Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9000 som rycker då den blir varm.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    207

    9000 som rycker då den blir varm.

    hej!

    har problem med min 88:as CD turbo

    går hur fint som helst då den är kall,lättstartad å så.
    så fort den blir genomvarm så börjar den gå jättekonstigt, dör nästan då man ska iväg å man får slira lite på kopplingen, bluddrar även till då man gasar från låga varv, dock så går den bra på fullgas.

    Vad ska man börja kolla?

    Tänkte väl i första hand på lambdasond, eller tempgivare, DI-kasett?

    men lambdan känns lite konstigt då problemet kom relativt plötsligt..nån som har tips/erfarenheter?

    kanske ska ´nämna att DI:n kommer från en nyare 9000 å är svart, men det har juh funkat i flera år...


    Tacksam för svar..




    Mvh Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Hej!

    För det första finns det inte någon svart tändkassett till 9000, den skulle jag testa i första hand (med en röd en) och i andra hand skulle jag kolla vilka tändstift som sitter i och kanske provbyta dessa.

    Hoppas det löser sig!
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    535
    Min 85a gjorde nästan samma sak när LuftMasseMätaren var trasig. Prova med en som du vet är hel, kör en sväng och provkör ordentligt, den kan dumma sig med en hel LMM också till en början men när man fick köra en sväng så blev det bättre.

    Min gick riktigt fett när LMMen var trasig, jag har ju ingen kat så den rök svart och sköt stora eldslågor och så där, var helt okörbar utan laddtryck. Jag körde den så ner till skroten för att testa lite andra grejer och om ingen noterat bilen förut så gjorde dom det då! :P
    "Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Hej!

    För det första finns det inte någon svart tändkassett till 9000, den skulle jag testa i första hand (med en röd en) och i andra hand skulle jag kolla vilka tändstift som sitter i och kanske provbyta dessa.

    Hoppas det löser sig!
    Det är rätt med Di-kassettet. Men man kan starta med ett svart.. P-A skicka med ett till mig åt mitt och min bror och 2 polare till projekt.. Vi har Trionic5 och han sa at man kan starta med ett svart men inte ladda fullt med den..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Hej!

    För det första finns det inte någon svart tändkassett till 9000, den skulle jag testa i första hand (med en röd en) och i andra hand skulle jag kolla vilka tändstift som sitter i och kanske provbyta dessa.

    Hoppas det löser sig!
    Det är rätt med Di-kassettet. Men man kan starta med ett svart.. P-A skicka med ett till mig åt mitt och min bror och 2 polare till projekt.. Vi har Trionic5 och han sa at man kan starta med ett svart men inte ladda fullt med den..
    Nu sitter det väll inte Trionic i en bil från -88?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Nej.. Jag har ingen saab 9000 -88 Turbo.. Jag bygger om en saab 99. Ska ha ner en T16 i den. Där ska vi ha T5.. Jag ville bara berätta att det går att starta en bil med ett svart Di-kassett..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    207
    Finns ingen svart DI till 9000? ska jag gå ut å ta en bild på den? nämen allvarligt, denna har suttit på bilen i rätt många år och aldrig varit några problem med det.. därmed inte sagt att den inte kan vara trasig för det..

    har dock för mig att man inte ska/kan köra med röd kasett på en som ska ha svart org.

    iaf.. back to topic: om det vore LMM, skulle den inte gå dåligt när den e kall också då? (då går den kanon) kan tänka mig att det kan vara tempgivarn till sprutet som jävlas, är det vanligt på saab? har mest skruvat volvo/opel innan, å där är det rätt så vanligt att dom ballar ur..


    tack för alla snabba svar!




    mvh johan

Liknande ämnen

  1. 9000 2.3i -91 Blir för varm
    Av Bacon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •