mycket mer man kan kolla, som glad amatör alltså. Man kan "provsnurra" axeln och lyssna, men 10 rpm är ju en bit från arbetsområdet, så det säger ofta inte så mycket. Just det, förresten är ett liiiitet radiellt glapp acceptabelt. Tycker mig minnas en halv mm..

    Det går självklart att lämna bort för kontroll om man vill göra det enkelt för sig.
    Tack för infon!
    men radiellt, axiellt... vilket är vilket? axiellt, är det typ upp, ner och radiellt glapp i snurrningen?

    Mvh Marcus

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Axiellt glapp har du om du kan dra/trycka axeln på längden. Detta vill man
    inte ha. Innebär renovering bums.
    Radiellt glapp således i sidled. Här verkar det inte vara lika känsligt. Ju mindre
    glapp desto bättre givetvis. Så länge turbinen inte går emot huset är det
    inte katastrof. Som sagts tidigare 0.5-1mm, mätt mellan ändlägena, är dock
    fullt möjligt. Om det börjar närma sig 1mm skulle jag dock fixat en renovering.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  5. #5
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Axiellt glapp har du om du kan dra/trycka axeln på längden. Detta vill man
    inte ha. Innebär renovering bums.
    Radiellt glapp således i sidled. Här verkar det inte vara lika känsligt. Ju mindre
    glapp desto bättre givetvis. Så länge turbinen inte går emot huset är det
    inte katastrof. Som sagts tidigare 0.5-1mm, mätt mellan ändlägena, är dock
    fullt möjligt. Om det börjar närma sig 1mm skulle jag dock fixat en renovering.

    Mvh Per-Ola
    Ok, tackar! Då har jag lite mer kött på benen nu

    Mvh Marcus

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Kolla även att det inte finns sprickor i avgashuset, särskilt i WG-hålet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hej!

    Är snart ute efter en TD04-turbo till min 9-5 och siktar då på att försöka få tag på en begagnad. Men vad ska man titta efter/fråga om när det gäller dessa turbos? Om det är glapp någonstans osv.

    Tacksam för svar!
    Mvh Marcus
    Jag fick tag på en begagnad TD04 på en skrot. 2800kr kostade det, hade gått 12000 mil och fungerar alldeles utmärkt. Var ju en chansning förstås, men jag hade 1 månads returrätt.

    Det där med att "känna efter glapp" ger jag inte så mycket för som bedömningsmetod. Enligt min mening är det svårt att dra några slutsatser såvida man inte får tag på ett aggregat som är totalras. Glapp har mer eller mindre funnits på alla aggregat jag känt på. Ett aggregat som känns glappfritt på bil kan glappa ganska mycket då det är demonterat, för att sedan visa sig fungera felfritt.....

    //Mr MEP

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Det där med att "känna efter glapp" ger jag inte så mycket för som bedömningsmetod. Enligt min mening är det svårt att dra några slutsatser såvida man inte får tag på ett aggregat som är totalras. Glapp har mer eller mindre funnits på alla aggregat jag känt på. Ett aggregat som känns glappfritt på bil kan glappa ganska mycket då det är demonterat, för att sedan visa sig fungera felfritt.....
    Håller med, men kan iaf ge en indikation på läget. Som jag skriver så kan det
    var ganska rejäla glapp radiellt utan att det är några problem. Men om man
    inte tycker att det är jätteroligt att skruva av och på ett turboagg, så passar
    man på att renovera innan man sätter dit det. Om det nu är lite större glapp
    dvs.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Lånar tråden lite. Vad gör man när man renoverar en turbo? Byter lager? Något man kan fixa själv kanske? Eller behöver man pressverktyg?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Lånar tråden lite. Vad gör man när man renoverar en turbo? Byter lager? Något man kan fixa själv kanske? Eller behöver man pressverktyg?
    Man byter lager + tätningar + ev skadade delar och avslutar med balansering.
    Utan riktiga maskiner stupar man på balanseringen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Det där med att "känna efter glapp" ger jag inte så mycket för som bedömningsmetod. Enligt min mening är det svårt att dra några slutsatser såvida man inte får tag på ett aggregat som är totalras. Glapp har mer eller mindre funnits på alla aggregat jag känt på. Ett aggregat som känns glappfritt på bil kan glappa ganska mycket då det är demonterat, för att sedan visa sig fungera felfritt.....

    //Mr MEP
    Ett visst lagerspel ska finnas radiellt medan axialspelet ska vara så litet att det är svårt att känna.

    Är axialspelet så stort att det känns tydligt är turbon färdig för renovering.
    Är radialspelet så stort att kompressorhjulet tar i huset är det också dags för renovering
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Urban 1041> Är det helt nödvändigt med balanseringen? Har hört en del påstå
    att det inte behövs. Kan man inte märka upp kompressorhjulet och muttern så
    att man kan montera ihop det likadant som det satt?

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Tips angående köp av begagnad turbo

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Urban 1041> Är det helt nödvändigt med balanseringen? Har hört en del påstå
    att det inte behövs. Kan man inte märka upp kompressorhjulet och muttern så
    att man kan montera ihop det likadant som det satt?

    Mvh Per-Ola
    Visst kan man göra så och jag tror det är ganska vanligt hos mindre nogräknade turborenoverare, men man vet inget om resultatet. Dom allra flesta aggregat som använts ett tag brukar ha någon form av synbart slitage, skador eller beläggningar (olje eller sot) på turbinhjulen som alla påverkar balanseringen.
    Ha i åtanke att en turbo har hög precision på prylarna och är milt sagt högvarviga.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Tips angående og 9-3 cab
    Av Loveborn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 21:48
  2. Lite tips angående 900
    Av Redman i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 21:28
  3. Tips och råd angående handsfreemontering i 9-3ss?
    Av PQ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 23:34
  4. Tips angående lite små fix?
    Av Graner i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •