Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Överladdar turbon eller................???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33

    Överladdar turbon eller................???

    Nu vet jag inte ens om jag lägger inlägget i rätt tråd, heter det väl

    Som nybliven ”lycklig” Saab ägare efter många Volvo år har jag några funderingar.

    Har ju aldrig ägt en turbo bil tidigare.

    Bilen är en 9-3 2,0t årsmodell -08 som gått 2000 mil.

    Det jag undrar över är hur snabbt turbon ska gå in, då man trycker på gasen. Eller rättare sagt hur fort ska den gå upp i det röda fältet, på turbomätaren.

    Som det är nu så kan jag aldrig ”dra ut den” på växlarna utan den går upp i det röda fältet på turbomätaren och börjar hacka.

    Vid ca 3000 varv börjar det utom på ettans växel då går det upp till ca 4000 varv innan den ”hackar igång”. Det är värre då jag kör på etanol jämfört med bensin, men någon större skillnad är det inte.

    Jobbigast är det då jag kör med farthållaren på t.ex. motorväg och kommer i kapp en bil som man inte kan köra om direkt. Utan pausar farthållaren, för att sedan trycka på resumé. Då varvar den ju högre och turbomätaren går upp i det röda fältet direkt, då hackar den och rycker så farthållaren slås av.

    Då får jag vara jätte lätt på gaspedalen, samtidigt kolla turbomätaren så jag håller nålen från det röda fältet.

    Givetvis blir det pinsamt och stressigt med alla bilar som kan ligga bakom för jag måste sakta sega mig förbi bilen jag ska köra om.

    Nu undrar jag givetvis om det ska vara så, är det verkligen så turbon fungerar Tycker ju inte att den ska gå upp det röda fältet och överladda, som jag misstänker att den gör så fort. För det är bra skjut i bilen, så länge jag orkar hålla den i det vita fältet på turbomätaren.

    Tacksam för svar……………………

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Överladdar turbon eller................???

    En turbo SKA alltid överladda. Det e ju liksom hela poängen eller

    Skämt åsido, du verkar ha nåt styrproblem. Säkert ihop med den förbannade Etanolen. Åk in till verkstan istället o kolla om de e nå felkoder i systemet. Om den hackar måste det finnas nåt att läsa ut.

    Sen kan du återkomma o tala om vad de hittat, tack.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Låter som du har lite problem med din maskin när du pratar om ryckningarna osv så skulle köra in till en verkstad och bne dom kika igenom sakerna.

    Vad det gäller nålen in i det räda fältet på mätaren så är det så det ska vara, iaf när du kör på etanol.
    Min laddar in i halva röda på e85 men bara upp till röda på BF95.
    Så det är i sig inte något fel.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Låter som du har lite problem med din maskin när du pratar om ryckningarna osv så skulle köra in till en verkstad och bne dom kika igenom sakerna.

    Vad det gäller nålen in i det räda fältet på mätaren så är det så det ska vara, iaf när du kör på etanol.
    Min laddar in i halva röda på e85 men bara upp till röda på BF95.
    Så det är i sig inte något fel.

    // Jeppe
    Bra å veta, men ja kommer ändå aldrig skaffa en etanolhäck för det. Så mycket problem och höjda driftkostnader har inte jag råd med iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Låter som du har lite problem med din maskin när du pratar om ryckningarna osv så skulle köra in till en verkstad och bne dom kika igenom sakerna.

    Vad det gäller nålen in i det räda fältet på mätaren så är det så det ska vara, iaf när du kör på etanol.
    Min laddar in i halva röda på e85 men bara upp till röda på BF95.
    Så det är i sig inte något fel.

    // Jeppe
    Bra å veta, men ja kommer ändå aldrig skaffa en etanolhäck för det. Så mycket problem och höjda driftkostnader har inte jag råd med iaf.

    Hmmmm....nja......jag skulle nog vilja hävda att etanoldrift ger LÄGRE driftkostnader

    *Lägre fordonsskatt
    *Oftast billigare försäkring
    *I dagens läge blir bränslekostnaden per mil lägre än för 95 oktan. (Iaf för min bil)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Ja att det är skillnad i bränsleförbrukning, märkte jag väl vid en resa Göteborg – Malmö ToR i sommar.

    Min gamla Volvo S60 -01 drog ca 0,6 L/mil på långkörning.
    Med Saaben orkade jag aldrig komma under 1,4L/mil på resan, så tanken är ganska odryg jämfört med Volvon.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Hackandet beror inte på var turbonålen pekar eller vilket bränsle som tankas i bilen. (Detta om bilen verkligen har en biopowermotor vill säga.) Om det hackar så är det något litet fel på motorn som gör att den inte fungerar som den ska. Antagligen så är det styrsystemet som försöker skydda motorn och då reglera ner trycket av någon anledning. Bränslebrist eller liknande kanske?

    Dina förbrukningssiffror tyder på att något är fel iallafall tycker jag.

    Och vad gäller etanol som bränsle så är bilen bara byggd för det bränslet så ser jag inga problem. Kanske totalt kan vara lite dyrare än motsvarande bensinmotor, vem vet, men jämfört med min V6:a så är den troligen betydligt billigare vad gäller skatt och bränslekostnader. Fast inte är jag ledsen för det. Jag visste vad jag köpte och har råd att köra aero.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Bra å veta, men ja kommer ändå aldrig skaffa en etanolhäck för det. Så mycket problem och höjda driftkostnader har inte jag råd med iaf.
    Vet inte vilka problem du syftar till, jag har då inte haft några problem med min biosnurra iaf. Plockade ut bilen o november förra året och i veckan passerar jag 3000 mil, 85% detta skulle jag tro den gått på E85.

    Sen kostar det lite mer att köra på E85, visst. Men allt är ju så mkt roligare med spriten i tanken. Kostar mig cirka 50 öre extra per mil i bränsle men det är det värt.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av perk
    Ja att det är skillnad i bränsleförbrukning, märkte jag väl vid en resa Göteborg – Malmö ToR i sommar.

    Min gamla Volvo S60 -01 drog ca 0,6 L/mil på långkörning.
    Med Saaben orkade jag aldrig komma under 1,4L/mil på resan, så tanken är ganska odryg jämfört med Volvon.
    Sorry för ev. OT



    1,4 l/mil på långkörning?!?!?! Då finns det två möjliga anledningar.

    1. Du tror att du är Michael Schumacher
    2. Din bil mår inte bra.

    Jag kör långkörningar med min E85 i min 9-5 på cirka 1,1 l/mil, och då går det i olagliga hastigheter.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Bra å veta, men ja kommer ändå aldrig skaffa en etanolhäck för det. Så mycket problem och höjda driftkostnader har inte jag råd med iaf.
    Vet inte vilka problem du syftar till, jag har då inte haft några problem med min biosnurra iaf. Plockade ut bilen o november förra året och i veckan passerar jag 3000 mil, 85% detta skulle jag tro den gått på E85.

    Sen kostar det lite mer att köra på E85, visst. Men allt är ju så mkt roligare med spriten i tanken. Kostar mig cirka 50 öre extra per mil i bränsle men det är det värt.

    // Jeppe
    Intressant. Skiljer det mer i förbrukning (E85 jämfört med 95BF) för en Aero kontra för en "vanlig" motor? Måhända är läget annorlunda för en 9-3, men för min 9-5 så är läget klart och tydligt att jag tjänar nästan 30 öre/mil med dagens bränslepriser.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Intressant. Skiljer det mer i förbrukning (E85 jämfört med 95BF) för en Aero kontra för en "vanlig" motor? Måhända är läget annorlunda för en 9-3, men för min 9-5 så är läget klart och tydligt att jag tjänar nästan 30 öre/mil med dagens bränslepriser.
    Numera är ju Aero lite uttvättat tyvärr då det numera "bara" är ett utrustningspaket kan man säga.
    Går ju få 9-3 ss/sc Aero med ett gäng olika maskiner. Min 2,0t skiljer sig inte mot om man köper sig en 9-3 sc 2,0t Linear.

    Jag kör till o från jobbet, 4,5 mil enkel varje morgon genom Stockholm, en del motorväg och en del köande vilket brukar ge en förbrukning runt 1,3 l/mil på E85. När jag kör mina "rengöringstankar" på BF95 brukar förbrukningen ligga på 0,92-0,95 l/mil.

    Räknade lite nu igen och ser att med dagens priser så skiljer det sig merän dom 50 öre jag nämnde...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Ska ända vara intressant å se vad verkstan kommer fram till på din kärra.

    Sen lite OT när jag ändå öppnat käften.
    E85 innehåller ändå 15% bensin. Och med 35-40% högre bränsleförbrukning så bildas det ju motsvarande ökad mängd avgaser.
    Så skillnaden i miljöpåverkan blir ju enbart försumbar. Lägre skatt osv äts upp av bränslekostnaderna.
    Böket med att köra "reningstankningar" visar att E85 är rena skitbränslet.
    Vad händer när någon myndighet "upptäcker" att rekommendationerna för E85 är rena katastrofen för ekonomi och miljö?
    Jag skulle inte vilja äga en sådan bil då.

    Och ingen enskild här behöver ta illa upp för att jag har den uppfattningen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Ska ända vara intressant å se vad verkstan kommer fram till på din kärra.

    Sen lite OT när jag ändå öppnat käften.
    E85 innehåller ändå 15% bensin. Och med 35-40% högre bränsleförbrukning så bildas det ju motsvarande ökad mängd avgaser.
    Så skillnaden i miljöpåverkan blir ju enbart försumbar. Lägre skatt osv äts upp av bränslekostnaderna.
    Böket med att köra "reningstankningar" visar att E85 är rena skitbränslet.
    Vad händer när någon myndighet "upptäcker" att rekommendationerna för E85 är rena katastrofen för ekonomi och miljö?
    Jag skulle inte vilja äga en sådan bil då.

    Och ingen enskild här behöver ta illa upp för att jag har den uppfattningen.

    KLart man ska ha sina egna uppfattningar!

    Så bökigt vet jag inte om det är att tanka i en tank med BF95 var 6.e gång man tankar direkt, inte för mig iaf, bara välja nozzeln med grönt handtag istället för det blåa...

    Sen kör jag inte på E85 för miljöns skull, det tankar jag för den extra effekten och momentet man får!
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Viktigast e alla saliga på sin tro.

    Sen finns de dom som blir saliga på 850cc oljeblandat o 15000rpm me raka rör ut.
    Tycker själv det är mer spännande än moderna saker som ändå bara krånglar till det.
    Fast jag närmar mig halvsekel. E väl lite gubbe mot strömmen ibland(IBLAND, söger nån säkert)
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Ska ända vara intressant å se vad verkstan kommer fram till på din kärra.

    Sen lite OT när jag ändå öppnat käften.
    E85 innehåller ändå 15% bensin. Och med 35-40% högre bränsleförbrukning så bildas det ju motsvarande ökad mängd avgaser.
    Så skillnaden i miljöpåverkan blir ju enbart försumbar. Lägre skatt osv äts upp av bränslekostnaderna.
    Böket med att köra "reningstankningar" visar att E85 är rena skitbränslet.
    Vad händer när någon myndighet "upptäcker" att rekommendationerna för E85 är rena katastrofen för ekonomi och miljö?
    Jag skulle inte vilja äga en sådan bil då.

    Och ingen enskild här behöver ta illa upp för att jag har den uppfattningen.
    Det är ju tur att det finns olika uppfattningar, världen skulle bli rätt så tråkig annars.

    Om regeringen kommer på att E85 inte är så bra, och t.ex. straffbeskattar den så tror jag inte att en 9-5 Biopower eller 9-3 Biopower blir sämre bilar för det. Lirka loss Biopowermärket från bakluckan, tanka BF95 och kör vidare. Vill man sedan betala lite extra för att få 30-40 hk extra så pytsar man i E85 i alla fall. Jag har svårt att tänka mig att en Biopower-bil blir kallare på marknaden om E85 skulle straffbeskattas. I grund och botten är det ju en vanlig motor.

    Sedan på tal om olika uppfattningar: Jag förstår inte riktigt hur ni räknar som kommer fram till att det är dyrare att åka på E85? Skiljer sig bränslepriserna jämfört med Norrland? Här i Umeå är E85 idag drygt 3 kr billigare per liter vilket ger mig en vinst per mil jag kör E85.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Överladdar turbon eller................???

    nja, om bilen drar 1,4 i snitt istället för 1,0 så blir det knappast någon vinst.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj

    Sedan på tal om olika uppfattningar: Jag förstår inte riktigt hur ni räknar som kommer fram till att det är dyrare att åka på E85? Skiljer sig bränslepriserna jämfört med Norrland? Här i Umeå är E85 idag drygt 3 kr billigare per liter vilket ger mig en vinst per mil jag kör E85.
    När jag tankade igår så betalade jag 9,59 för en liter E85. BF95 kostar idag 12,79 på samma mack. Sen är det bara räkna med mina siffror jag angav en bit upp.

    Vad drar din bil på E85?

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Ok, skillnaden för min del är mindre, cirka 1,1 kontra 1,4 (stadskörning)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj

    Sedan på tal om olika uppfattningar: Jag förstår inte riktigt hur ni räknar som kommer fram till att det är dyrare att åka på E85? Skiljer sig bränslepriserna jämfört med Norrland? Här i Umeå är E85 idag drygt 3 kr billigare per liter vilket ger mig en vinst per mil jag kör E85.
    När jag tankade igår så betalade jag 9,59 för en liter E85. BF95 kostar idag 12,79 på samma mack. Sen är det bara räkna med mina siffror jag angav en bit upp.

    Vad drar din bil på E85?

    // Jeppe
    Cirka 1,4 stadskörning och 1,1 landsväg i lätt olaglig hastighet
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33

    Re: Överladdar turbon eller................???

    Nu har jag märkt att den blir mindre ryckig, då jag kör på bensin .

    Men jag ska kontakta Saab verkstaden ändå, för att höra om de kan göra något åt det .

Liknande ämnen

  1. Turbon överladdar.
    Av TurboNico i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 23:47
  2. Turbon överladdar ng900
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 07:45
  3. Turbon Överladdar.
    Av croos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 21:17
  4. Turbon överladdar och dör... typ
    Av PQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •